annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19546651
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2611869
Åndelig Føde 2390593
Et andet syn 2155696
Så er der linet op... 1827418
Galleri
Lidt billeder fra min sidste tur til Israel
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 680 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 17 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#2721 - 10/08/2008 00:52 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: ALH]
Ransom Offline
godt igang
Registeret: 06/04/2008
Citat:
en debat, hvor vegetarisme hurtig bliver til et spørgsmål om "overfølsomhed" eller kontrol

Nu må I 'dyrebeskyttere' snart indse, at dyr (mennesket) æder andre dyr. Sådan har 'den gode gud' altså indrettet sin verden.

Det kan I gudfrygtige mennesker da ikke benægte!

Dyr påfører andre dyr lidelser ved jagten og ved drabet før måltidet.

Den lidt hysteriske opfattelse af, at menneskedyret er så ophøjet over andre dyr, at det kan tillade sig en undsigelse af sit biologiske ophav, er en altså udtryk for en biologisk degeneration, som på et længere sigt kan true homo sapiens' status som den mest naturligt givne bedst udrustede skabning.

Redigeret af Ransom (10/08/2008 00:55)
Top Svar Citer
#2722 - 10/08/2008 01:01 Re: Koen, blomsten, og ja, hvad er retfærdighed Thomas [Re: serotonin]
ALH Offline
bor her
Registeret: 31/03/2008
Citat:
Du kunne også vælge at se verden igennem Helligåndens tilgivende øjne, og så vil du kun reagere på det som er sandt, og du vil igen begynde at huske Gud og se at du i virkeligheden aldrig har været andre steder end i Himlen.

Når du gang på gang skriver, at Jesus siger ..., handler det jo ikke om Jesus men om din tro. At du samtidig trækker på Helligånden fortæller mere om din tro og dine ideer end om virkeligheden.

Med ovenstående citerede passage kommer vi jo aldrig i berøring med virkelighedens akuelle realiterer. For mig handler det ikke om - sådan som du synes at ville belyse det - at Helligånden skal tilgive os, så vi ikke ser og i stedet drømmer os (træneelementet) til en himmelsk tilstand. Skal vi overhovedet i en debat præsentere Helligånden som et redskab, betyder den for mig at få øjne at se med (jf. indsigt/klarhed i kærlighed). Det betyder også, at vi ikke kan fjerne smerten fra et kært familiemedlem eller fra et lidende dyr ved blot at træne sindet til enhed med en himmelsk/guddommelig tilstand. Hvad gavner det koen, grisen, luften, drengen etc?

Mvh
Anne

Redigeret af ALH (10/08/2008 01:09)
#2723 - 10/08/2008 01:07 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: Ransom]
ALH Offline
bor her
Du bliver ved med at tale udenom!

Essensen i mine indlæg til dig (som egentlig var en bemærkning om Ipso Factos ironiseren) er ikke, at mennesker ikke må spise dyr. Men når vi lever i et civiliseret samfund, handler det ikke mere om de blotte dyriske instinkter. De kæledyr vi tager til eje, har vi også et ansvar for. Hertil bliver vi klogere individer og kan derfor benytte os af evner som empati til at sætte en grænse for de groteske forhold omkring dyr. Det er sådan en debat, jeg lagde op til, og det har for så vidt intet at gøre med, hvad dyr foretager sig ude i naturen.
#2725 - 10/08/2008 01:47 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: ALH]
Ransom Offline
godt igang
Registeret: 06/04/2008
Citat:
De kæledyr vi tager til eje, har vi også et ansvar for.

Det er vi helt enige om.
Jeg har min hund nummer 6. Den er nu 13 år. Den æder godt, er helt renlig og vagtsom. Desværre er den næsten blind på det ene øje og ser dårligt med det andet. Den følger mig i alt, hvad jeg foretager mig og sover ved siden af mig i sin kurv.
Den hund er en del af min dagligdag. Jeg bliver trist, når den ikke kan leve længere.

