annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 20249788
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2626109
Åndelig Føde 2604247
Et andet syn 2166900
Så er der linet op... 1886090
Galleri
Kortnæbbet Delfin Nørresundby
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 818 gæster og 160 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 196 af 245 < 1 2 ... 194 195 196 197 198 ... 244 245 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#35582 - 24/04/2022 14:23 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7550
Sted: Sydsjælland
Hanskrist, når du skriver:
Citat:
Altså vi er ude over den abstrakte filosofiske spekulation som du Arne og Jan ABC bortviser det religiøse spirituelle til.
så er det jo åbenlyst, at der er noget om mig, som du ikke har forstået.

For mig er der ikke tale om "abstrakt filosofisk spekulation", men om oplevelse af det guddommeliges væren.
Og som jeg nævnte, synes kristendommen ikke at være fremmed herfor, når såvel Lukas Evangeliet som Thomas Evangeliet peger derpå i deres omtale af "Guds Rige".

Du oplever noget andet, og det respekterer jeg, men det er ikke dét, jeg oplever - og dét, jeg oplever, respekterer du tydeligvis ikke.

Det ser jeg ikke som mit problem - her på Trosfrihed.dk.

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
#35583 - 24/04/2022 14:31 Re: Åndelig Føde [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
Citat:
Arne:

Du oplever noget andet, og det respekterer jeg, men det er ikke dét, jeg oplever - og dét, jeg oplever, respekterer du tydeligvis ikke.



jo af alle det respekterer jeg da ved at skrive om det

ved at påpege hvor forskelligt dit synspunkt er fra kristendommens trosliv og spiritualitet som vi kender det fra hvad Jesus Kristus har igangsat i verden -

hvad Jesus Kristus har åbenbaret (vores Gudsliv) verden er meget forskelligt fra hvad du beskriver og kredser om

nå men lige kort, bestemt jeg respekterer hvad du står for, ellers ville jeg jo ikke skrive om dit ståsted,,,
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35585 - 24/04/2022 20:38 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Hej Hanskrist

Tak for Karl Barth-ordene smiler

Citat:
Set i det lys skal vi ikke fordømme hinanden men kunne tilgive hinanden desto så meget mere som vi er blevet tilgivet og elsket ufortjent.


Jeg er selvfølgelig meget enig i, at det handler om at tilgive - ikke fordømme - som vi selv er blevet tilgivet og stadig finder tilgivelse. Ja, vi beder jo hver dag: Forlad os vor skyld!

Din vinkel, at Paulus fortæller om - beretter - hvordan det er at være i Kristus, er en smuk vinkel, som jeg vil tænke meget over. Der klikkede noget i mig, straks jeg læste dine ord.

Når jeg alligevel siger, at Paulus også kan formane, så tænker jeg blandt andet på disse ord fra det første Korintherbrev:

Jeg skriver ikke dette for at gøre jer skamfulde, men for at vejlede jer som mine kære børn. For om I så har i tusindvis af opdragere i Kristus, har I dog ikke mange fædre. For i Kristus Jesus var det mig, der ved evangeliet blev far til jer. Så jeg formaner jer: Efterlign mig!

Samtidig må jeg give dig ret i, at Paulus beretter om, hvad det vil sige at være i Kristus, for ovenover skriver han:

Endnu i denne time både sulter og tørster vi, mangler klæder, bliver slået, er hjemløse, og vi arbejder hårdt med vore hænder. Skældes vi ud, velsigner vi; forfølges vi, finder vi os i det; tales der ilde om os, svarer vi med gode ord.

MEN: Så vidt jeg ved, så har hans ord en kant. Hvis jeg har forstået det korrekt, så irettesætter han nemlig også Korintherne for IKKE at have omfavnet denne levevis endnu.

Ovenstående var fra kapitel 4, og det slutter med:

Der er nogle, som er blevet indbildske, fordi de regner med, at jeg nok ikke kommer; men jeg kommer snart til jer, hvis Herren vil, og så får jeg at vide, hvordan det forholder sig med disse indbildske, ikke med deres ord, men med deres kraft. For Guds rige afhænger ikke af ord, men af kraft. Hvad vil I? Skal jeg komme til jer med riset, eller med kærlighed og i mildhedens ånd?

