Hej Jan
Du må hilse din far en masse vidunderlige gange og ønske ham en suveræn fødselsdag!! Syng ham en sang fra mig - den med instrumenterne: Piano, violin og didgeridoo. Helst med en grundstemning af ambient.
Har du en gave til ham?
------------
Ok, Jan, du er virkelig god til at stille spørgsmål. Du har allerede fået mig til at sidde og "studere" i lang tid nu. Det er bare super fedt. Super at have dig som studiemakker i læsningen af det Nye Testamente!
Det går op for mig, at jeg kan lære meget qua dine spørgsmål. Derfor må vi hellere tage lidt ad gangen. Og vi må aftale hen ad vejen, hvornår vi er parate til at gå videre med de næste kapitler (jeg foreslår kap. 5-7, Bjergprædiken). Men der er så meget guf i dine spørgsmål, at det i hvert fald er svært bare at storme derudaf med læsningen.
Hvorfor begynde med en slægtsbog?
Denne slægtsbog er en opsummering af Den Store Fortælling indtil nu. Guds frelsesplan. Vigtige navne bliver nævnt og bringer tankerne tilbage til afgørende historier i det Gamle Testamente. Abraham og David som nogle helt store navne. Men også Jakob, som blev kaldt Israel, og Salomo, Davids søn, som byggede Templet i fredstid; Gud ville ikke lade David bygge det, da Davids sværd havde trukket blod!
Slægtsbogen lader os forstå, at historien om Jesus - som forfatteren til Matthæus-evangeliet fortæller os den - har rødder i noget virkeligt, i Israels vigtige historie indtil nu. Det skal ikke forstås som en sød, lille fortælling. Det er alvor det her. Det handler om Israels fortid, nutid og fremtid. Om Guds løfter som Gud vil indfri gennem Israel.
Det næste finder jeg meget smukt. Ligesom de vise mænd, som kom for at tilbede den nyfødte Jesus, var fra østerland - dvs. IKKE fra Israel - således finder vi også i slægtsbogen personer, som ikke er fra Israel, men som alligevel spiller en afgørende rolle! Vi har altså at gøre med et Israel, som - ideelt set - ikke lukker sig om sig selv i stolthed (som farisæerne gerne ville det), men som åbner sig ud mod verden og inkluderer. Rahab og Ruth var ikke israelitter. Det var Tamar og Batsebar sandsynligvis heller ikke. Tamar, Rahab og Batseba havde en skamfuld fortid; Rahab var prostitueret fra Kanaan, altså fra det land som Israel skulle ind og overtage efter deres udfrielse fra Egypten. Ja, denne skøge hjalp dem i erobringen af Jeriko. Og her er hun som en af forfaderne til Jesus! Batsebar blev forført af Kong David, som herefter sendte hendes ægtemand i døden!
... Og Ruth ... Hvad kan jeg sige? Læs bogen af samme navn. Jeg græder, hver gang jeg læser den. Det er så smuk og sørgelig en fortælling.
Forfatteren til Matthæus-evangeliet udelader mange generationer. Vi har derfor ikke at gøre med en rent historisk opsummering, men snarere en teologisk opsummering. David står i centrum:
Læg mærke til hvordan 14 slægtsled understreges. David består på hebræisk af tre bogstaver, som tilsammen giver 14: dalet (4), waw (6), dalet (4).
- Vi skal se Jesus gennem Guds løfte til David, Anden Samuelsbog kap. 7. En efterkommer til Kong David skal få en kongetrone, som grundfæstes til evig tid. Salomo byggede Templet af sten, men Jesus vil bygge det af levende sten - menneskehjerter. Slægtsbogen fortæller os, at Jesus virkelig er opfyldelsen af Guds løfte.
Bortførelsen til Babylon bliver nævnt i vers 11-12. Og forfatteren til Matthæus-evangeliet fortæller om Jesus gennem det vigtige tema: Eksil og tilbagevenden. Israel har været i eksil, og selv om de er tilbage i deres eget land, så er de stadig et undertrykt folk. De lever under romernes dominans. Og deres egen konge, Herodes, er heller ikke særlig rar. Men Jesus er kommet for at skænke ægte frihed.
Inspiration:
https://www.thegospelcoalition.org/article/matthew-begin-genealogy/Kh Thomas