Men det hele er jo relevant for vores forståelse af det der altid har været eller det der var fra evighed af = Tanken og Viljen og Lyset og Mørket. Hvorfor har du ikke tillid til tingene
Hej Jan. Jeg forstår, at du har en fast tro på, hvad du kalder: "det der altid har været eller det der var fra evighed af", og som du beskriver med ordene: "Tanken og Viljen og Lyset og Mørket".
Den tro har jeg ikke. Jeg kan ikke komme længere end til, at det værende er skabt ud af intet - eller det er evigt, blot i forskellige former. Hverken skabelse eller evighed - tror jeg - er mulige for os mennesker at fatte.
Det eneste, jeg tror, vi kan, er at opfatte mest muligt af det værende, som vi jo selv er en lillebitte del af, men som for mig er et mirakel, der inspirerer til altomfattende kærlighed
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, mådehold, empati, harmoni, kærlighed
Den tro har jeg ikke. Jeg kan ikke komme længere end til, at det værende er skabt ud af intet - eller det er evigt, blot i forskellige former. Hverken skabelse eller evighed - tror jeg - er mulige for os mennesker at fatte.
Det værende kunne også være skabt af det evige – og derved er det værende ikke skabt ud af intet ... Biblen siger jo også at den evige gud - livets kilde - er skaberen
Jeg har ikke et bedre bud på tingene. Som sådan må der have været noget fra evighed af. Hvorfor ikke Tanken og Viljen og Lyset og Mørket? Det giver mening for mig, at Gud har kæmpet sig ud af mørket, og efterfølgende har skabt et herlighedsrige osv...
Du taler om intet, og der kan jeg kun sige, at der kommer ikke noget ud af intet, men det stiller du spørgsmålstegn ved. Har du belæg for det Hvilke muligheder er der tilbage? Et univers der gentager sig selv i en uendelighed? Er det ikke lidt deprimerende? Hvor er Gud henne...