Kapitel 5:

Det er almindelig kendt, at der forekommer utugt hos jer, og det af en sådan art, at den ikke engang forekommer hos hedninger, nemlig at en mand lever sammen med sin fars hustru. Og så er I tilmed indbildske! Burde I ikke snarere være fortvivlede, så han, der har gjort dette, fjernes fra jeres midte? Hvad mig angår, så har jeg, personligt fraværende, men åndeligt nærværende, allerede fældet min dom over den skyldige, som om jeg virkelig var til stede: Han skal, når I er forsamlet i vor Herre Jesu navn, og jeg er åndeligt til stede, med vor Herre Jesu kraft overgives til Satan, så det kødelige kan ødelægges, for at ånden kan frelses på Herrens dag.

I kapitel 6 bliver Paulus igen temmelig eksplicit:

Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild! Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller mænd, der ligger i med mænd, eller tyve eller griske mennesker, ingen drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige.

Fra kapitel 11 hører vi om nadveren, hvor nogle tilsyneladende æder og drikker uden at agte på de fattige iblandt sig. Og det fører strenge ord - og en streng dom med sig:

Men når jeg giver jer følgende formaning, har jeg ingen ros til jer.

Kort efter -

Den, der spiser Herrens brød eller drikker hans bæger på en uværdig måde, forsynder sig derfor imod Herrens legeme og blod. Enhver skal prøve sig selv, og så spise af brødet og drikke af bægeret. For den, der spiser og drikker uden at agte på legemet, spiser og drikker sig en dom til. Derfor er der mange syge og svage hos jer, og ikke så få sover hen. Hvis vi agtede på os selv, ville vi ikke blive dømt. Men når vi dømmes af Herren, opdrages vi, for at vi ikke skal blive fordømt sammen med verden.

Det er vist ikke disse ovenstående ord, som oftest læses højt offentligt. Her hører vi oftere ordene om Kærligheden fra kapitel 13. Men de står der, og her finder jeg Paulus ganske eksplicit og formanende. Men ordet "formanende" bærer nu heller ikke nogen negativ konnotation for mig. Jeg ser det som noget godt at blive formanet af en, som er ren af hjertet.

Citat:
Gud ske tak og lov for dig Thomas - dig jeg har behandlet så unfair fra tidernes morgen her på debatten - at du i dag kan tage trykket af mig og gider samtale og skrive, debattere med mig.

Du er rundere - mere mild og kærlig og tilgivende end jeg er - der er så forfærdelig opfarende og ikke ret godt tåler at blive modsagt, der er kun min sandhed - som de i Bibelen Leth Fortalt - Galaterbrevet - også påpegede at her findes kun en sandhed og det Paulus' sandhed.


Du kan tro, at jeg er glad for at debattere med dig! Det er så skønt, at vi kan gøre dette smiler heart

Dine ord minder mig om to Paulus-ord, som du jo ovenover netop lever og ånder:

Vær hinanden hengivne i broderkærlighed, kappes om at vise hinanden agtelse. (Romberbrevet 12:10)

Gør intet af selviskhed og heller ikke af indbildskhed, men sæt i ydmyghed de andre højere end jer selv. Tænk ikke hver især på jeres eget, men tænk alle også på de andres vel. I skal have det sind over for hinanden, som var i Kristus Jesus (Filipper-brevet 2:3-5)


Ja, det er jo faktisk dig, der er vidunderligt kærlig!

Tak for dit gode eksempel, Hanskrist. Du har i få ord fortalt om - berettet - hvordan det er at være i Kristus. Ja, du har i handling berettet herom med dine kærlige ord til mig. Du er i Kristus - må jeg blive inspireret af dig og selv blive i stand til at leve i samme ånd.

