Fuldstændig fantastisk med to så forskellige forståelser af kristendom.
Den ene erklærer sig at være ikke kristen og påstår at kristendommen er hjernespind - opspind og opdigt gennem at det man blindt og ukritisk er blevet tvunget til at tro gennem grundige bibel læsninger bliver en psykotisk hjernespind virkelighed man på et tidspunkt giver efter overfor.
Både Simon og Bjørn og Arne klapper i deres hænder - kristendommen er en latterlig karikatur og fængsel (indespærring) og det er ufatteligt at mennesker ikke siger fra og opgiver kristendommen.
Den anden er hardcore kristen og forstår kristendommen ud fra Paulus og Jesus og religionsvidenskab og moderne neurovidenskab og psykoanalyse. Ham HansKrist der forstår kristendommen religionsvidenskabeligt ud fra at mennesket er et religiøst væsen - at den religiøse spirituelle åndelige dybdedimension er en del af menneskets natur biologi ,(kultur biologi (kulturel evolution (1)*)) og væsen.
(1)*:
hvordan evolutionen nu drives af kulturelle sproglige religiøse spirituelle åndelige bevidsthedsmæssige og eksistentielle forhold - den Åndens Nye Liv der er et resultat af den kulturelle sproglige religiøse spirituelle åndelige engagement entusiasme og passion og hele tiden nye bevidsthed hver ny generation deltager i.
Menneskeånden er ikke længere alene og uden for livet, den udvikler et nyt liv - åndens liv - i en ny verden - åndens verden.
Den levende ånd, trækker sig ikke bort fra livet, men udvikler det (livet) i sig selv og i os.
Bevidstheden viser sig at være i stand til at virke tilbage på ånden, modificere den og reformere den, og dermed reformere selve det levende væsen.
Edgar Morin.
Hvem skal man tro?
Vedkommende der erklærer sig selv ikke at være kristen og som påstår det hele er hjernespind.
Eller vedkommende der aldrig har været i tvivl om at være kristen i urkristen Paulinsk forstand - der bygger det hele på begivenheden KRISTUS
(Gud i tiden) den GUD Helligåndens Ny Væren og Virke Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus der grundlagde de kristne samfund og KIRKERNE.
Guds Rigets gennembrud og gæring i verden.
Den samme der videnskabeligt og forstandigt kan forklare de Nye Skabninger vi er i KRISTUS - gennem Gud Helligånden's Værk med os. Noget Paulus opfordrede kraftigt til at vi lovsang med vores forstand om den Nåde vi erfarede - den Guds Kærlighed KRISTUS der er udgydt i vore hjerter ved Helligånden der er givet os. 2 Kor 3.
-0-0-0-
Men sjovt to så fuldstændig forskellige forståelser af kristendommen.
Den ene har en øjenåbner af hvad det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET dækker over. Faktisk i ret nøje overensstemmelse med Bibelen Leth Fortalt der kører i øjeblikket. Og i overensstemmelse med
Ny Himmel - katakombisk studiekreds -0-0-0-0-
Trosfrihed når Trosfrihed er bedst - er når vi når frem til principielle helt væsentlige drøftelser - hvor læseren ikke bare bliver præsenteret for tvivlsomme vidtløftige spekulationer og et væld af subjektive private synspunkter om dit og dat.
Her gøres et forsøg i det mindste på at nå frem til en afklaring hvor den ene endda konstant kontekster tværvidenskabelig - i en fortløbende samtale med vores moderne videnskabelige forståelse virkeligheden.
Større og større forståelse. Tro udelukker ikke viden og viden udelukker ikke tro.
-0-0-0-0-
At være bibellærd - kunne bibelen forfra og bagfra - tilkender du ikke dette nogen værdi overhovedet?
Jo men det har ikke nødvendigvis noget med det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET at gøre. Et menneske bliver ikke mere kristen for hver bog det læser af Bibelens mange bøger. Da det ikke er dem vi tror på.
Kristendommen er ikke en bog religion og en lov religion som jødedommen og islam.
Kristendommen er kreativ kaotisk SPIRITUALITET - hvor Ånden er der er også altid Friheden.
Det betyder ikke at treenighedslæren og ja dogmatik ikke har sin berettigelse - men uanset hvor ofte vi står i Kirken og siger ja og amen til disse Kirkens dogmelære og trosbekendelses artikler - så er det ikke dem vi render rundt og tror på - det er og bliver hvordan Gud idag virker og gør sig gældende i vores liv gennem sin Ånd 1 Kor 2 og Åndens mægtige gerninger kræfter og energier - hvordan vi erfarer alt dette - hvordan disse vores personlige processer udvikler sig i kærlig kommunion og kommunikation med vores næste.
Så er der KIRKE i tiden (KRISTUS - Gud i tiden) - så KIRKER vi med hinanden.