3
registrerede Hanskrist, Arne Thomsen
,(1 usynlig),
53
gæster og
748
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#26573 - 12/12/2018 11:06
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
P.s.:
Årets slutning nær, himlen blytung uden sne, end ikke koldt, måske vi får vand i mængder der knapper dæksler op så de synger deres smukke serenader og forvandler byer til øer? Ønsker mig en nytårsaften i Venedig og julen i Østrig, eller på landet, som i gamle dage med koner og piger der allerede i starten af december begyndte at bage pebernødder, kagemænd og masser af hvedebrød, med børnene stimlende sammen om æltetruget i huse fyldt med duften af bagværk. Vi sku’ sidde om julegrøden med hver sin ske, som små nisser med stor appetit og spille kort og spise æbleskiver, konfekt, rosiner og masser af nødder efterpå, lave konkurrencer og gå revnefærdige i seng. Og så tidligt op og køre indpakket i kane til kirke med bjældeklang og snappe efter vejret i iskold luft med sne overalt, og vågne til præstens amen.
Læste nyligt (i WA # 48) Filmens sidste kejser af Bo Green Jensen, i følge hvem jeg åbenbart er en af de få der holder af filmen La Luna, ser muligvis mere i den; derimod er jeg ganske enig i at Bertolucci har forkælet os alle, hvorfor jeg i julen vil gense filmen 1900, et mindebad i Styx med samme salte smag og vind i håret, trods store forandringer …
Der i eftermiddagslyset ligger gården som den har ligget så længe jeg kan mindes
jeg ved ikke hvem der ejer den eller hvad den hedder den er ikke særlig stor heller ikke påfaldende lille
taget er af bølgeblik længerne kalket hvide i grøften foran vokser hyldetræet og ved midsommertide blomstrer det
buskenes hvide klaser er som sne midt i det grønne og dybe skygger gror imellem dem og op ad staldmuren
alt lever i vinde som kommer fra havet og hvis nogen siger at nu er det sådan er det ikke straks sådan
det er ikke sådan og alligevel er det sådan mens gården graver fingrene ned i sandet helt derned til dengang
den ikke var og intet var det skulle da lige være blæsten fra havet som får alt til at skifte
- Rifbjerg, Kandesteder Suiten.
Umuligt at følge med i afviklingen, den ene følger den anden til graven, snart står der ikke længere genkendelige på kanten og ingen husker mere de gamle sange. Eftertiden vil være henvist til at nynne med fra youtube med krydderen i mobilbørger der vokser parallelt med drømmen om gamle Danmark som omegnskommune i EU, der åbenbart bare blir grønnere og grønnere for hvert fæhoved der nærmer sig en mikrofon – snart forkyndes det vel i nyt direktiv, at nu også døden skal være økologisk; stakkels gamle rødøjede Charon, der vel så skal på universitet for at lære at gøre båden ren, sikken kø …
Rifbjerg med hytte i Spanien, svært var det nu at se for sig Kandestedernes morgentøfler futte rundt i Hemingways blodspor som andre benovede fodsporsrejsende. Nu savnes både hængemulen og Villy samt generationer af forkælere; hvor blev tigeren af?
Skolegang, livets gang
Jeg ser børnene gå i skole, gå fra skole, gå ud af skolen, ser dem sjældnere og sjældnere, en sjælden gang som voksne: sådan går livet: hurtigere og hurtigere med årene, uden rigtig varighed i sammenligning med døden der ikke har nogen varighed, for intet at regne mod døden der intet er.
- VS.
En løve kom frem
En løve kom frem i mit vindue sprang indenfor Nøgen løb jeg ud smækkede døren til hytten og lukkede vinduet kiggede ind på løven
Han var ved at prøve min hat så sig i spejlet og snusede til min potplante Og efter en stund lagde han sig med poterne i vejret Og jeg løb ud i verden uden at være tynget af mit tøj og mit navn Og fik snart lang hale ædelt look manke og smag for film fra MGM
- Lawrence Ferlinghetti.
mvh Simon
Redigeret af Simon (12/12/2018 11:12)
|
|
Svar
|
|
|
#26575 - 13/12/2018 14:10
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Hej RM - eller måske rettere Fr. Julegeneralinde.. Her lidt Pontoppisk musik m. Ancher-billede som hage; der findes frygteligt herlige breve imellem de to at læse, for det fornøjede blik, sku' du nisse dig op mellem lyrik og julegaveindkøb, dog forhåbentlig med en varm glögg maven: Ved Lygtens Skin, imellem Faar og Stude, blev Jesusbarnet født og svøbt i Klude. Et Æsel lagde Ørene tilbage og hilste lydt den Lilles første Klage. Det var i Bethlehem for længe siden, og Drengens Ry er vokset stærkt med Tiden. Hans Fødselsstund er Aarets store Time, da Festlys tændes, alle Klokker kime. Men altid gennem Juleaftens Glæde jeg hører Æslet skryde, Barnet græde. - HP http://www.henrikpontoppidan.dk/media/dokumenter/breve/ancher/tegning_1000.jpgBedste hilsner.. Nissen
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|