Jeg er ikke til debat, og jeg kan ikke gøre meget ved, du ikke tror/forstår mig, selv om du mener, du kan tro, det du kalder selvbiografisk stof fra mig. Hi hi – lidt spøjst hvad mon du bygger det på.
… men ellers har jeg erfaret det samme som Johannes Møllehave, at der sker noget når troen/kristendommen bliver udsat for analysering. Derved kan man komme i den situation, at man skrotter troen eller man bliver med et ben i hver lejr eller man skubber analyseringens påvirkning væk – hvad der dog ikke er helt muligt.
Johannes Møllehave valgte sin tro, fordi den var så meget en del af ham, at han ikke ønskede at miste den.
Jeg har erfaret at bevidstheden husker det, som den har lært, og da især hvis det lærte er blevet til adfærd …
… man bliver det man har taget til sig og eller har frasagt sig – men som heldigvis også kan justeres –
Så længe der er liv er der håb
Der er en talemåde – som stammer fra biblen der lyder:
hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med
– og jo også derfor man ikke kan være et godt menneske, hvis ens adfærd og tale viser noget andet.
Hvorfor og hvordan vi er blevet dem vi er – det er ofte en lang historie, hvor der er ”tråde” der er indfiltret på kryds og tværs uden man selv helt er klar over hvordan ”det hele” hænger sammen, men alt på ens vej i livet får en betydning.
Biblen siger – frit efter hukommelsen - at vi skal stå til regnskab for et hvert ord vi har sagt, og sjovt nok dukker noget jeg har sagt i fortiden pludseligt op i bevidstheden som smerte, og her tænker jeg så på Paulus, der taler om en torn i kødet, for sagte ord kan både gøre stor gavn, men også stor sorg.
Hvad er det der står om tungen
Tænk på, at den mindste ild kan sætte den største skov i brand; også tungen er en ild.
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Jak/3Med den velsigner vi Herren og Faderen, og med den forbander vi mennesker, som er skabt i Guds billede; fra samme mund lyder både velsignelse og forbandelse.
Nå vi må videre.
Nu kommer solen og varmen – siger ”de” det hjælper altid på mange ting.
***