Den hurtigste vej ud af depression er:
Kropslighed og sanselighed, alle disse idrætter der findes i naturen, i forbindelse naturen.
Bjergbestigning og/eller klatring og vandring i bjergene eller fjeldet. Og ja vandringer og ophold i naturen hvor man fysisk anstrenger sig, virker uhyre effektivt, bedre end psykofarmaka og terapi, selv om det sidste også kunne være en god ting ved siden af for nogle totalt desorienterede personer, tæt på psykotisk lignende depressive tilstande eller apati.
Ved alt jeg skriver gælder om at øge stofskifte, energiomsætningen i kroppen, at kunne regulere gennem metabolismen, gennem sympaticus aktiviteter, fysisk lemmearbejde, vores føde og kalorie indtagelse, så vi får en fin balance og undgår overvægt og diabetes 2 og andre inaktivitets sygdomme, også de psykiske, der ofte opstår gennem et fysisk stillesiddende liv foran bøger eller internettet (visuelle propaganda medier og barnlige tegnefilm, og interaktive voldsspil).
Ophold ved havet, og leg med havet, svømning, paddleboard, kajak, surfing, og at sejle og alle andre mulige kropslige fysiske sanselige udfoldelser ved og på havet har en voldsom stærk gunstig vågn op påvirkning og ud af depression påvirkning.
Idræt som løb cykling og svømning og forskellige hold boldspil.
Primært gælder det om at komme ud i kropslighed og sanselighed, hvorfor også et meningsfyldt arbejde, i samarbejde med andre, så man opnår anerkendelsen af at man er go nok og en tryg del af et fællesskab, hvor man taler med hinanden på en ordentlig måde. At komme ud og være sammen med andre mennesker i samtalende og samarbejdende fællesskaber hvor opgaver bliver løst gør gerne øjeblikkeligt et menneske rask i hovedet. Dette er altafgørende fordi her sikre et menneske sig en økonomisk fremtid og bliver inkluderet i det belønnende fællesskab. .
Hjernen og hjernens tilstand og dermed vores psykiske mentale forfatning, er en afspejling af vores måder at være aktivt tilstede agerende i verden på. Dette er Marx's fortjeneste, og det er eksistentialismens gennembrud for alvor.
Dette skal et menneske have forstået som et minimum. Nogle kan så også få noget godt ud af Heidegger. Men moderne eksistentialisme har med Paul Tillich, Binswanger og Rollo May og Medard Boss og mange flere Heideggers forståelse indbygget.
Hermed kan man så pludselig læse Paulus som fx Badiou forsøger at gøre det. Og selvfølgelig alle de der har kristendom som idealisme eller småborgerlighed bliver noget forskrækket over denne forståelse tingene.
-0-0-0-0-0-
Der er mange former for legemlighed, at være legeme på, at have et legeme på:
Den rent fysiske legemlighed som ved løb, dans, cykling og svømning fx.
Den seksuelle legemlighed mellem voksen mand kvinde.
Den sociale legemlighed, som i familien fx eller i klubben, eller foreningslivet, eller i Kirken gennem sang og musik.
Den intellektuelle filosofiske spirituelle og videnskabelige verden 3 (Carl Popper) legemlighed, som når vi nyder at være sammen med de store Ånder, om dette er i Schopenhauer eller Bergson's selskab eller Deepak Chopra's selskab. Eller vi studerer naturvidenskab og psykologi, de nyeste opdagelser her.
Det foregår altsammen i legemlighed, de former for legemlighed vi mennesker har adgang til og hvor vi er ude over os selv isoleret, afskåret og fremmedgjort, den verden, omverden, vi altid tilhører. Tanken om at være blevet gjort fremmed overfor sig selv og sin almene menneskelighed = medmenneskelighed og solidaritet gennem empati og indlevelse andre, er igen en af den første og største nogensinde eksistentialist, Marx's fortjeneste.
Medicinen og psykiatrien behandler os som isolerede kroppe, men dette er en fuldstændig forfejlet tankegang, der kun kommer alvorlige bivirkninger ud af at overgive sig til. Her famler man i blinde og de lidelser det medfører menneskeheden at vi har dette syn på ja sundhed og sygdom er ganske forfærdelige. Det er den rene middelalder vi befinder os i den moderne sundhed og sygdomsforståelse, men selvfølgelig begynder der at ske noget nyt mere holistisk og helheds orienteret. Men det krævet en ny antropologi, forståelse dette at være menneske og her er Marx stadig nummer et som jeg har præsenteret ham ovenfor.
-0-0-0-0-
Marx og hard core kristen, i KRISTUS mand, hvordan hænger det sammen?
Gennem Paulus.
Og det er fx hvad Badiou gør.
For at forstå det hele må vi forstå hvordan det er at handle på en ny måde i verden. Hvad er KIRKEN, de urkristne fællesskaber, og hvordan bindes folk sammen, hvilken Ånd, hvilken bevidsthed, fælles menneskelig bevidsthed og solidaritet. Hvad betyder inkarnation? Hos Paulus, hos Marx. Hvordan er deres forståelse KIRKE? Hvordan skal KIRKEN forstås hos Paulus og hos Marx. Hvor meget er de enige om og hvor er de uenige. Der hvor de er uenige er det klogt at lytte til Paulus fordi han er den af de to der har elsket mest, har forstået det med KÆRLIGHED bedst af de to.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!