1
registreret Arne Thomsen
680
gæster og
191
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#27648 - 04/07/2019 10:31
Re: Mellemrummet
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej Simon
Lidt om rytmer, koordination og krydsbevægelser, her begyndende med Borum og fortsættelse med Piet Hein, Leth og Tafdrup :))
En dag kom
det kan statistisk bevises at gentagelser ikke finder sted. vi fører det samme bevis årstid efter årstid.
definitionen på rytme er: foranderlighed sat i system. men hvis systemet er låst inde, glemt hvor tar vi da vores fra?
alle vi gennemskuere af mælkehvide tåger, alle vi lygter af sort tråd hen over nethinden.
en dag kom som alle andre og sprængte bevidsthedens mur, verden lå nøgen og tavs, vi besteg den.
Poul Borum
her er jeg en krop her er jeg et sprog vi taler sammen vi kender hinanden og taler fortroligt om ting der kommer os ved mit sprog og min krop
som min krop følger mit sprog sine dages og nætters rytme
lad mit sprog sove hos dig uroligt og trygt
Poul Borum
Livet skal være et bølgeslag i evighedsrytmer begravet. At ta’ alt, at gi alt, at glide i ét med havet.
Piet Hein
Man kan også høre små rytmer, der tager form. Som om det måske er noget, der kommer fra rørene. Det kommer kun fordi, man lytter. Ellers er de der jo ikke. Hvis man ikke lytter, så er de der jo ikke. Men hvis man virkelig gør sig den anstrengelse, anstrenger sig for at høre, nogle mønstre, som om man vil orientere sig, som en blind. Jamen, så danner der sig alle mulige mure, hvælvinger, rum, skakter og små, egentlig uforståelige rytmer.
Jørgen Leth
Rum af luft åndes ind og pustes ud igen, når ordene mumles, de er indånding og udånding, bliver rytme, betydning, lyd af blod, hvirvlende dervisher
Pia Tafdrup
Jeg er timeglasset, hvor sandet ikke lægger sig til at sove. Jeg ønsker at hvile på en vild strøm, lytte til dit blods rytme, dit hjertes slag. Jeg ønsker et favntag, der ikke former den favnedes væsen efter den, der favner. Ønsker at tro på det, der ikke kan tilintetgøres, og som ikke tilintetgør. Jeg er vinge og opbrud fra et standset liv. Drømmen om et møde findes, valmuers brand i en hvedemark. Drømmen om at opnå fælles hukommelse uden at miste sig selv. Jeg vil gerne tro, det er muligt, men det er det måske kun i et digt? Til en begyndelse nøjes tunge og læber med at hviske det gennem en sprække i tiden.
Pia Tafdrup
Jeg er rejst fra et sted til et andet, hilser på det ukendte i mig selv, tænder lys og samler mine skygger Er én, den samme som altid og en anden
Kun længslen er større den vækker papiret ser ordene i øjnene, fanger deres skær
Nåleagtige blink i vandet fisk i synlige bevægelser hukommelsens fund og omfavnelser
Jeg er i hvert blad, men også træet som hver skov er et eneste træ hvis en fugl betragter den højt oppefra
En kalkskal brister, jeg synger fra midten synger fra min skygge, fylder rummet med min rytme hører et sprog blive til; et sted at være, et sted at mødes.
Pia Tafdrup
Bedste hilsner fra læsehjørnet :)) RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
#27649 - 05/07/2019 11:33
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Ohøjsa, RM..
Apropos 'dervishen', kvitteres her med digteren der fra forskellig kant opfattes således, idet han frabad sig respiration gennem den pæne ordsi (med særlig henvisning til navneord), eller, rollen som 'frisindet vovse m. mundkurv'. Spændende er digtere der må sige hvad de mener, fordi de mener det de siger - en forskrift mange nok ku' ha' ønsket sig at se fra div. journalister, forudsat selvfølgelig at journalistik stadig ska' fremstå som demokratiets politiske vagtvovser. Uanset en spændende digter:
NOVEMBERDAG OCH KVÄLL
Från himlen ljudet då den orena snön långsamt faller medan vi vänter på öringen som steks i ugnen.
De sista vindsflugorna hänger under de gråsvarta askträden, ett strålsting av damm som i en torkad nöt, tystnaden inpassed i cellosviterna av aska som frasar samman.
.
Fourniers celo tvättar bort det oigenkännliga, ansträngningen bortom kroppen eller själen, atmosfären av mord från affärerna i underjorden.
Musiken, med sin fakta om livet, mystifierar inte våldet och avskildheten, ikke dig.
Den nästan utydbara kunskaben ger dig en enkelhet och nakenhet, som om du aldrig tidigare hört dig själv.
.
Kväll, vattnet domnar. Fladdermöss, de sista i år. Stenar, tunga som Hölderlin och vingslag. De står öppnade i det ljusa ovädret.
.
Aldringen i den stora grå fåtöljen vid fönstret har urholkat ett rum.
Kroppen tystad som en sträng.
Fötterna, en senig sockel, den vilar mot tomhet.
Klädd och naken under der iskalla dammet.
Skimrande, begjuten med sömn.
Här är himlens stämton den grå himlen vid tvåtiden som lyser upp deres skjortärmer, de små mörkaarbetshästarna i det svarta diset – som John Donne rör sig nattfjärilen i sin sömn bakom gardinens ljus.
Också de, uppbundna i andra, är genomskinliga av censur bortom smärtan. Ur tunghemmet är de sprungna, med tystnad belades deres verk som begjuter sin kväll genom stängsel och ventilationgaller.
Ibland når Bach den högsta tonen hos människan och ändrar den
Och redan i den skuggande justeringen har vi redan vägrat att dö overkliga, osedda.
Sömn och konst genomsiktig skimrar ansiktet, i den lergrå avsträgningen vintersrån, medan foten behärskar bordet med olika oren och lugnande styrka. Vår genomskinlighet hängs upp i dig, ett streck av natt för ögonen när du lyfter på döden och dess aska och sinne spolas ner och musiken härskar över stenen.
- Lars Norén.
mvh & god weekend.. Simon
Redigeret af Simon (05/07/2019 11:41)
|
|
Svar
|
|
|
#27650 - 05/07/2019 12:50
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
P.s.: Mad må der jo til, her som et forslag i den sjove (men virksomt) experimenterende ende – så ka’ fruen dér jo altid vende op og ned på køkkenet afhængig af temperament..;) Der er så mange tænksomme og dygtige håndværkere i dette forum, til stor inspiration for hinanden o.a., så det er bare at gå på opdagelse, god fornøjelse: https://www.nordisk-forum.dk/viewtopic.php?f=49&t=35638mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|