Jeg er opvokset på landet omgivet af mange forskellige dyr, som alle blev behandlet godt.
Hvis en mand ikke behandlede sine dyr godt, blev han omtalt - og det var i sig selv en straf i det lille samfund.

På den anden side opførte vi os som mennesker, der havde en naturgiven ret (biologisk overlegenhed) til at tage livet af dyr for at spise dem. Det gjaldt høns, svin, kalve og det vildt, som kunne skydes.
Slagtningen var en halalslagtning - og det tog vi vist ikke nogen skade af.
Top Svar Citer
#2726 - 10/08/2008 02:00 Re: Koen, blomsten og hjerteløs lommefilosofi [Re: Ransom]
ALH Offline
bor her
Citat:
Jeg har min hund nummer 6. Den er nu 13 år. Den æder godt, er helt renlig og vagtsom. Desværre er den næsten blind på det ene øje og ser dårligt med det andet. Den følger mig i alt, hvad jeg foretager mig og sover ved siden af mig i sin kurv.
Den hund er en del af min dagligdag. Jeg bliver trist, når den ikke kan leve længere.

Disse kunne have været mine ord, bortset fra at hunden min er den første, og den skifter om natten fra hundekurven til sofaen ved siden af mig (nej, jeg ligger ikke i kurven men i min seng, men min møblering er ikke relevant her). Desuden inkluderer kæledyr også de mange køer og svin rundt omkring i staldene.

Citat:
Jeg er opvokset på landet omgivet af mange forskellige dyr, som alle blev behandlet godt.
Hvis en mand ikke behandlede sine dyr godt, blev han omtalt - og det var i sig selv en straf i det lille samfund.

Jeg kan sagtens se det, har også læst Kræn-Ps indlæg. Nu bor jeg selv på landet (på andet år), men jeg må så være ærlig og sige, at jeg ikke er begejstret for landfolkets syn på dyr. Jeg har også mødt flere unge, der er opvokset på landet, særligt vestpå, og de har bare et helt anderledes syn på dyr som ikke er til at rykke på. De bliver provokeret osv. Jeg til ikke gå yderlgere ind i dette, da jeg er for træt. Dog vil jeg ty til en formulering, som du helt sikkert ikke vil bryde dig om, der siger, at det handler om hjerteprocessen.

Citat:
På den anden side opførte vi os som mennesker, der havde en naturgiven ret (biologisk overlegenhed) til at tage livet af dyr for at spise dem. Det gjaldt høns, svin, kalve og det vildt, som kunne skydes.
Slagtningen var en halalslagtning - og det tog vi vist ikke nogen skade af.

Spørgsmålet er, om dine oplevelser omkring det retfærdige (menneskelige) i at slagte dyr, skal danne grundlag for ikke at ville et mere helhedsorienteret syn på dyr og deres forhold?

Mvh
Anne
Side 12 af 17 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 16 17 >

Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Nemesis
af Hanskrist
31/10/2024 20:35
Vigtige præciseringer
af somo
30/10/2024 21:03
Hvad HansKrist dog skriver
af Hanskrist
28/10/2024 12:40
Bibelen Leth fortalt
af Anonym
26/10/2024 06:34
Gud
af Hanskrist
23/10/2024 11:28
Nyheder fra DR
WHO fordømmer nyt israelsk angreb på h..
31/10/2024 23:28
Her er kvartfinalerne i pokalturneringen
31/10/2024 22:50
Gummiarmen lurede, men Rune spiller sig ..
31/10/2024 22:03
Bro i Norge ødelagt af uvejr
31/10/2024 20:32
På mandag bliver gennemkørende biltraf..
31/10/2024 20:10
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Trump indgiver søgsmål mod tv-station ..
31/10/2024 21:47
Amazon slår forventningerne med øget s..
31/10/2024 20:37
WHO fordømmer nyt israelsk angreb på h..
31/10/2024 20:27
Familiesatire fra TV 2 hædres ved prisu..
31/10/2024 20:00
Apple slår Wall Streets forventninger
31/10/2024 19:55