Min allerkæreste Jacob!Du kan vist ikke være lagret i Heidelberg eddike så sur og uforskammet som du er. Du skulle vel aldrig være en fejlsyltet ateistisk agurk? ;)
Hvis du ønsker saglig debat med mig, fordrer din flabethed, at du først viser, at du i det hele taget kan tænke og ikke blot er varm retorisk luft eller endnu en bjørneprut.
Når du har besvaret nedenstående to yderst saglige spørgsmål uden personfnidder, så vil jeg med stor glæde og saglighed forklare dig hvad den kausale sammenhæng er mellem ateisme og revolutionær marxisme-leninisme, således at alle kan forstå det og blive klogere. Som forhenværende begrebsfilosof der nu er trådt tilbage til fallibilismen på visse områder, vil jeg ikke spilde min og andres tid på debattører, som end ikke kan læse indenad.
Her kommer spørgsmålene: Kan negative metafysiske eksistenspåstande bevises at være sande, er de uafgørbare eller altid falske?
1) Hvis jeg f.eks. påstår, at der umuligt kan eksistere ubrydelige historiske love der med nødvendighed fører udviklingen mod et bestemt mål, så er det en negativ eksistenspåstand.
2) En anden negativ eksistenspåstand kunne lyde:
Der kan umuligt eksistere et almægtigt væsen som eksisterer nødvendigt og som har skabt alt. Er disse to negative metafysiske eksistenspåstande sande, uafgørbare eller falske? Og hvordan vil du afgøre deres sandhedsværdi?
Lider man af sygelige vrangforestillinger hvis man mener, at de metafysiske forestillinger i begge sætninger både har reel eksistens og er sande?
Du skal få lidt hjælp med besvarelsen fra filosoffen Peter Zinkernagel, der har tænkt en del over vort rationalitetsbegreb. Som bekendt sætter ateister stor pris på at forholde sig rationelt til tilværelsen, så måske kan du lære noget.
Det er Peter Zinkernagels hovedpointe, at vi må udvide vort rationalitetsbegreb til også at omfatte det der ligger uden for tid og rum, således at vi også på dette felt kommer til præcis at forstå forskellen mellem det vi kan tale rationelt om, og det vi ikke kan tale rationelt om. En sådan udvidelse af rationalitetsbegrebet vil ikke blot forandre vores tænkning og kultur, men hele verden. Hilsen
Ipso Facto "Der er siden 9/11 begået mere end 11.000 terrorangreb af muslimer med tab af uskyldiges liv. Men disse vanvittige forbrydelser har intet med islam at gøre, for islam er en tolerancens og fredens religion. Der må derfor være tale om helt almindelige vrangforestillinger." – Et eksempel på hvordan kausale relationer mellem metafysisk tro og konkrete handlinger ofte kan være vanskelige at identificere, især hvis begreberne kan defineres frit efter politisk opportunistisk behov.