1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#22351 - 16/12/2016 06:43
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
En morgenhilsen fra en genopstået …
Anton i Kærby Hans død og genopståen
Vi ved alle, at julen er hjerternes fest, det er en glædesfest, som muligvis er anbragt på et forkert tidspunkt i året, men det er fordi man har overtaget de gamle hedenske feststunder for at overbevise de vantro om noget ganske andet.
Førhen troede man jo fx på, at tordenen skyldtes, at Thor kørte henover himlen med sine bukke. Nej, det tordner, fordi GUD og Sct. Peder engang imellem tar sig et slag tennis, og når bolden så rammer jorden (vores himmel. red.), så tordner det. Det giver også en meget bedre forklaring på, hvorfor det næsten kun tordner om sommeren.
Anton W. Olsen, der boede i Kærby, blev en skøn sommeraften, da han vaklede hjem fra den lokale café, ramt af et lyn. Han kom derfor op til himlens port, da bestyrelsen trods alt følte sig lidt ansvarlig. Han fik hurtigt tildelt en palmegren og en lille harpe samt skemaet for den himmelske dagsorden.
08 – 12: Synge Hallelujah 12 – 18: Juble 18 – 24: Synge Hossiannah
Kl. 8 om morgenen begyndte Anton altså at synge ˶Hallelujah˝. Han, der havde levet det meste af sit liv på værtshus, gav den faktisk efter det, man i salmebogen kalder ˶egen melodi˝. Det samme skete med Jubel og Hossiannah.
˶Hallelujah, kommer der ikke snart…˝ ˶Hossiannah˝…
Efter næsten et halvt år blev det den gode Gud for meget, han kaldte Sct. Peder til sig. De blev imidlertid enige om, at de ikke kunne være bekendt at sende ham ned i underverdenen. Men pludselig en torsdag, mens GUD var travlt optaget af at sætte det mindste blad på en nælde, kom Sct. Peder løbende: ˶Vi sender ham tilbage igen, vi sender ham tilbage igen˝, råbte han. ˶Vi har dog kun sendt nogen ned, hvis vi kunne gøre om på menneskeheden eller dele af den˝, svarede Herren. ˶Vi kunne sende ham tilbage igen med en gudelig indskydelse til den danske regering˝, mente Sct. Peder. ˶God idé˝, sagde den gode Gud, og han vidste jo virkelig, hvad der var godt. Hurtigt skrev han et par gudelige indskydelser ned, og kort efter stod Anton i den himmelske elevator, som en af de få, der ikke skulle i kælderen, men som havde fået lov til at stå af i stuen.
Da Anton atter stod i Kærby og så sin gamle stamcafé, og hørte Harmonika-Egon give den med ˶Kommer der ikke snart …˝, så gik han lige ind. Den gode, gamle stemning greb ham igen, og da han jo allerede havde mærket suset af evighed, ja så blev han siddende, og siddende, og siddende … og siddende. Det er derfor, at den danske regering aldrig nogensinde har fået en gudelig indskydelse …
Det er en mærkelig historie, og den er heller ikke sand.
- Jesper Klein, Almanak 1984.
mvh Simon
Redigeret af Simon (16/12/2016 06:48)
|
|
Svar
|
|
|
#22355 - 16/12/2016 18:30
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Marconis hytte
Lille og vagtsom som et fyrtårn, et rent og klart sted for barnet i enhver, er det som havde havet talt i dig, og så var ordene tørret ud.
Bidt og opforstret der ved havet, og af det Britiske forår, er der vist kun en måde at ske på og et digt til at vise, at det er sket.
Jeg er tæt på nu, breder armene ud imod dine slotstykke mure. Jeg må lære at bruge din vildskab, når jeg låser din dør op og i, den er svagere end kys.
Måske er du en eller anden slags gud eller menneskestjerne, varig på trods som en node lænet op ad en vase med blomster. Eller en rød skjorte på lyseblå baggrund.
Dit sinds seng har udstået bøger af kærlighed, du er hvad jeg har samlet til mig af andet; dit køds slidte glans har jeg lært mig at elske igen.
Endnu en ustruktureret, ugift og ufærdig sommer putter sit løsslupne vejr ind i mine vinterdigte, snyder tiden og blodet for dens tidløshed.
Lær mig at have dig for evigt som man siger, det dybere modsatte af et billede, dine blade, den del af dig som havet først talte til.
*
Rødkridtstegning ved auktion over dødsbo
En tyk og livmoderagtig knude i gardinet (præcist som en tømrer der viser muskler) unaturligt komprimeret et rige af brunt:
som om himlen var smeltet en smule, med sine to jeger vendt af en høtyv, en streng af rubiner trukket igennem den sorte perle, den falske, og virkeligt månelys.
Jeg savner en temmelig stor bunke silke fra min arm hvor den putter sig usagt i et L’s bøjning eller går til vandet, brudt af sten mellem fingrenes ornamentale læber;
og skænds på hvert eneste kuldskært plan af det særlige blad hvis efterårs slægtskab snor den rene grønne tråd ud af mit kød.
*
Gladiolus
Denne grænseplante, hvis statelige blomster kloner mættede røde på en enkelt stængel, vil ikke tømme jorden som georginen: Den har kun et mål, og det er kunsten at gøre sig elsket. Den vokser i transit med ærligheds måner af atlask, den træder ud af sit eget bladhang, evigt grøn eller grå med de kravede blade lagt over hinanden og frøene venligt flået som kerner, som tusind spillekort blandet i træk og svindel, kun for at fange de datterceller, der forårsager de gule ar.
- Medbn McGuckian.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|