Mine åndelige erfaringer bunder i følgende metafysiske grundantagelse som Paulus beskriver 1 Kor 2 og som Jungiansk Psykologi om det ubevidste - kollektive ubevidste - også er bygget op på og som der igennem klinisk iagttagelse er ført videnskabeligt bevis for:
1 Kor 2:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os.
1 den feminine Paulinske Jungianske SPIRITUALITET:
Hvad der bor i det kollektive ubevidste har vi altså adgang til - ikke gennem vores bevidsthed og rationalitet som er vores egen ånd eller menneskets ånd - men gennem Guds Ånd ifølge Paulus og ja Jung (Jung var selvfølgelig begejstret for 1 Kor 2).
Altså vi må turde slippe vores bevidsthed og bevidste opmærksomhed og i Bøn lade de spontane frie associationer komme os i hu som vi tillader vores positive konstruktive dagdrømme at udfolde sig.
Indenfor neurovidenskab tales der om Hjernens "Default Mode Network" - hvad er det der sker når vi slipper vores egen ånd - bevidstheds mani og rationalitets mani - lige lære at koble fra - give slip på vores egen ånd bevidsthed.
Metoden er Paulinsk Jungiansk at vi slipper vores ånd (bevidsthed og rationalitet fornuft) og overgiver os til eller vender os imod vores trance dagdrømmerier - vender os imod kontakten til det ubevidste - kollektive ubevidste især - hvor vores ur'billeder ur'motiver eller MOTIVATIONER eller ARKETYPER ( = Guds Ideer og Tanker) befinder sig ifølge både Paulus og Jung.
At det ikke er i bevidstheden (vores ånd) Paulus roder rundt i - men det han kalder Ånden (Ånden = Guds Ånd) kan vi se på efterfølgende:
også skabningen selv vil blive befriet fra trældommen under forgængeligheden og nå til den frihed, som Guds børn får i herligheden. Vi ved, at hele skabningen endnu sukker og vånder sig sammen. Og ikke alene det: også vi, der har Ånden som førstegrøde, sukker selv i forventning om barnekår, vort legemes forløsning.
Ånden kommer os til hjælp i vor skrøbelighed. For hvordan vi skal bede, og hvad vi skal bede om, ved vi ikke. Men Ånden selv går i forbøn for os med uudsigelige sukke, og han, der ransager hjerterne, ved, hvad Ånden vil, for den går i forbøn for de hellige efter Guds vilje.
Vi ved, at alt virker sammen til gode for dem, der elsker Gud, Rom 8
Så formaner jeg jer, brødre, ved Guds barmhjertighed, til at bringe jeres legemer som et levende og helligt offer, der er Gud til behag – det skal være jeres åndelige gudstjeneste. Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne. Rom 12
Altså vi mennesker er ikke ifølge Paulus og Jung alene i verden med kun vores bevidsthed rationalitet ånd - vi har en anden Ånd - nemlig Guds Ånd - igennem hvilken vi ved hvad der bor i Gud i det ubevidste.
Det er denne Ånd der gør levende påstår Paulus og har Jung ført utallige kliniske videnskabelige undersøgelser over eksisterer og skaber HEALING og menneskelig vækst og sundhed og vitalitet og ny energi motivation og kreativitet.
2 den maskuline Paulinske SPIRITUALITET:
Her drejer det sig om at man/vi er grebet og drevet af ÅNDEN og ÅNDEN på uimodståelig overvældende vis - ingen er i tvivl herom og alle kender disse perioder i deres liv hvor dette forhold der er så udtalt hos Paulus viser sig:
ENTUSIASME (i Gud Væren) og EKSTATISK BEGEJSTRING GLÆDE
Fylder os med TROENS KRAFT: VITALITET og LIVSKRAFT og LIVSMOD - GÃ…PÃ…MOD
Fylder os med STORE ENERGIER og KRÆFTER - SJÆLSKRÆFTER og LIDENSKABELIG ENGAGEMENT og ENTREPRENANT og KREATIV VIRKELYST.
-0-0-0-
Disse Åndelige Erfaringer - ENERGIER og KRÆFTER - GUDS BILLEDER = UR'BILLEDER UR'MOTIVER og MOTIVATIONER og ARKETYPER hører allesammen vores eksistens til - de hjælper os på vej der i livet hvor vi er engageret og nogle gange vender de os om imod nye mål og retninger i vores liv - i retninger vores ånd og bevidsthed slet ikke havde set som en mulighed for os at gå her i livet.