1
registreret
(1 usynlig),
9
gæster og
989
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#26501 - 07/11/2018 10:52
Re: Buddhisme
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
|
|
Hvad lægprædikanten i virkeligheden mener, og til grådens rand stadig savner hos de slemme naturvidenskaber (og ateister), er, at man ligesom set hos buddhisterne ka’ bygge en detaljeret farvelade bestående af psykisk realisme, der vil få en igrunden indifferent natur til at se lidt mere medgørlig ud, hvormed de subjektive problemer i personligheden bedre vil afspejle farveladen, der nu med fordel ka’ betragtes som et verdensbillede!
Man forstår lægprædikantens problemer med at få sin fabel til at gå op i virkeligheden, idet logisk konsistente og yderst sandsynlige beskrivelser af en objektiv virkelighed og verden, jo ligefrem kontrasterer tilsyneladende uvedkommende subjektive personlige problemer – et misforhold, der i årevis har optaget lægprædikanten: hvordan fanden, får man så den forgængelige natur til at se lidt mere delikat ud, ja mere meningsfyldt?
Jo, man skaber netop et selvbedrag så snurrigt indviklet, at man ikke selv kan finde substansens reference til den verden farveladen skal afspejle, hvorefter man bare kalder den manglende referent for livets mening og vupti, er man tilbage og overladt til troen på et guddommeligt univers fyldt til randen med jordisk kærlighed som udvej. Det er dog et håb om evigt liv, at ku’ sidde til bords ved Yggdrasil med gamle venner og drikke en skål på livets mening!
Forresten, Sokrates, sig mig engang: tror du at den fortælling er sand?
- Platon: Faidros.
Men så igen, der er vel heller intet mystisk ved at se en kristen troende mand, en kreationist med behov for at gemme sig for naturen bag tilmed en buddhistisk farvelade, uanset nok så uens etisk-æstetiske favoritter, er det trods alt samme surdej.
Pers. ville jeg nu foretrække Villy Sørensens Ufarlige fortællinger, men jeg er jo heller ikke lægprædikant..;)
mvh Simon
Redigeret af Simon (07/11/2018 11:10)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#26503 - 07/11/2018 11:25
Re: Buddhisme
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7542
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka.
Tak for dine to gode links om, hvad buddhisme er. Dem skal jeg læse nogle flere gange - i fred og ro - og i håb om, at jeg kan begynde at fatte lidt af det.
Umiddelbart mærker jeg kun mit sinds begær efter noget at støtte sig til, men det er vist dette begær, jeg skal slippe - og hvordan mon man gør det?
Jeg gætter at svaret er: meditation - og det er vist ikke noget, man kan læse sig til
M.v.h. Arne
Redigeret af Arne Thomsen (07/11/2018 11:34)
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#26505 - 09/11/2018 21:10
Re: Buddhisme
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7542
Sted: Sydsjælland
|
|
Jeg "tygger" stadig på buddhismen - og det vil jeg nok blive ved med nogen tid endnu.
Det med den dybere indsigt forekommer mig at være svært at nærme sig, men idéen om, at alt er helligt og at alt vil forgå forekommer mig fascinerende.
Det skal nok lige have lidt tid til at sætte sig
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#26510 - 12/11/2018 12:00
Re: Buddhisme
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7542
Sted: Sydsjælland
|
|
Her er et svar på spørgsmålet om nirvana:
Nirvana er ikke et sted eller en verden, men en sindsstilstand. Der tales i buddhismen om det lille og store nirvana, som oversættes med befrielsen og erkendelsen.Befrielsen betegner et bevidsthedsplan, hvor illusionen om et ego ophører. Man forstår her, at man ikke er sin krop eller sine tanker og følelser, men bevidstheden om dem og forstår videre, at bevidstheden ikke er noget personligt.Man siges her, at erkende ens sinds sande natur, som er at være frygtløs, frydefuld og kærlig. Da man nu er blevet frygtløs, frydefuld og medfølende, arbejder man herfra gradvist mere og mere til gavn for andre gennem ti trin, som fører en til det store nirvana eller erkendelsen, som er et bevidsthedsplan, hvor man fuldt erkender, at ens sind er åbent, klart og ubegrænset rum. Denne tilstand siges at være en konstant eksplosion af intens fryd, hvor alt giver mening, og hvor du kan og ved alt. "Befrielse" fra "illusionen om et ego" - ikke sådan lige at gå til...
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#26511 - 12/11/2018 16:32
Re: Buddhisme
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3992
Sted: Nørresundby
|
|
Det lyder barnligt og uhyggeligt at vores svært tilkæmpede egoself structure eller forstand eller forstandighed og person/personhed skal opløses og udslettes. Paul's mysticism was not like the mysticism elsewhere described as a soul being at one with God. In the mysticism he felt and encouraged, there is no loss of self but an enriching of it; no erase of time or place but a comprehension of how time and place fit within the eternal. A. Schweitzer.
the "Infra Lutheranum" -- namely, the view that the finite is capable of the infinite and consequently that in Christ there is a mutual in-dwelling of the two natures. This difference means that on Lutheran ground the vision of the presence of the infinite in everything finite is theologically affirmed. Paul Tillich. Kristendommen har vitalitet og mod til at tro på at vores personlighed (egoself) er unik og hellig (af uendelig betydning og værdi) også fra Gud af og ikke kun tilfældigt støj vi skal gøre os fri af. Nej tværtimod er synd ikke at formå at realisere vores iboende unikke helt særlige personlighed med dets specifikke evner og talenter. Har man(d) en Hansemand fx først fået øje på den store forskel på kristendommen og buddhismen så er man yderst priviligeret i spirituelle anliggende her i livet. Intet i verden er smukkere end en moralsk stærk uangribelig karakter og en smuk personlighed. Svært tilkæmpet måske gennem et langt livs mange prøvelser, skulle en guru eller filosofi fra østen så komme og fortælle os at det hele er omsonst og helt uden betydning, nej må vi være fri. Lad os bevare og have modet til at tro på os selv og musklen eller musklerne, den power, vi har mellem ørerne og ikke mindst bag øjnene og opadtil derfra = panden. Stærk solid god sund aktivitet i forhjernen må vi forlange så vi bevarer en vis objektivitet, ihvertfald ikke forfalder til en subjektivitet der ikke har givet sig af med realitets prøvning, de objektive forhold der gælder naboen, måske mere end os selv. Forstand og dømmekraft kernen i vores egoself structure kan ikke være irrelevant ej heller for vores spiritualitet eller vores spirituelle vej her i livet. I forbindelse med Abraham Maslow's undersøgelser af selvaktualiserende mennesker udtaler han:
Disse de mest modne af alle mennesker var også meget barnlige. Disse samme mennesker, de stærkeste ego’er, der hidtil er beskrevet, og de mest artikulerede individer var tillige netop dem, der lettest kunne være ego-løse, selvoverskridende og problemcentrerede.
I den udstrækning kreativitet er konstruktiv, synteseskabende, forenende og integrativ, afhænger den til dels af personens indre integration (egostyrke). Husker Harald Høffding siger noget i sin religionsfilosofi hvor han sammenstiller, stiller Buddha og Kristus op overfor hinanden: Det er endog paastaaet, at Indien er Typernes Land, og at kraften til at danne Individualiteter var negtet det indiske Folk. Ikke så mærkeligt med den nirvana buddhisme filosofi som vi hører om og som du Arne gav en prøve på i det du har citeret.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|