0
registrerede
827
gæster og
200
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#26512 - 12/11/2018 20:04
Re: Buddhisme
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3416
Sted: Nørresundby
|
|
A Maslow Self-actualized people don't sacrifice their potentialities in the service of others; rather, they use their full powers in the service of others (important distinction). You don't have to choose either self-actualization or self-transcendence-- the combination of both is essential to living a full and meaningful existence. The goal of identity (self-actualization . . .) seems to be simultaneously an end-goal in itself, and also a transitional goal, a rite of passage, a step along the path to the transcendence of identity. This is like saying its function is to erase itself. Put the other way around, if our goal is the Eastern one of ego-transcendence and obliteration, of leaving behind self-consciousness and self-observation, . . . then it looks as if the best path to this goal for most people is via achieving identity, a strong real self, and via basic-need-gratification."
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#26515 - 13/11/2018 16:44
Re: Buddhisme
[Re: Hanskrist]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej HansKrist. Ja, at din sympati for buddhismens væsen, nok kan ligge på et meget lille sted – det har du jo tidligere ytret dig om. Dér hvor du priser den guddommeligt inspirerede ekstatiske fornuft (er det vist, du kalder det), dér priser buddhismen jo snarere en indadvendt selvudvikling.
Nu oplever jeg ikke at være hverken kristen, buddhist, hindu, muslim, jøde, ateist eller noget andet, men jeg er nysgerrig efter at fornemme de forskellige kvaliteter og vil ikke på forhånd udelukke noget.
Hvad du oplever af kristen inspiration til dit jeg, finder jeg spændende, og søger jeg – dog desværre ret forgæves – at fatte. Hvad buddhisterne fortæller om selvudvikling og om jeg’ets illusion, finder jeg bestemt også spændende – og ligeledes ufatteligt.
Men selv om jeg ikke rigtig fatter det, betyder det jo ikke, at jeg afviser det 😉 Og egentlig kan jeg ikke se, at de to ”veje” er voldsomt modstridende. Måske man kan gå begge veje samtidigt – det har jeg i hvert fald engang hørt buddhister sige.
Jeg finder også ateisternes syn på tilværelsen meget rimeligt, men finder det lidt fattigt, at de alene støtter sig til ”naturens love” og synes at ignorere store spørgsmål, de ikke har svar på.
I kristendommen falder vi på knæ for Fader, Søn og Helligånd og håber på nåde: ”Kyrie eleison”: Herre forbarm dig. I buddhismen mediterer vi på vores sind og opnår - siges det - en befrielse. I ateismen håber man vel blot på en nådig skæbne.
Vi er vel dér, hvor det handler om bevidstheden - og den er jo nok ikke så nem at forstå
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#26524 - 18/11/2018 11:58
Re: Buddhisme
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 5413
Sted: Sydsjælland
|
|
Vi har svært ved at fatte begrebet bevidsthed, men så går det måske en smule nemmere med begrebet spiritualitet, omend det bestemt også er temmelig uoverskueligt.
For eksempel er ateistisk spiritualitet nok ikke det første man tænker på i "den spirituelle verden":
Der findes også internationalt en tilgang til den moderne spiritualitet, som er eksplicit ateistisk, og den findes blandt andet i Steve Antinoffs bog Spiritual Atheism fra 2010[18] samt hos den amerikanske forfatter Sam Harris,[19] der er bachelor i filosofi og har en doktorgrad i neurovidenskab. I det hele taget ser det ud til at spiritualitet er voksende i vores ellers stærkt materialistiske verden:
Begrebet spiritualitet har vundet meget frem i de senere årtier, men der findes ikke nogen alment accepteret definition af, hvad ordet dækker over. Nogen forbinder begrebet spiritualitet med religion, mens andre modstiller de to begreber og mener, at spiritualitet og religion er to forskellige fænomener, der ikke har eller ikke behøver at have noget med hinanden at gøre. Der findes derfor i dag mange forskellige tilgange til spiritualitet, hvoraf nogle er religiøse, mens andre er ateistiske, filosofiske eller udtryk for en individuel og eklektisk indgangsvinkel til spirituel søgen. Den spirituelle opblomstring er således mangfoldig, og mange tilgange har ikke andet til fælles end interessen for en form for åndelighed, der ofte defineres vidt forskelligt. Flere tilgange er ligefrem direkte uenige med hinanden. Det ser endda ud til at spiritualitet er noget der forskes naturvidenskabligt i:
De senere år er der blevet bedrevet en stigende mængde empirisk forskning om spiritualitet. Der er både tale om kvalitativ og kvantitativ forskning, for eksempel neurovidenskabelig forskning.[31][32]. I bogen Neuroscience, Consciousness and Spirituality viste en række internationale forskere, hvordan det er muligt at undersøge spiritualitet med udgangspunkt i den naturvidenskabelige hjerneforskning. Ligeledes viser den britiske hjerneforsker og professor i psykiatri Digby Tantam i bogen The Interbrain: Embodied Connections Versus Common Knowledge fra 2018, at nogle af de spirituelle traditioners grundantagelser kan bekræftes af hjerneforskningen[33]. Stadig flere naturvidenskabsmænd fremhæver da også, at spiritualitet og naturvidenskab kan integreres[34]. Mon vi er ved at være dér, hvor vi skal til at frigøre os fra fastlåste positioner, som religiøs, ateistisk og agnostisk?
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#26526 - 20/11/2018 10:01
Stil not sporting old bean..;)
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 3512
|
|
Hr. lægprædikant..
Du er altid så sød når du knurrer som en vred hundehvalp – er snuden stadig våd, pelsen blank? ;)
Nej du har svært ved at begribe ord som 'bevidsthed', men det er der intet nyt i, du har jo netop altid kun siddet her og mystificeret naturen omkring dig med Scientology-agtige fantasier om din egen natur, som om den var et produkt af religiøs overtro. Men også dette er jo bare en helt almindelig fremtrædelsesform blandt overtroiske mennesker, der håber og tror på et liv efter døden - det er da også derfor man ka' se kristne troende fimse lidt rundt i østens gamle overnaturlige fortællinger, man ku' kalde det for din lidt forsinkede hippieperiode, måske særlig i forhold til dine problemer med dine trosfæller – som teenageren, der for separationens skyld opfinder småskænderier i familiære rammer, ku’ dine problemer med trosfællerne morsomt illustreres med dig der skriger: ”Nøøj hvor fedt manner, jeg bare æælsker hele verdens væren, tjaaald mand! – men ku’ i ikke snart acceptere mig som den helt usædvanlig selvstændige buddhistiske kristusfreak, snøft?…” .;)
Ret skal være ret, dine trosfæller har måske ikke været videre tolerante, og har nogen viftet med kristusikonet for opmærksomhedens skyld, tilmed på østlige kreationisters vegne, ja så er det jo dig.
Tror såmænd ikke engang din tålmodige dansklærer Ole, var særlig opmærksom på identitetsproblemet, der nu heller ikke er interessant som tema til debat. På den anden side ved vi jo alle hvor svært troende kristne har det med at sku’ deles om nullergrisen. Måske i missionærer fremfor eksegese sku’ være lidt mere opmærksom på bredden af jeres glade budskab, at i samlet set missionerer med uens opfattelser indenfor samme dogmetro – der jo udmærket ku’ tænkes at lokke selv en tibetaner i nettet – men sådan et intuitivt åndslys som dig, i kontakt med guddommelig universel kærlighed, render vel ikke sådan ind i sprogbarrierer, lige bortset fra sproget dansk…? ;)
mvh Simon
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|