Kh Thomas
Top Svar Citer
#35591 - 25/04/2022 11:22 Re: Åndelig Føde [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 4002
Sted: Nørresundby
Citat:
Gør intet af selviskhed og heller ikke af indbildskhed, men sæt i ydmyghed de andre højere end jer selv. Tænk ikke hver især på jeres eget, men tænk alle også på de andres vel. I skal have det sind over for hinanden, som var i Kristus Jesus,

han, som havde Guds skikkelse,

regnede det ikke for et rov

at være lige med Gud,

men gav afkald på det,

tog en tjeners skikkelse på

og blev mennesker lig;


Citat:
Vær ingen noget andet skyldig end at elske hinanden; for den, der elsker andre, har opfyldt loven. Buddene: »Du må ikke bryde et ægteskab; du må ikke begå drab; du må ikke stjæle; du må ikke begære,« og et hvilket som helst andet bud, sammenfattes jo i dette bud: »Du skal elske din næste som dig selv.« Kærligheden gør ikke næsten noget ondt. Kærligheden er altså lovens fylde.


Citat:
Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler alt, tror alt, håber alt, udholder alt.



i min ret så munter barndom opvækst fik jeg især ovenstående ord med på vejen fra min mor når der var en passende anledning

egentlig anede jeg ikke hvor ordene kom fra - men da jeg omkring de 40 år blev optaget af at studere Paulus mødte jeg igen disse mine mors ord fra min barndom.

vi havde ingen bibel i mit hjem og vi gik ikke i kirke, bortset fra bryllup og barnedåb og konfirmation (husker ingen begravelser som barn) - men min mor kunne ufatteligt meget udenad - hun kunne huske alt muligt og citere ordret

okay nu er Paulus også på globalt plan det menneske der oftest bliver citeret og læst tekster op fra og iøvrigt ham flest formår at gengive ordret


-0-0-0-0-0-

hvis jeg tænker på Paulus - hvilket indtryk hans breve har gjort på mig så er det:

de nye skabninger vi er i Kristus -

det er omvendelses begivenheden Kristus:

1):

hos den enkelte - hver af os - individuelt - den individuelle omvendelse --- altså omvendelsesbegivenheden Kristus i Eigenwelt'sk betydning

og

2):

menneskehedens historiske liv begyndende anonymt med Peter's bekendelse og pinse underet i Apostlenes Gerninger - indtil kristendommen bliver en verdensreligion -- altså omvendelsesbegivenheden Kristus i Mitwelt'sk betydning.

kristendommen der på den offentlige scene ingen bevågenhed har i begyndelsen


-0-0-0-0-0-

omvendelsesbegivenheden Kristus eller begivenheden Kristus ind i menneskers liv og menneskehedens liv hvad er det karakteristiske her?

jo den Nye Skabelse - de nye skabninger vi er i Kristus

der er sket noget

der er et før og et efter

der er et år 0 i alle menneskers liv - eller muligheden for et år 0 er givet os alle - at få et nyt liv i Kristus - at afdød fra gamle Adam med dets afhængigheder og utallige underkastelser snart det ene og så det andet

forløsning og frelse (HELBREDELSE) i og med og ved begivenheden Kristus - men der er meget mere ifølge Paulus - nemlig gælder for

omvendelsesbegivenheden Kristus: den Gud Helligåndens Ny Væren og kraftfulde Virke/Virkelighed ind i verden ved mennesket Jesus ---

flere forhold:

1):

Åndens mange Frugter: fx "Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.”

2):

Åndens Karismatiske Nådegaver:

Gaven til at meddele visdom

Gaven til at meddele kundskab

Evnen til at bedømme ånder

Troens gave

Kraft til at gøre mægtige gerninger

Nådegaven til at helbrede

Profetisk gave

Tungetale

Tydning af tungetale

givet os nogle til at være apostle, andre til at være profeter, andre til at være evangelister og andre til at være hyrder og lærere

3):

Bolig motivet - det opbyggelige og struktur:

evnen til at lovsynge med vores forstand

ego'struktur og forstandighed:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

Ved I ikke, at I er Guds tempel, og at Guds ånd bor i jer?

ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud?

det er os, der er den levende Guds tempel, som Gud også har sagt: »Jeg vil bo og vandre midt iblandt dem; jeg vil være deres Gud, og de skal være mit folk.

Vi ved nemlig, at hvis det telt, som er vort hus på jorden, brydes ned, så har vi en bygning fra Gud, et hus, der ikke er bygget med hænder, men er evigt, i himlene. For mens vi er her, sukker vi af længsel efter at iklædes den bolig, vi har fra himlen – så sandt vi da ikke skal stå nøgne, når vi er klædt af. For mens vi bor i teltet, sukker vi besværede, fordi vi ikke vil klædes af, men klædes på, så det dødelige bliver opslugt af livet. Og den, som har sat os i stand til det, er Gud, der gav os Ånden som pant.
I ham holdes hele bygningen sammen og vokser til et helligt tempel i Herren. I ham bliver også I sammen med os bygget op til en bolig for Gud i Ånden.


4):

EKSTASEN JUBELEN GLÆDEN - lovpris og lovsang - HØJT HUMØR - HÅB og GLÆDE:

lad jer fylde af Ånden, tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng og spil af hjertet for Herren, og sig altid Gud Fader tak for alt i vor Herre Jesu Kristi navn.

Lad Kristi ord bo i rigt mål hos jer. Undervis og forman med al visdom hinanden med salmer, hymner og åndelige sange, syng med tak i jeres hjerte til Gud.

Håbets Gud fylde jer med al glæde og fred i troen, så at I bliver rige i håbet ved Helligåndens kraft!

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer



-0-0-0-0-0-


Når Kristus vinder skikkelse i os - når vi iklæder os Kristus - når vi er grebet og drives af Ånden - Gud Helligånden - hvor vores legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud så begynder en VÆKST - VI OPBYGGES - vi får STRUKTUR og FORSTANDIGHED:

Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.

den personlige udvikling - personlighedens udvikling og vækst - personlighedslivets udvikling og vækst og blomstring finder jeg dybt fascinerende - måske det var en af grundene til at jeg som tidligere psykologi studerende blev så fascineret af Paulus

det er vores i Kristus væren hvad det vil sige at være i Kristus der er hovedoverskriften på Paulus - eksplicit nævnes det over 50 gange og tar vi retfærdiggørelsen af tro med der betyder det samme som at være i Kristus når vi over 100 gange og tar vi dette at have Ånden (Gud Helligåndene) være i Ånden som også betyder at være i Kristus - så findes det overalt hos Paulus

da jeg læste Paulus blev jeg væltet omkuld af vores i Kristus væren og de nye skabninger vi er i Kristus

vores i Gud Helligånds Ny Væren - kunne vi lige så vel sige

KRISTUS MYSTIKKEN - vores mystiske ny væren i Kristus - er kristendommens grund essens siger Albert Schweitzer

derfor må vi aldrig forfalde til at omgøre kristendom til blot moral - da der er så meget meget mere på spil - konstruktivt (skabende kreativ opbyggelighed) på spil der har at gøre med menneskelig udvikling og vækst og blomstring og kreativitet

moral bliver hurtigt trivielt fordi så mange mennesker ikke har problemer med at opføre sig okay - men de har problemer med udvikling og vækst og blomstring og kreativitet - altså problemer med SELVAKTUALISERING og MENING og nu når Paulus netop giver os mere end noget andet svaret på disse brændende spørgsmål så er det en forbrydelse imod Paulus ikke at få øje på det forhold og fremhæve det også da når det er hvad alle hans tekster er bygget op omkring vores i Kristus væren - de nye skabninger vi er i Kristus - der jo har svaret på spørgsmålene om den menneskelige personligheds udvikling og vækst - blomstring og kreativitet - SELVAKTUALISERING og MENING.

