2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
814
gæster og
283
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#35958 - 04/06/2022 09:07
Re: korrigere misforståelser
[Re: somo]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3416
Sted: Nørresundby
|
|
du somo læser stadig ikke hvad andre skriver, men vi kan jo håbe nogen læser hvad jeg skriver. jeg indrømmer at kristendommen der er grundlagt på krop og spiritualitet (erfaringer) - frihed og kærlighed - og ikke loven eller guddommelige hellige skrifter vil være svært at forstå for en muslim og jøderne. Det Bibelske budskab er ikke dette, at et menneske, Jesus, tilkendes prædikatet guddommelighed. Den tankegang, at Jesus er ”gud”, forudsætter jo, at ”gud” eller ”det guddommelige” på en eller anden måde på forhånd er bekendt, og at vi på grund af Jesu særlige egenskaber, f. eks. Hans moralske højhed eller Hans religiøse genialitet, mener at turde tilkende Ham dette høje prædikat. Men af en sådan tankegang finder vi intet spor i Det nye Testamente. Derimod findes der en særdeles kraftig understregning af, at Han, da Han på denne måde skulle kåres og vurderes af mennesker, blev behandlet som alt andet end et guddommeligt menneske, tværtimod blev forkastet og henrettet som forbryder. Den nytestamentlige kristusbekendelse lyder ikke: ”Jesus er Gud!” men: ”Gud er Jesus!” ikke: mennesket Jesus ophøjedes på grund af sine menneskelige fortrin i gudernes kreds! Men: Gud fornedrede sig til menneskers kår. Ikke: mennesket, det rene, ædle, ophøjede menneske blev Gud. Men: Gud blev menneske, blev gjort til en forbandelse, til synd, for os.
”Ordet blev kød og tog bolig iblandt os!” formulerer Johannes denne bekendelse. Inkarnationstanken udtrykker denne enhed af kristologi og theologi, theologi og kristologi. Inkarnationstanken er ikke et princip til brug i en objektiv anskuelse. Som led i et system er inkarnationstanken selvmodsigende. Thi i et system tænkes ideer sammen. Og Guds og menneskets ide kan ikke tænkes sammen. Inkarnationstanken er ikke indholdet i en anskuelse, men formen for et budskab. Inkarnationstanken som systematisk ide måtte udtrykkes således: ”Ord er kød”, eller: ”Kødet er Ord”. ”Gud er menneske” eller ”Mennesket er Gud”. Ingen af delene er sandhed. Gud er ikke et menneske, og mennesket er ikke en Gud. Men inkarnationstanken som formen for det kristne budskab udtrykkes således: ”Ordet blev kød! Gud blev menneske!” inkarnationstanken udtrykker en begivenhed. Og denne begivenhed er den historiske Jesusvirkelighed. Her kom Gud. Derfor: Gud er Jesus. Udenfor Jesus findes kun vore Gudsideer, som alle er produkter af afgudsdyrkelsen. I Jesus kom den virkelige gud. Gudsideer opstiller det suveræne menneske, så længe Gud selv er borte. Kun om den fjerne gud kan mennesket i sin suverænitet opstille ideer, der udtrykker, hvilken plads og betydning det suveræne menneske ønsker at give Gud. Er Gud derimod kommet nær, da mister mennesket sin suverænitet. Da forsvinder også dets forsekellige gudsideer, og det står i stedet for over for Gud som virkelighed, d.v.s. som begivenhed. Det er dette inkarnationstanken udtrykker. Regin Prenter.-0-0-0-0- "it is not the spirit of the man Jesus of Nazareth that makes him jeg Christ, but that it is the Spiritual-Presence, God in him, that possesses and drives his individual spirit. This insight stands guard against a Jesus-theology which makes the man Jesus the object of Christian faith. This can be done in seemingly orthodox terms, as in Pietism, or in humanist terms, as in theological liberalism. Both distort or disregard the Christian message that it is Jesus as the Christ in whom the New Being has appeared. And they contradict Paul's Spirit-Christology, which emphasizes that "the Lord is the Spirit" and that we do not "know" him according to his historical existence (flesh) longer, but only as the Spirit who is alive and present. This saves Christianity from the danger of a heteronomous subjection to an individual. The Christ is Spirit and not law". Paul Tillich-0-0-0-0- Begivenheden KRISUS er den Gud Helligåndens Ny Væren og Virke/Virkelighed ind i verden begyndende ret for alvor ved mennesket Jesus. -0-0-0- Den gamle og den nye pagts tjeneste.
Begynder vi nu igen at anbefale os selv, eller har vi som visse andre brug for anbefalingsbreve til eller fra jer? Nej, I er selv det brev, der står skrevet i vore hjerter, og som kendes og læses af alle mennesker, så det er klart, at I er et Kristus-brev, der er blevet til ved vores tjeneste, ikke skrevet med blæk, men med den levende Guds ånd, ikke på tavler af sten, men i hjerter, på tavler af kød og blod.
En sådan tillid har vi til Gud ved Kristus. Ikke at vi af os selv duer til at udtænke noget, som kom det fra os selv; at vi duer til noget, skyldes Gud, som også har gjort os duelige til at være tjenere for en ny pagt, ikke bogstavens, men Åndens; for bogstaven slår ihjel, men Ånden gør levende.
Men når dødens tjeneste, indhugget i sten med bogstaver, havde sin herlighed, så at Israels børn ikke kunne se på Moses' ansigt på grund af hans ansigts stråleglans, der dog forsvandt, hvor meget mere vil så ikke Åndens tjeneste have sin herlighed. Når den tjeneste, der fører til fordømmelse, havde sin herlighed, så er den tjeneste, der fører til retfærdighed, langt mere rig på herlighed. Det, der var herligt, har jo i dette tilfælde ingen herlighed sammenlignet med den alt overvældende herlighed. For når det, der forsvandt, havde sin herlighed, så skal det, der bliver ved med at bestå, have endnu større herlighed.
