Jan ABC:
Kære Hanskrist
Har du talt med andre om tingene...
Ja altid er jeg i samtale med andre om tingene. Det lærte jeg på universitetet at man skulle - så det har alle dage været min måde at arbejde og studere på.
Og for jer der har fulgt mig er det tydeligt at jeg er i konstant samtale med Paulus, Nicolai Berdyaev, Paul Tillich og Jung og psykoanalysen med mange flere, dette kan I ikke være i tvivl om når I tænker på mine flittige opgivne referencer.
Jan ABC:
Er din forståelse udbredt...
Ja og dette kan du forsikre dig selv om ved mit lille tankeeksperiment:
Hvis en af de to milliarder kristne mister troen, er det så troen på treenigheden eller forsoningslæren at vedkommende har mistet?
Nej overhovedet ikke - aldrig nogensinde er dette at miste troen blevet forbundet dermed.
Nej at miste troen er at miste ÅNDEN - det er som Paulus skriver i Galaterbrevet ikke længere at være drevet af ÅNDEN (drevet af GUD HELLIGÅNDEN - det er at miste den GUD HELLIGÅNDENS frugter og gaver vi kender som vores BEGEJSTRING - EKSTASE GLÆDE og INSPIRATION og ENTUSIASME.
Sværere er det ikke.
Hvis et menneske ikke forstår kristendommen så vil det beskrive kristendommen med links til millioner af sider - det vil skulle bruge millioner af tanker på at beskrive kristendommen - men det menneske der forstår kristendommen vil kunne sige tingene helt enkelt og tydeligt klart og forklaret som jeg har gjort det.
Einstein forstod fysikken og derfor kunne han koge det hele ned til en smuk ligning.
Folk der forstår tingene behøver ikke en million milliard gisninger og spekulationer - nej tværtimod går de lige til sagen som jeg gør.
Der er ingen grund til at tro en million milliard ting - gisne og gætte og spekulere som VML gør. Det bliver man blot stor i hovedet af - man fylder sit hoved med en masse uvæsentlige ting som ikke kommer i nærheden af hvad kristendommen drejer sig om - som fx forsoningslæren der ikke findes skyggen af - ikke et eneste menneske skulle aflægge og stå skoleret overfor Paulus at de troede på forsoningslæren.
Nej for Paulus var der kun en eneste ting der betød noget og det var om de havde taget imod Begivenheden KRISTUS: den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed der var brudt ud i verden ved mennesket Jesus.
Altså kun dette at være et Guds Barn der var drevet af ÅNDEN - som havde taget imod Gud Helligåndens forunderlige vidunderlige gerninger med os betød noget for Paulus.
Alt andet var fuldstændig ligegyldigt - og ganske uvægerligt. Så alle disse spekulationer VML har begravet sig selv i er tegn på svag usikker
lille tro siger Paulus.