Hej Tikka og Arne
------------
Tikka:
Der er sket meget siden sidst, og jeg tror, at jeg kan svare dig anderledes nu end dengang :-)
Bibelens fortælling er grundlaget for den kristne tro; om gud der sendte sin søn til frelse fra synd og død som hans død og opstandelse åbner mulighed for ifølge skrifterne, derfor er der naturligvis en sammenhæng mellem kødets opstandelse og en åndelig verden.
Hvad er denne sammenhæng?
Ifølge Wright så er Himlen ikke et andet sted, men en anden dimension af vores verden. Og målet er, at Himlen og Jorden skal smelte sammen til det fuldkomne Guds Rige, som blev indviet af Jesus Kristus, og som vokser, når vi mennesker lader det vokse ved at reflektere Guds kærlighed og visdom ind i verden.
Ok så du ved ikke, hvor bevidstheden arkiveres/lever videre efter et menneskes død.
Jeg tror på, at mennesket skal oprejses på den yderste dag - i en transformeret krop. Ligesom Jesus opstod, således skal vi også opstå. Men indtil da vil de døde være i Jesu nærvær - hvilende, men ikke ubevidste.
undervisningen som Jesus primært gav til sine udvalgte disciple, (selv om invitationen gjaldt/gælder alle der hørte/hører "indtil verdens ende")…
Hvad er verdens ende?
Blandt mange lærde er "verdens ende" som udtrykt i profetien om templets destruktion en "tidsalders ende". I andre oversættelser af biblen står der også "the end of the age". Det græske ord er Aiōn, altså æon. Hvilken alder?
Israel ville ikke tage imod Jesus, men forkastede ham sammen med de forrige profeter. Derfor ville Riget gives til et andet folk, og straffen ville komme over Jerusalem "within a generation". Først skulle evangeliet prædikes for hele verden - ikke kosmos, men Oikoumenē, dvs. det romerske rige - og så ville straffen indfinde sig. Dernæst ville Riget fortsat vokse i hele verden (kosmos). Jesus indviede således en ny tidsalder, der vil fuldkommes på den yderste dag.
Jesus taler til og underviser guds kommende himmelske sønner som i deres jordiske liv og tjeneste for gud som discipel af Jesus vil være verdens lys og salt.
Israel var først udvalgt som verdens lys og salt. Dette var hendes kald. Men hun brugte Guds Lov, ikke som et lys, men som en maskot - en markering af at hun var noget særligt. Hun satte en grænse mellem sig selv og resten af verden frem for at være salt og lys for resten af verden.
Derfor kom Jesus - det sande Israel. Han blev forkastet af "hans egne" (jøderne, Guds folk), selv om han advarede dem på det kraftigste. Hans tolv disciple blev således indviet som det nye sande Israel og verdens Lys og Salt. Disse brød den grænse, som det gamle Israel havde sat omkring sig selv. De prædikede i den kendte verden. Og det kostede dem livet.
Læser man Paulus, ser man, hvordan han i den grad kaster sig over at nedbryde grænsen mellem jøderne og hedningerne. For jøderne brugte ikke Guds Lov i et kærligt henseende. De forsøgte at understrege med deres gerninger, at de allerede - modsat alle andre - var et fornemt og udvalgt folk.
Her er ikke tale om at gå ud og forkynde til verdens ende og dåb mm.
Her taler Jesus jo om Moseloven … guds ord.
Han fuldkommer den. Den er sand og god. Men den var blevet misbrugt og kun fulgt i det ydre.
Da Jesus ikke kommer for at nedbryde men for at fuldføre kan man jo spørge: Hvad skal han fuldføre ved den nye pagt ved hans blod, hvis ikke du mener, hans død og opstandelse er grundlaget for den kristne tro?
Hans død og opstandelse er grundlaget for den kristne tro. Og han kalder os til at følge ham og lære af ham.
Hvis du tror det kun handler om at blive et godt menneske, mener jeg du tager fejl, for Jesus citeres for at ha’ sagt, at ingen er god andet end gud.
Det handler ikke "kun" om at blive et godt menneske. Det handler om autentisk at være det, vi er bestemt til - en skabning i Guds billede, som reflekterer Hans Kærlighed og Visdom ind i skaberværket.
Det handler således ikke "kun" om os selv, men om hele skaberværket. Om Guds Rige på Jorden.
Og frelsen den er ufortjent trods det, der stilles krav til det at være en Jesu discipel.
Tilgivelsen - og de krav der følger med - er vi frie til at gribe!
Du tror vel på, at Jesus er oprejst til et himmelsk liv siddende ved guds højre hånd, ikke?
Ja. Men hvad menes der med et himmelsk liv?
Nu er det vel sådan i kristen forståelse, at vi kun kan elske fordi gud elskede os først … (?)
Vi er skabt i Guds billede. Og vi kan lære af Jesus - og på den yderste dag opstå som ham. Så ja, vi har fået muligheden for at elske af en kærlig Gud, som elsker os og vil, at vi elsker Ham og hinanden.
Det gælder liv og død og du skal være parat til at forlade alt … din mor, far, børn og andre der ikke søger gud … eller forhindre dig i at gøre det … for du er træl … og som en Jesu discipel er du menneskefisker der skal gøre disciple indtil Jesus siger stop.
Sagde han ikke dette til sine disciple og andre, der skulle give livet for at sprede evangeliet i den romerske verden, før straffen faldt over Jerusalem? Eller mener du, at det gælder enhver kristen i dag, at de skal piskes i synagogerne, hades af alle og dø?
------------
Arne:
Nu tror jeg ikke buddhisterne mener, at "illusion" skal forstås som ikke-eksisterende, men mere som at vi ser verden skævt, fordi vi ser den med egoistiske øjne.
Jamen, dette mener jeg også er gældende i kristendommen. Nogle ser på verden som en skraldespand, vi skal forlade. Nogle tror endda, at de gode vil blive plukket væk fra jorden i ét nu, mens andre lades tilbage. Dette er vel også at se skævt på Guds gode skaberværk.
------------
Kærlig hilsen
Thomas