1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#38502 - 19/01/2023 20:47
Re: Ordene - bogstaverne er ikke nok.
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Anonym. Jeg tror, jeg forstår din tankegang: Det guddommelige må stamme fra en guddom.
Imidlertid er det sådan for mig, at jeg fornmmer, at Gud er "en menneskelig opfindelse", som det er meget forståeligt, at vi har gjort, men - som jeg fornemmer det - er alt for menneskefokuseret i dette - og måske flere - universer, og som jeg ikke tror kan rummes i en person - der oven i købet ligner os mennesker og er af hankøn.
Og når jeg indser, at verdens væren ikke er en selvfølge, men et vidunderligt mirakel, så sker det af og til, at jeg fornemmer det mirakuløse som værende i - og over - alt, og jeg gribes af den allerdybeste ærbødighed og indser, at dét er ikke noget, jeg skal driste mig til at spilde håbløse kræfter på at gruble over, men i stedet - i dyb taknemmelighed over, at jeg også er værende - ser meningen med min væren i at følge den uundgåelige inspiration til indsigt, omsorg og kærlighed til alt værende - til hele miraklet.
Jeg har længe været lidt utilfreds med at bruge udtrykket: det guddommelige. Vores dialog får mig til at tænke på, om jeg hellere skal bruge udtrykket: det mirakuløse - vel vidende at intet udtryk når op til det sande
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#38506 - 20/01/2023 00:22
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Imidlertid er det sådan for mig, at jeg fornmmer, at Gud er "en menneskelig opfindelse" Thjooee ... I alle fald findes begrebet gud i menneskenes bevidsthed og det defineres nok forskelligt, alt efter hvem der spørges. Om begrebet gud eksisterer i forståelsen som en personificeret og skabende ånde gud, som vi læser om i bibelen, kan jo ikke bevises. Så det er i udgangspunktet skørt at diskutere, og lige så umuligt at bevise Helligåndens virke blandt kristne mennesker som har guds velbehag. Man taler godt nok om åndens frugt, Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse. https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/gal/5men, disse egenskaber eksisterer vel også blandt ikke troende. Det er vel vigtigere af vide, om der findes en opstandelse, som den kristne tro bygger på. Uden den ingen kristendom og Helligånd, ja, og hvem er så den gud der siges at há skabt mennesket i sit billede .
|
|
Svar
|
|
|
#38510 - 20/01/2023 18:55
[Re: Anonym]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Anonym. Du skriver:
Det er vel vigtigere af vide, om der findes en opstandelse, som den kristne tro bygger på. Uden den ingen kristendom og Helligånd, ja, og hvem er så den gud der siges at há skabt mennesket i sit billede Min kommentar: Jeg har ikke svar på, om opstandelse findes - eller om det er en skøn ønskedrøm, men jeg hælder til det sidste - både for mennesker, dyr, planter og alt andet levende.
Ligeså om Guds-forestillingen, du nævner, hvor det guddommelige, det mirakuløse indskrænkes til noget menneskelignende. Det - fornemmer jeg - er menneske-centreret snæversyn.
Det - for mig - bedste, jeg har set om alt dette, er sufien Jalal al-Din Rumi's ca 900 år gamle lille digt:
Denne flygtige verden er et tegn på sandhedens mirakel. Men selvsamme tegn er et slør, der skjuler de evige sandheder. Jeg synes, jeg fornemmer "sløret" - og tror, jeg skal blive ved dét
Hvor står du?
M.v.h. Arne Sandhedens Mirakel: Verdens Væren. Agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, indsigt, medfølelse, omsorg, kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#38511 - 20/01/2023 21:54
[Re: Arne Thomsen]
|
|
Hmm … Biblen kan tilgås på forskelligt vis, men har også sin egen fortælling, om hvorfor vi er til, og at vort liv er lidelsesfuldt grundet arvesynden, fordi Adam og Eva spiste af kundskabens træ, så: ,,Nu er mennesket blevet som en af os og kan kende godt og ondt,, https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/3Men den er også en fortælling om guds udsendte søn, der skal frelse mennesket fra synd og død, som Paulus bringer på banen ved, at fortælle han møder den opstandne Jesus, og at Kristus er set af flere efter sin død ud over ham selv, men jo et spørgsmål om man tror på det som prædikes, som Paulus skriver. Så ingen tro uden opstandelsen, læser vi i Paulus, der slår fast at Kristus er opstået. .
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|