1
registreret
(1 usynlig),
797
gæster og
137
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#23117 - 24/04/2017 17:21
Re: Poetisk fryd..
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej igen Simon I løbet af dagen er skydækket forsvundet og himlen blevet mere forårsblå :)) ... og så må jeg hellere med det samme komme med en rettelse til mit link fra nostalgiens morgenstemning. Det skulle ha' været et link til denne herre, som så også lige får lov til at berige mellemrummet med lidt forårsstemning :)) Det psykedeliske forår (Solgt til stanglakrids)
Safterne stiger som livseliksir i fontæner der kunstfærdigt står placeret i groteske formationer på de rige mænds trimmede plæner hvor solsorten slår sine triller på baggrund af de violette skyer stadig blåøjet nok til at tro sig hensat i et eventyr
Blodet stiger en til hovedet i berusende kaskader & den eksklusivt mousserende trylledrik du indtog gør dig minded for vemodige ballader så alt imens Claude Debussy brænder en solo af i La Mer føles det grangiveligt som om mit sølle kranium eksploderer
Alle mine sanser & hver en nervefiber indeni mig svinger & nu letter jeg forsøgsvis af asken som en fugl Føniks på splinternye vinger man si'r ved jord at bli' det tjener sig bedst ja det er desværre sådan landet ligger men der kommer en dag hvor du er både flyvefærdig & flyvesikker
CV Jørgensenhttps://www.youtube.com/watch?v=2aI0mfFsvzoMed udsigt til en forårsblå himmel RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
#23123 - 27/04/2017 16:38
Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Fra Svendborgdigtene lidt af Brecht’ ballade- og folketonekunst, her ved skrædderen fra Ulm der "lufter" en kristelig sandhed – at Brecht her lader biskoppen få det sidste ord ved et par magre skræddersyede vinger, puster ham ikke just op til noget sandhedsvidne i eftertidens øjne, der ellers ser masser af morsom metafysik flagre rundt:
˶Biskop, jeg kan flyve˝, sagde skrædderen til biskoppen. ˶Se, hvordan jeg gør. Hvilken dag!˝ Og med sådan nogen tingester på sin krop der så ud som vinger steg han op på det store store kirketag. Men biskoppen gik videre. ˶Det er så dumt at lyve, mennesket er ingen fugl, mennesker vil aldrig kunne flyve˝, sagde biskoppen til skrædderen.
˶Skrædderen er død˝, sagde folk til biskoppen. ˶Der var en jagt. Hans vinger blev ødelagt nu ligger han knust som glas på den hårde hårde kirkeplads.˝ ˶Klokkerne skal lyde, det var så dumt at lyve, mennesket er ingen fugl, mennesket vil aldrig kunne flyve,˝ sagde biskoppen til folk. *
Svendborgtiden sluttes af med disse ord:
Lovet være tvivlen! Jeg råder jer, hils muntert og ærbødigt på dén der prøver jeres ord som var de falske mønter! Jeg ville ønske, I var kloge og ikke gav jeres ord med alt for megen tillid.
- Bertolt Brecht
mvh Simon
Redigeret af Simon (27/04/2017 16:43)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|