Et sådant håb har vi og går derfor åbent til værks og gør ikke som Moses, der lagde et slør over sit ansigt, for at Israels børn ikke skulle se, at det, der forsvandt, hørte op. Dog forhærdedes deres tanker, for indtil den dag i dag bliver det samme slør ved med at ligge over oplæsningen af den gamle pagt uden at tages bort, for det fjernes først i Kristus. Ja, lige til i dag ligger der et slør over deres hjerte, når Moses læses op. »Men hver gang én vender om til Herren, tages sløret bort« – »Herren« er Ånden, og hvor Herrens ånd er, dér er der frihed. Og alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#35962 - 04/06/2022 13:44
Re: korrigere misforståelser
[Re: Hanskrist]
|
bor her
|
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1402
|
|
Toraen på profeten Moses' tid, fred være med ham, er i overensstemmelse med Koranen evangeliet på profeten jesus tid, fred være med ham, er i overensstemmelse med Koranen men nu Ifølge islam er både Toraen og Det Nye Testamente blevet korrumperet. Så Gud sendte profeten Muhammed, fred være med ham, med Koranen for at rette op på forvrængningen I Koranen forbyder Gud alkohol, umoral, åger, hasardspil, at spise svinekød, tilbede mennesket og betragte det som en gud. Alt dette gøres af jøder og kristne Og i modsætning til Koranens lære Koranen fraråder interessen for indholdet af forvrængede bøger, der modsætter sig det Jødiske lærde og rabbinere fortolkede ikke kun Toraen parallelt med deres egen forståelse i de spørgsmål, de ikke kunne finde bestemte svar, men tilføjede også de tekster, de godkendte, og fjernede visse dele. Følgelig gjorde disse tilføjelser og sletninger den rigtige Tora uidentificerbar. En lignende form for forvrængning er også i evangeliet. Kristne præster tilføjede deres egne forståelser af religion, deres egne fortolkninger og fancy ideer til Allahs Ord, Evangeliet og gjorde dermed den guddommelige bog næsten uigenkendelig. . ændrede visse rabbinere og præster versene i guddommelige skrifter i bytte for verdslige gevinster eller fortolkede dem efter deres egen fantasi. De fordrejede især versene om Muhammeds profetskab, fred og velsignelser med ham, og forsøgte at ødelægge de vers i Skriften, som giver den gode nyhed om profeten Muhammeds komme efter profeten Jesus, fred og velsignelse med dem. De rabbinere og præster var ikke nok med det; de hævdede, at de tilføjelser, de indsatte i guddommelige skrifter, var den originale tekst. Således kom disse rabbineres og præsters filosofi om historie, forklaring, fortolkning og deres synspunkter inden for andre vidensgrene ind i Skriftens Samling og blev dermed næsten en del af Allahs Ord. https://www.youtube.com/watch?v=Or7yo5tj40Y
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#35989 - 06/06/2022 16:28
Re: korrigere misforståelser
[Re: ]
|
bor her
|
Registeret: 14/07/2012
Indlæg: 1402
|
|
selvom Jesus aldrig sagde, at han var Gud, partner med Gud eller endda Guds søn. Ingen steder underviste Jesus i doktrinerne om treenigheden, korsfæstelsen, opstandelsen og forsoningen. Alle disse grundsætninger kom fra Paulus, eller fra de paulinske teologer, der fulgte i lås. Paulus' lære er faktisk i modstrid med Jesu lære, meget på samme måde som Det Nye Testamente fortæller os om Paulus' konflikt med Jakob, Peter og Barnabas. For eksempel underviste Jesus i det gamle testamente i lov. Paul afviste det. Jesus erklærede sig selv som ’menneskets søn.’ Otteogfirs gange. Paulinske teologer kaldte ham 'Guds søn.' Jesus underviste i Guds enhed og bøn til ham alene. Ingen steder i skrifterne kan vi udlede, at den Ene Gud er en sammenslutning af 3 guder. Tværtimod fortæller den katolske trosbekendelse os klart, at der kun er én Gud: den almægtige Fader, himlens og jordens skaber. Det er en kættersk fortolkning, der blev udviklet fra det 3. århundrede, der gjorde den Ene Gud til en sammenslutning af tre guder...som ikke er i skrifterne. Skriften henviser aldrig til Helligånden, Den Eviges Engel, Logos eller Sønnen som værende andre guder! Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, . Matthæus 28:19 falsk tekst Det eksisterer ikke i antikke græske manuskripter før det sekstende århundrede Derfor er denne tekst udeladt fra de fleste oversættelser og nyere udgaver på de fleste sprog i verden For det andet: Vi finder, at alle Kristi apostle og disciple, inklusive Peter, Kristi elskede... og Paulus, som uden bevis hævdede at være Kristi sendebud til hedningerne... såvel som evangeliets forfattere og deres vidnesbyrd alle... Vi finder ud af, at de ikke alle blev døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. Overtrådte de Kristi lære, eller var de uvidende om dem? Hvor finder jeg Profeten ﷺ på Dommedagen? | Kom tæt på Profeten ﷺ serien | 5. https://www.youtube.com/watch?v=Bc6pq6pmpZI Med Profeten ﷺ efter døden | Kom tæt på Profeten ﷺ serien | 6. https://www.youtube.com/watch?v=uzxTtDEdSdE
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|