#38952 - 14/03/2023 19:21 skrev jeg i denne tråd om konfucianisme, men det var egentlig kun den udadvendte del, jeg fik skrevet om. Karen Armstrong skriver nemlig også:
Citat:
Den konfucianske vismand, det fuldendte menneske, er helt igennem integreret med menneskenes, det guddommeliges og naturens sfærer. Hvor vi i den moderne vestlige verden normalt sætter skel mellem det guddommelige og det menneskelige, det religiøse og det sekulære, betragter konfucianeren sig ikke som en skabning, men som medskaber af universet. Han vil derfor ikke dyrke et fuldstændig "spirituelt" liv, men tværtimod være opmærksom på sine medskabninger, lydhør over for samfundets behov og dybt samstemt med den fysiske natur og kosmos, som i fællesskab udgør et sammenhængende hele med menneskeheden.
Sammenholdt med "De fem principper", jeg nævnte i mit første indlæg om konfucinisme:
Citat:
Ren: Opmuntrer folk til at udvikle kærlighed til andre og til at handle med altruisme og empati som følge heraf. Yi: Opfordrer folk til at gøre det, der er rigtigt og retfærdigt til enhver tid. Li: Prædiker god opførsel og gode manerer. Zhi: Opmuntrer folk til at udvide deres viden. Kun de, der har viden og en god dømmekraft, vil kunne handle med retfærdighed og visdom. Xin: Opmuntrer folk til at handle uden at bedrage.
bliver det nu lettere - synes jeg - at forstå Kinas kommunistiske partis meritokrati: Kun hvis man har præsteret noget, kan man få politisk stemmeret - i modsætnig til vores demokrati, hvor alle har stemmeret. (Det får mig til at tvivle på, om det er rimeligt at kalde Kins politiske styre et autokrati )
Imidlertid:
Citat:
"helt igennem integreret med menneskenes, det guddommeliges og naturens sfærer"
Den er svær at sluge
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed