Gælder for Jung og Jungiansk Psykologi:
Often our egos want to know only the knowable and to dismiss the unknowable. However, as Jung experiencedand as is built into the training of all Jungian analystswe can also know the unknowable. In order to do this, the conscious ego must surrender to a higher force, the Self (the Imago Dei or center and totality of the psyche); then through the experience of symbolic ego death, we can know the numinous mysterium.
Paulus 1 Kor 2:
Dog, visdom taler vi om blandt de fuldkomne, men ikke en visdom, som er af denne verden eller fra denne verdens forgængelige herskere. Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed. Den visdom har ingen af denne verdens herskere kendt, for havde de kendt den, ville de ikke have korsfæstet herlighedens Herre. Men som der står skrevet:
Hvad intet øje har set og intet øre hørt,
og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte,
det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham,
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden. Thi Ånden ransager alt, selv Guds dybder. For hvem ved, hvad der bor i mennesket, undtagen menneskets egen ånd? Således ved heller ingen anden end Guds ånd, hvad der bor i Gud. Vi har ikke fået verdens ånd, men Ånden fra Gud, for at vi skal vide, hvad Gud i sin nåde har givet os. Og om dette taler vi ikke med ord, som menneskelig visdom har lært os, men med ord, som Ånden har lært os, og vi tolker det åndelige for åndelige.
Et sjæleligt menneske tager ikke imod det, der kommer fra Guds ånd; det er en dårskab for sådan et menneske, og det kan ikke fatte det, for det bedømmes kun efter Åndens målestok. Det åndelige menneske derimod bedømmer alt, men selv bedømmes det ikke af nogen; for »hvem kender Herrens tanker og kan belære ham?« Men vi har Kristi tanker.
Kære læser, sammenlign det med
fed skrift såvidt Jung og det med
fed skrift fra Paulus:
Her ser vi at hos Paulus 1 Kor 2 har vi hele udkastet til Jungiansk Psykologi.
Både Paulus og Jung påstår begge at vi mennesker først lærer os selv at kende gennem Gud Selvet: the Self (the Imago Dei or center and totality of the psyche).
Jung benyttede sig af nøjagtig samme forhold som Paulus beskriver i 1 Kor 2.
Både hos Jung og Paulus er surrender to God our Self, individuations vejen til os selv.
Jung:
we can also know the unknowable
Paulus:
Hvad vi taler om, er Guds hemmelige visdom, som var skjult, men som Gud allerede før tidernes begyndelse havde bestemt skulle føre os til herlighed.
det har Gud åbenbaret for os ved Ånden.
Ergo Jung (og psykoanalysens lære om det ubevidste) er principielt fuldstændig enig med Paulus
-0-0-0-0-0-
the Self (the Imago Dei or center and totality of the psyche)
Totality:
Troen som ubetinget anliggende kræver hele mennesket og når hele mennesket engageres, engageres alle dets kræfter, at nægte dette, er at nægte religionen selv. Tillich.
Troens vished er eksistentiel, dvs hele menneskets eksistens omsluttes af den.