-0-0-0-0-0-

hvorfor der er nogle mennesker der ikke kan få øje på disse forhold hos Paulus er mig en gåde ---

måske de ikke kan se skoven for bare træer

vi har jo vores egen Arne der i årevis gjorde sig klog på kristendom her på siden som benægtede at dette at være i Kristus og iklæde sig Kristus og Kristus der vinder skikkelse i os overhovedet fandtes hos Paulus --- hvordan kan man overse dette er mig en gåde

vi ser det samme hos Jan ABC og Vandrer mod Lyset og Carsten Skaarup ej heller disse har fået øje på hvad der er den altafgørende diskurs og omdrejningspunkt (det tema det hele er bygget op over) hos Paulus - tværtimod er de snublet over detaljer de har fået galt i halsen og ikke forstår konteksten i


er Paulus da så svært at læse og forstå??? ja jeg forstår det ikke, jeg forstod ham straks da jeg begyndte at læse og studere ham da jeg var voksen naturvidenskabelig skolet omkring de 40 år -

Paulus blev straks mor til mig i Kristus - far til mig i Kristus - ja det var Paulus der iklædte mig Kristus i kraft af Guds Ånd - Gud Helligåndens utallige ÅBENBARINGER samtidig med at jeg læste (1)* Paulus --- aha oplevelse på aha oplevelse fik jeg for hver eneste sætning - læseoplevelsen at læse Paulus gjorde et voldsomt indtryk på mig

(1)*:

The Bible does not contain words of God (or as Calvin has said, divine "oracles"), but it can and in a unique way has become the "Word of God".
Every day, by its impact on people inside an outside the Church, the Bible proves that it is the Divine Spirit's most important medium in the western tradition.
But it is not the only medium, nor is everything in it always such a medium. In many of its parts it is always a potential medium, but it only becomes an actual medium to the degree that it grasps the spirit of men.
No word is the Word of God unless it is the Word of God for someone; nor is it unless it is a medium whereby the Divine Spirit enters the spirit of someone.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#35592 - 25/04/2022 21:17 Re: Åndelig Føde [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7550
Sted: Sydsjælland
Når jeg ser på, hvad jeg selv oplever spirituelt - og som jeg jo ikke kan benægte - og når jeg tillige ser, hvad andre fortæller om, hvad de oplever, tror, tænker, er overbevist om - eller betvivler, så mærker jeg i mig ofte en mangel på tolerance.

Det er jo bestemt ikke noget, jeg beundrer mig selv for - tværtimod - når jeg ser det hos andre, føler jeg væmmelse, men når jeg mærker det i mig selv, er det uudholdeligt.

Det er åbenbart empati - evnen til at sætte mig i andres sted - jeg skal lære at blive bedre til blinker

M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ydmyghed, mådehold, harmoni, empati, omsorg, kærlighed smiler heart
Top Svar Citer
annonce
Side 196 af 245 < 1 2 ... 194 195 196 197 198 ... 244 245 >


Seneste indlæg
Forum virker igen
af Arne Thomsen
27/11/2024 10:19
Bøn som meditation
af Hanskrist
19/11/2024 11:57
Nemesis
af Hanskrist
16/11/2024 20:10
Bøn
af Hanskrist
16/11/2024 19:33
Vigtige præciseringer
af somo
15/11/2024 05:32
Nyheder fra DR
Marius Borg Høiby løsladt i voldtægts..
27/11/2024 10:35
Kendt turistområde skal have lov til at..
27/11/2024 10:06
Omkring 35 børn på Samsø mangler akut..
27/11/2024 09:50
Stor redningsaktion i Aalborg: Mand redd..
27/11/2024 09:23
Fire fundet døde efter båd kæntrede i..
27/11/2024 08:50
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Helikopter har reddet livløs mand op af..
27/11/2024 08:20
International chefanklager begærer arre..
27/11/2024 08:12
Marius Borg Høiby løslades i voldtægt..
27/11/2024 08:03
Andelen af ledige lejeboliger er den lav..
27/11/2024 08:01
Hakket oksekød giver usædvanligt salmo..
27/11/2024 07:45