0
registrerede
19
gæster og
1327
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Simon
Emne: Re: Poetisk fryd..
|
Fra Svendborgdigtene lidt af Brecht’ ballade- og folketonekunst, her ved skrædderen fra Ulm der "lufter" en kristelig sandhed – at Brecht her lader biskoppen få det sidste ord ved et par magre skræddersyede vinger, puster ham ikke just op til noget sandhedsvidne i eftertidens øjne, der ellers ser masser af morsom metafysik flagre rundt:
˶Biskop, jeg kan flyve˝, sagde skrædderen til biskoppen. ˶Se, hvordan jeg gør. Hvilken dag!˝ Og med sådan nogen tingester på sin krop der så ud som vinger steg han op på det store store kirketag. Men biskoppen gik videre. ˶Det er så dumt at lyve, mennesket er ingen fugl, mennesker vil aldrig kunne flyve˝, sagde biskoppen til skrædderen.
˶Skrædderen er død˝, sagde folk til biskoppen. ˶Der var en jagt. Hans vinger blev ødelagt nu ligger han knust som glas på den hårde hårde kirkeplads.˝ ˶Klokkerne skal lyde, det var så dumt at lyve, mennesket er ingen fugl, mennesket vil aldrig kunne flyve,˝ sagde biskoppen til folk. *
Svendborgtiden sluttes af med disse ord:
Lovet være tvivlen! Jeg råder jer, hils muntert og ærbødigt på dén der prøver jeres ord som var de falske mønter! Jeg ville ønske, I var kloge og ikke gav jeres ord med alt for megen tillid.
- Bertolt Brecht
mvh Simon
|
|
|
|