1
registreret Arne Thomsen
222
gæster og
194
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#31952 - 21/04/2021 21:05
Re: Panteisme
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
og håber, at have tydeliggjort, hvorfor jeg fornemmer, at det er alt for primitivt at opfatte det guddommelige, som en fader - eller en søn - men mindre primitivt en hellig ånd, Det korte svar er nej.Hvorfor er panteist guden kristen.Og hvorfor kan du acceptere helligånden som gud. Den udgår jo fra den gud, du syntes er for primitiv. Folkekirken skriver: Kristne tror på en Gud, som giver sig til kende over for mennesket på tre måder: som Fader, som Søn og som Helligånd. Det betyder, at Fader, Søn og Helligånd er af samme væsen og vil det samme. https://www.folkekirken.dk/om-troen/at-vaere-kristen/trosbekendelse/treenighedDer er tilmed dem som mener, helligånden er Jesus ***
|
|
Svar
|
|
|
#31953 - 21/04/2021 22:37
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka. Du spørger:
Hvorfor er panteist guden kristen. samt:
Og hvorfor kan du acceptere helligånden som gud. Den udgår jo fra den gud, du syntes er for primitiv. Mine svar: Nu kan jeg jo ikke svare på eventuelle andre panteisters vegne, men kun for mig selv, og jeg oplever/fornemmer bestemt ikke nogen "panteist-gud", men derimod noget, som jeg ikke kan finde et bedre ord for end "guddommeligt", og som er allesteds værende - inderst i alt.
Den oplevelse kan jeg jo ikke løbe fra - og vil bestemt heller ikke Men den medfører, at jeg oplever vi mennesker på lige fod med alt andet værende, hvorfor menneskelignende gudsbilleder for mig bliver absurd selvhævdende.
Når jeg så fra denne position ser over mod kristendommen, er det jo, at røsten fra den brændende tornebusk og Helligånden - som jeg ser det - måske/måske ikke peger en smule i retning af den panteisme, jeg oplever.
Jeg skal i øvrigt ikke gøre mig klog på Helligånden i kristendommen, men hører da gerne, hvis nogen kan sige noget herom.
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
#31954 - 22/04/2021 09:22
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
|
|
Når jeg så fra denne position ser over mod kristendommen, er det jo, at røsten fra den brændende tornebusk og Helligånden - som jeg ser det - måske/måske ikke peger en smule i retning af den panteisme, jeg oplever. måske/måske ikke ### Panteisme: Gud og verden er et – mens jødisk og kristen tankegang vel understreger forskellen mellem Gud og verden Hvis gud i panteismen er alt og i alt – hvem denne gud så er - må man formode dette er fra det eksisterendes livs start, derved udelukkes både gud Jahve der taler gennem en engel i tornebusken for at gi Moses en opgave, men også helligånden, da den jo gives – forstås kommende udefra til kristne som en hjælper. Så hvor kommer det der gud er alt og i alt fra – hvem/hvad er det andet end en fornemmelse/opfattelse? Forstår jo ikke det der med gud i panteismen, for der er jo et hav af guder - men der er vel også tale om en skabergud ***
|
|
Svar
|
|
|
#31955 - 22/04/2021 14:29
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka. Den form for panteisme, du beskriver, er ikke, hvad jeg oplever/fornemmer/ikke kan løbe fra Så hvad du skriver i dit seneste indlæg om panteisme er ikke rigtig relevant for mig.
Det, jeg oplever, er på en måde meget simpelt: Fornemmelsen af guddommelighed i alt.
Mere er der egentlig ikke, men det har jo nogle konsekvenser: - opfattelsen af mennesket som overordnet i forhold til alt andet bukker under. - at fornemme det guddommelige er skønt, men det er jo ikke det samme som at forstå. Hvorfor skulle også netop vi mennesker være så kloge. Ser vi os selv i universet er det vel ret ligetil - fornemmelsen fører i stedet til: altomfattende kærlighed Det er derfor jeg i min underskrift har: agnostisk: ikke vidende og pan"teist": gåseøjne om teist.
Og om der på nogen måde kan ses nogen lighed mellem "det guddommelige i alt" og kristendommens "Helligånden" ved jeg jo ikke
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - ærbødighed, harmoni og kærlighed
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|