Hej Simon
Ved det næste valg på min liste ta´r jeg nu et hop ud af skønlitteraturen og ind i faglitteraturen.
8) "Kunsten at elske" af Erich Fromm
Den bog kom ved en tilfældighed til at betyde meget for mig allerede i teenageårene og har lige siden været ved min side og med mig i hjertet. Den blev nok begyndelsen for min interesse i både filosofi, sociologi og psykologi, ja vel egentlig også tro og antropologi. Altså en undren og en nysgerrighed i forhold til, hvad det vil sige at være et menneske, og specielt i relationen til andre mennesker.
Jeg er i dag meget taknemmelig for, at Fromm blev min introduktion til det psykologiske univers og det, der nogle gange synes som en hel rotterede af selvhjælpsteorier og -litteratur. "Kunsten at elske", og også Fromms "At have eller at være", har gjort, at jeg aldrig tænker psykologi uden også samtidigt at tænke filosofi og antropologi.
Jeg forstår ikke alt, hvad han skriver, men jeg forstod i hvert fald, at det at være menneske og medmenneske er noget meget sammensat, men også noget med en kontinuerlig bevægelse igennem livet ... og det, at et du og et vi er en bevægelse mod et jeg. Kunsten at elske er kunsten i relationer, åbenheden og nysgerrigheden i relationer, viden og erfaringer.
Så jo, det er en kunst at elske ...
Overgangen til næste nummer i rækken kan ikke være bedre end dette link :))
http://www.dr.dk/bonanza/search.htm?needle=vi+er+a...p;assetId=59240Kærlig hilsen
RoseMarie