Tikka:
Troens grundlag er Jesu død og opstandelse. Uden denne erkendelse, ingen kristen tro
I Buddhisme tråden fra 2018 mener jeg det er skriver Tikka:
Jeg venter blot på din (Arne Thomsen) konklusion af emnet, ligesom jeg venter på en forklaring fra profilen Thomas om, hvordan den rigtige forståelse af opstandelses tanken i kristendommen er ...
-0-0-0-
Troens grundlag er Jesu død og opstandelse. Uden denne erkendelse, ingen kristen troTROENs grundlag kan aldrig være en ren menneskelig erkendelse og at stille den menneskelige erkendelse overfor den opgave at skulle bekræfte en opstandelse er ganske umuligt - da det ligger langt udenfor den menneskelige erkendelses erfaringsområde at kunne bekræfte nogen Jesus opstandelse.
Kan vi have tillid til hvad der berettes i Bibelen - nej det kan vi ikke da det er teologi - både Jesus liv beskrivelse i evangelierne og korsfæstelse og død og opstandelse er en teologisk "Jesus Kristus" biografi - ikke en historisk dokumentarisk biografi om Jesus liv korsfæstelse og død og opstandelse.
Ingen kristne kan bevidne Jesus er KRISTUS er Herre - at KRISTUS lever og vi med ham uden igennem at det (denne GNOSIS erkendelse) bliver os givet gennem en GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING.
OPSTANDELSEN er ikke en isoleret historisk begivenhed vi skal forholde os bekræftende til - vores erkendelse af OPSTANDELSES BEGIVENHED KRISTUS - KRISTUS VIRKELIGHEDEN - er altid
1): en GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING
2): og at vi har messiansk del i, på messiansk vis er med i OPSTANDELSES LIVET KRISTUS - KRISTUS VIRKELIGHEDEN.
1) og
2) er uløseligt bundet sammen.
Den messianske "i KRISTUS"
Ny Væren i kraft af Gud - vi umiddelbart har kendskab til som GUD HELLIGÅNDENS VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS er hvordan OPSTANDELSEN skal/kan - alene kan - forstås.
Altså hvad der messiansk i kraft af Gud tager sin begyndelse i Guds Kærlighed JESUS KRISTUS -
- denne NYE VÆREN i KRAFT af GUD vi umiddelbart kender igennem GUD HELLIGÅNDENS NÆRVÆRELSE i vores liv og VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS: som ÅNDENS FRUGTER og KARISMATISKE GAVER
- at denne KRISTUS VIRKELIGHED forsætter med uformindsket virkekraft og styrke efter Jesus død er lig med hvordan OPSTANDELSEN kan begribes og bevidnes og åbenbares for os igennem GUD HELLIGÅNDEN. En fyldigere forståelse vores "i KRISTUS VÆREN" - KRISTUS VIRKELIGHEDEN - OPSTANDELSES BEGIVENHEDEN og LIVET KRISTUS VI PARTICIPERER i - deltager i - har del i - kan findes i mit seneste indlæg i
"Kristendommens ABChristus" -0-0-0-
I mit indlæg her ovenfor er der nogle principielle væsentlige forhold (se
1) og
2) ovenfor) omkring hvordan OPSTANDELSEN skal/kan forstås.
At tale om OPSTANDELSEN som en isoleret historisk begivenhed vi skal kunne tage bekræftende stilling til med vores den rene menneskelige erkendelses er en umulighed - da det ligger udenfor hvad vi på rent menneskelig vis kan gøre os erfaringer med.
Og hvad skulle det også hjælpe os hvis vi sagde; ja vi tror på opstandelsen - dette ændrer jo intet i vores liv andet end vi er blevet nødt til noget vi simpelthen ikke kan sige noget om.
DERFOR DER FINDES INGEN OPSTANDELSE vi mennesker kan bekræfte udenom 1): en GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING 2): og at vi har messiansk del i, på messiansk vis er med i OPSTANDELSES LIVET KRISTUS - KRISTUS VIRKELIGHEDEN - vores i KRISTUS NY VÆREN i KRAFT af GUD. Ergo ingen kan udenom GUD HELLIGÅNDENS ÅBENBARING bekræfte, endsige de tror på, OPSTANDELSEN - jo det kan de godt - men så er det jo bare tom TRO - TRO uden TROENS INDHOLD:
a):
Troen der er den 'mægtige skabende ting' i os og den stærkeste affekt, nærmest beslægtet med den græske 'begejstring' Den overtager endda alle de funktioner, som alle 'entusiaster' fra Paulus og fremefter har tillagt 'Ånden'; for det er 'tro', der forvandler os indadtil og bringer os frem på ny.
b):
Tro er et guddommeligt værk i os, som forvandler og føder os på ny ud af Gud. Den døder den gamle Adam, og gør os af hjerte, sind, tanker og alle kræfter til helt andre mennesker.
Oh, troen er i sit væsen en så levende, skabende, virkende og mægtig ting
Kort og godt så ser Paulus ikke OPSTANDELSEN som en isoleret historisk begivenhed vi skal tro - men OPSTANDELSEN er den vores messianske i KRISTUS NY VÆREN i KRAFT af GUD ind i verden ved mennesket Jesus vi umiddelbart har kendskab til som GUD HELLIGÅNDENS NÆRVÆRELSE i vores liv - hendes VIDUNDERLIGE FORUNDERLIGE GERNINGER MED OS.
Altså den virkelighed - KRISTUS VIRKELIGHED - ind i verden ved mennesket Jesus - forsætter med uformindsket virkekraft og styrke efter Jesus død - derfor hvad Gud har messiansk påbegyndt og bundet og sammenføjet (det Himmelske og Jordiske - Gud og mennesket) i Jesus Kristus dette forsætter med samme livlighed og uformindsket virkekraft og styrke efter Jesus død.