Når jeg ser tilbage, er det, der forekommer mærkeligt for mig nu, ikke, at folk ville ønske at legemliggøre Jesu værdier, men at andre ville kritisere dem for det. Hvad der virker endnu fremmed er, at få kristne i nutiden matcher denne profil. er, at muslimer syntes at legemliggøre Jesu værdier bedre end kristne.
1. Jesus var skægget, ligesom de fleste muslimer, men kun den sjældne kristne.
2. Jesus klædte sig beskedent. Hvis vi lukker øjnene og danner et mentalt billede, ser vi flydende morgenkåbe, fra håndled til ankler-ligesom de løse arabiske thobes og den indisk-pakistanske shalwar kameez, der er typiske for muslimerne i disse områder. Det, vi ikke forestiller os, er det afslørende eller forførende tøj, der er så allestedsnærværende i kristne kulturer.
3. Jesu mor dækkede hendes hår, og denne praksis blev fastholdt blandt de kristne kvinder i Det Hellige Land frem til midten af det tyvende århundrede. Igen er dette en praksis, der opretholdes blandt muslimer såvel som ortodokse jøder (hvoraf Jesus var en), men ikke blandt nutidige kristne.
Manerer
1. Jesus fokuserede på frelse og undgik finesser. Hvor mange "retfærdige" kristne passer til denne "Det er ikke kun på søndage" -profil? Nu hvor mange "fem bønner om dagen, hver dag på året" muslimer?
2. Jesus talte med ydmyghed og venlighed. Han "showboat" ikke. Når vi tænker på hans taler, forestiller vi os ikke teater. Han var en simpel mand kendt for kvalitet og sandhed. Hvor mange prædikanter og hvor mange evangelister følger dette eksempel?
3. Jesus lærte sine disciple at hilse "Fred" (Luk. 10: 5) og derefter sætte eksemplet: "Fred være med jer" (Lukas 24:36, Johannes 20:19, Johannes 20:21, Johannes 20:26). Hvem fortsætter denne praksis den dag i dag, kristne eller muslimer? "Fred være med dig" er betydningen af den muslimske hilsen, "Assalam alaikum." Interessant nok finder vi denne hilsen også i jødedommen (1 Mosebog 43:23, 4 Mosebog 6:26, Dommerne 6:23, 1. Samuelsbog 1:17 og 1. Samuel 25: 6).
Religiøs praksis
1. Jesus blev omskåret (Luk 2:21). Paulus lærte, at det ikke var nødvendigt (Rom 4:11 og Gal 5: 2). Muslimer tror det er.
2. Jesus spiste ikke svinekød, i overensstemmelse med loven i Det Gamle Testamente (3. Mosebog 11: 7 og 5. Mosebog 14:. Muslimer mener også, at svinekød er forbudt. Kristne ... ja, du forstår ideen.
3. Jesus gav eller tog ikke åger i overensstemmelse med Det Gamle Testamentes forbud (2 Mos 22:25). Åger er forbudt i Det Gamle Testamente og Koranen, som det var forbudt i Jesu religion. Økonomierne i de fleste kristne lande er imidlertid struktureret efter åger.
4. Jesus utugtede ikke og afholdt sig fra udenfor ægteskabelig kontakt med kvinder. Nu strækker dette spørgsmål sig til den mindst fysiske kontakt med det modsatte køn. Med undtagelse af at udføre religiøse ritualer og hjælpe dem i nød, rørte Jesus aldrig engang en anden kvinde end sin mor. Strengt praktiserende ortodokse jøder opretholder denne praksis den dag i dag under overholdelse af Det Gamle Testamentes lov. På samme måde giver praktiserende muslimer ikke engang hånden mellem kønnene. Kan kristne "kramme din nabo" og "kys bruden" menigheder gøre det samme krav?
Tilbedelsespraksis
1. Jesus rensede sig med vask forud for bøn, som det var praksis med de fromme profeter, der gik forud for ham (se 2. Mosebog 40: 31-32 med henvisning til Moses og Aron), og det er muslimernes praksis.
2. Jesus bad i nedbøjning (Matt 26:39), ligesom de andre profeter (se Nehemia 8: 6 med hensyn til Ezra og folket, Josua 5:14 for Josua, 1 Mosebog 17: 3 og 24:52 for Abraham, 2 Mosebog 34: 8 og Mosebog 20: 6 for Moses og Aron). Hvem beder sådan, kristne eller muslimer?
3. Jesus fastede i mere end en måned ad gangen (Matt 4: 2 og Luk 4: 2), ligesom de fromme før ham (2 Mos 34:28, 1.Kongebog 19 :, og det samme gør muslimer i den årlige faste af måneden ramadan.
4. Jesus valfartede med det formål at tilbede, som alle ortodokse jøder stræber efter at gøre. Den muslimske pilgrimsrejse til Mekka er velkendt og hentydes til i Bibelen (se Det første og sidste bud).
Matters of Creed
1. Jesus underviste i Guds enhed (Mark 12: 29-30, Matt 22:37 og Luk 10:27), som det fremgår af det første bud (2 Mos 20: 3). Ingen steder erklærede han treenigheden.
2. Jesus erklærede sig selv for en mand og en Guds profet (se ovenfor), og påstod ingen steder guddommelighed eller guddommeligt søn. Hvilken trosbekendelse er ovenstående punkter mere i overensstemmelse med - den trinitariske formel eller islams absolutte monoteisme?
Man undrer sig over, hvad der skete mellem den første generation af Jesu tilhængere og de kristne i nutiden. Samtidig er vi nødt til at respektere det faktum, at muslimer eksemplificerer Jesu lære mere end kristne gør. Desuden skal vi huske, at Det Gamle Testamente forudsagde tre profeter at følge. Johannes Døberen og Jesus Kristus var nummer et og to, og Jesus Kristus forudsagde selv det tredje og sidste. Derfor taler både det gamle og det nye testamente om en sidste profet, og vi ville være gale, hvis vi ikke anså den sidste profet for at være Muhammed, og den sidste åbenbaring for at være islams
Han blev muslim som 64 årig - her er hans historie
https://www.youtube.com/watch?v=xudAm4bd2OQSkal jeg slå hånden af familien fordi jeg er muslim?
https://www.youtube.com/watch?v=lr5YeMCm_38https://www.youtube.com/watch?v=tIzeChfucWU