Arne:
Det er vel rigtigt at sige, at Paulus er årsag til, at en stor del af verden fik kristendom.
Ja at de tidlige Jesus Kristus bevægelser får profil og ikke ender i historiens glemsel er især Paulus's fortjeneste. Og han er den første store tænker der optræder iblandt de første kristne, og han er tilmed genial, religiøs mystiker der samtidig er forstandig praktisk tænkende, så alle kan forstå ham. Og det kristne trosliv og dets SPIRITUALITET bliver sat igang tænkende, som noget vi skal forholde os kritisk til og hele tiden står frit i forhold til (hvor Ånden råder er også altid Friheden), der er virkelig hverken blind tro eller trostvang gennem tradition og autoriteter der får lov til at sætte vores forstandighed og sunde selvstændige dømmekraft ud af funktion.
Paulus bliver også kaldt for Frihedens Apostel og Tænkningens Skytshelgen, som han er Åndens Apostel pr se, og ja Glædens Apostel. Men læs hans breve og vi møder et af de ældste portrætter af et enestående menneske og genial tænker der ovenikøbet er religiøs mystiker, og gir udtryk for en hvidglødende SPIRITUALITET og ENTUSIASME verden aldrig siden har set eksempler på.
Arne:
Og det er vel et faktum, at kristendom er årsag til både korstog og tros-tvang.
Nej hverken korstog eller trostvang findes der nogen som helst spor af de første hundrede år, som der ej heller findes belæg for en sådan politik hos Jesus og Paulus. Og med Paulus er vi så heldige at vi har mange af hans breve, så vi er jo så privilegeret at vi bare kan sætte os og studere disse de tidligste kristne tekster.
Skal det da forstås sådan, at kristendommen har svigtet Paulus?
Og hvis ikke, er Paulus da alligevel ikke-skyldig?
Ja i den grad har Kirken, kristendommen, svigtet Paulus. Som Albert Schweitzer siger, da Paulus dør taber han sin enorme indflydelse på KIRKEN.
Og at Kirken et par hundrede år senere gør Paulus brevene til en del af kanon er ganske uforståeligt siger Albert Schweitzer, da disse breve er en tikkende bombe under Kirken og som den begynder at udarte sig. Hvorfor gjorde Kirken det så, altså hvorfor tog de Paulus breve med i kanon? Jo den eneste forklaring må være siger Albert Schweitzer, at Paulus breve var så udbredte, at om man ikke tog disse med i kanon da fik man Paulus, Paulus breve og hvad der står her imod sig, og i den kamp var Kirken klog nok til at indse de ville tabe, så af nød tog man Paulus breve med i kanon. Men det gjorde ej heller noget da folket ej heller havde adgang til samlingen af skrifter, det var forbeholdt en intellektuel akademisk elite.
Korstogene skal forstås i et historisk politisk magtspil og afgøres af den tids mennesker og deres dømmekraft og moral, og det er fuldstændig uafhængig Paulus.