Hej Jan. Inden jeg nåede at svare dig, har du skrevet et nyt indlæg - også stilet til mig. Jeg vil søge at svare dig på dem begge. Det der springer mig mest i øjnene er din erklæring:
Citat:
Jeg kan ikke lade være med at tænke, at du skyder dig selv - og alle os andre - i foden med din ansvarsløse tilgang til livet...
Mit svar: Jeg mener bestemt ikke, at jeg er ansvarsløs - tværtimod - jeg mener det er ansvarsløst at ignorere værdien af alt andet eksisterende end lige netop os selv - vi mennesker.
Til din bemærkning:
Citat:
Har vores eksistens ikke mere betydning end en blomst på marken...
får jeg lyst at svare: Spørg blomsten! Og jeg har lyst til panteistisk at hævde: Når Gud er Alt, og Alt er Gud, så er jo både blomsten og vi en del af Alt - som er Gud! Det giver os jo et enormt ansvar for at opføre os i overensstemmelse med det guddommelige!
Jeg ser, du også nævner reinkarnation. For mig ligner denne idé en ønskedrøm om, at det - for mig at se - mest sandsynlige: den absolutte udslettelse - ikke skal ske. Buddhisterne ha jo dyrene med i reinkarnations-idéen - men vist nok ikke blomsterne. Er det ikke lidt barnligt, at vi ikke kan tåle udslettelsen?
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed P.s.: Dine mange links springer jeg over
- skal jeg nu til at tale med æblerne er de her ikke for at blive spist -
så kan jeg jo godt se, hvor svært, det kan være, at respektere et æbletræ - et levende væsen - der er levende på en helt anden måde end vi mennesker er - men alligevel er et levende væsen!
Vi mennesker kan jo ikke overleve på anden måde, end ved at slå andre levende væsener ihjel - og æde dem - hvad enten det så er dyr og/eller planter. Det er de vilkår, vi har - men uden respekt for alt levende - der jo også - som os - panteistisk set - er guddommeligt - kan jeg ikke se, at vi kan nå frem til en ægte harmonisk tilværelse.
Den indstilling "køber" du jo tydeligvis ikke - du vil vist hellere se mennesket, som naturens hersker - som nok også de fleste andre mennesker vil - og det er jo din gode ret - men blot ikke min indstilling
M.v.h. Arne agnostisk pan"teist" - harmoni og kærlighed