1
registreret
(1 usynlig),
330
gæster og
162
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#23043 - 13/04/2017 14:18
Re: Guds Ord
[Re: Arne Thomsen]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7544
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Thomas - og hvem der ellers vil være med - som læsere - og måske også som deltagere.
I dag er det i den kristne verden skærtorsdag - den sidste nadver - og den jødiske pågribelse af Jesus i Getsemane have - dagen før korsfæstelsen, hvor Jesus fra korset råber: "Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig", som er fra en af Davids salmer, hvor David anråber sin Gud - og bliver hørt.
Det er måske en myte, som ikke er historisk sand - det skal jeg ikke gøre mig kog på - men for mig er historisk sandhed ikke væsentlig. Det for mig væsentlige er beretningens budskab om Gud - den anden person i Den Hellige Treenighd - som spreder det guddommelige kærlighedsbudskab - også til dem, der føler sig gudsforladte - også til dem, der allerede er døde.
Hvor kommer denne kærlighed, denne inspiration fra? De stærkt overbeviste kristne har jo ikke svært ved at svare - og vi andre? Vi må vel nøjes med at erkende, at budskabet ER her
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#23044 - 13/04/2017 14:58
Re: Guds Ord
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2065
|
|
Hej Thomas - og hvem der ellers vil være med - som læsere - og måske også som deltagere.
I dag er det i den kristne verden skærtorsdag - den sidste nadver - og den jødiske pågribelse af Jesus i Getsemane have - dagen før korsfæstelsen, hvor Jesus fra korset råber: "Min Gud, min Gud, hvorfor har du forladt mig", som er fra en af Davids salmer, hvor David anråber sin Gud - og bliver hørt.
Det er måske en myte, som ikke er historisk sand - det skal jeg ikke gøre mig kog på - men for mig er historisk sandhed ikke væsentlig. Det for mig væsentlige er beretningens budskab om Gud - den anden person i Den Hellige Treenighd - som spreder det guddommelige kærlighedsbudskab - også til dem, der føler sig gudsforladte - også til dem, der allerede er døde.
Hvor kommer denne kærlighed, denne inspiration fra? De stærkt overbeviste kristne har jo ikke svært ved at svare - og vi andre? Vi må vel nøjes med at erkende, at budskabet ER her
M.v.h. Arne Arne: Det for mig væsentlige er beretningens budskab om Gud - den anden person i Den Hellige Treenighd - som spreder det guddommelige kærlighedsbudskab Hvilket guddommeligt kærlighedsbudskab mener du, Jesus spredte ... og hvorfor mener du, det er guddommeligt? ¨¨¨¨¨
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#23047 - 13/04/2017 16:04
Re: Guds Ord
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7544
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka.
Det er vel stort set indeholdt i dette:
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner v25 Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« v26 Han sagde til ham: »Hvad står der i loven? Hvad læser du dér?« v27 Manden svarede: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« v28 Jesus sagde: »Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve.« v29 Men han ville retfærdiggøre sig selv og spurgte Jesus: »Hvem er så min næste?« v30 Jesus svarede og sagde: »En mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og slog ham, så gik de og lod ham ligge halvdød. v31 Tilfældigvis kom en præst den samme vej; han så manden, men gik forbi. v32 Det samme gjorde en levit, der kom til stedet; også han så ham og gik forbi. v33 Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. v34 Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til et herberg og sørgede for ham. v35 Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage. v36 Hvem af disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?« v37 Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham barmhjertighed.« Og Jesus sagde: »Gå du hen og gør ligeså!« M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#23049 - 13/04/2017 19:07
Re: Guds Ord
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 05/09/2015
Indlæg: 2065
|
|
Hej Tikka.
Det er vel stort set indeholdt i dette:
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner v25 Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?« v26 Han sagde til ham: »Hvad står der i loven? Hvad læser du dér?« v27 Manden svarede: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« v28 Jesus sagde: »Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve.« v29 Men han ville retfærdiggøre sig selv og spurgte Jesus: »Hvem er så min næste?« v30 Jesus svarede og sagde: »En mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og slog ham, så gik de og lod ham ligge halvdød. v31 Tilfældigvis kom en præst den samme vej; han så manden, men gik forbi. v32 Det samme gjorde en levit, der kom til stedet; også han så ham og gik forbi. v33 Men en samaritaner, som var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. v34 Han gik hen og hældte olie og vin i hans sår og forbandt dem, løftede ham op på sit ridedyr og bragte ham til et herberg og sørgede for ham. v35 Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud, vil jeg betale dig, når jeg kommer tilbage. v36 Hvem af disse tre synes du var en næste for ham, der faldt i røvernes hænder?« v37 Den lovkyndige svarede: »Han, som viste ham barmhjertighed.« Og Jesus sagde: »Gå du hen og gør ligeså!« M.v.h. Arne Jamen, - de to kærligheds bud: »Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv.« Disse love – påbud - kendte den lovkyndige jo i forvejen fra loven, som Moses havde sagt kom fra gud – så ... ... hvorfor mener du, Jesus "spreder det guddommelige kærlighedsbudskab" ved at svare den lovkyndige: Du har svaret rigtigt. Gør det, så skal du leve ... når nu den lovkyndige kendte svaret? ¨¨¨¨ Teksten vi kalder den barmhjertige samaritaner kan vel deles op i 2 (?) 1: Først om evigt liv ... 2: og Jesus praktiserer anskuelighedslære - fordi den lovkyndige retfærdiggør sig selv, i forholdet hvem der var hans næste. (?) Når vi læser teksten før "den barmhjertige samaritanere" i Lukas kapitel 10 - handler det om Jesu undervisning til disciplene før deres udsendelse som forkyndere om guds rige; og deres tilbagevenden efter endt mission, som den lovkyndige hører - er vidne til. Så skulle der være tale om at sprede et guddommeligt budskab, så må det vel være dette om guds rige, som Jesus - i følge skrifterne - af sin himmelske far er sendt til jorden for, for at menneskene kan blive frelst fra synd og død, som Jesu frivillige død i følge skrifterne gør muligt, for de som tror og handler derpå. Johannes 3:16-18: For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham. Den, der tror på ham, dømmes ikke; den, der ikke tror, er allerede dømt, fordi han ikke har troet på Guds enbårne søns navn. Et domsbudskab, der udelukker de ugudelige fra det evige liv. * Når det er sagt, har kristne – og jøder vel ikke patent på næstekærlighed ... ... og det at være næstekærlig er vel ikke guddommeligt? ¨¨¨¨
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
#23050 - 14/04/2017 08:24
Re: Guds Ord
[Re: Tikka]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7544
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Tikka.
Når du skriver:
Disse love – påbud - kendte den lovkyndige jo i forvejen fra loven, som Moses havde sagt kom fra gud – så ... så mener jeg, du overser forskellen mellem jødisk og kristen næstekærlighed. Ligeså mener jeg, du overser sammenhængen mellem kærlighedsforholdet til Gud og næstekærlighed.
Samaritanerne var ikke særlig respekteret af jøderne, alligevel er det en samaritaner - i modsætning til præsten og levitten (en slags hjælpepræst) - der udvider begrebet "din næste" til ikke blot at omfatte familie, venner, naboer (landsmænd) men også: "enhver, du møder på din vej." Det er nærmere omtalt her:
Jesu forkyndelse i Det Nye Testamente radikaliserer også næstekærligheden, der ikke skal begrænses til ens nærmeste eller landsmænd, men til enhver, man kommer til at stå i forhold til, uanset om man har villet det eller ej. Grundfortællingen herom er Lignelsen om Den Barmhjertige Samaritaner (Lukasevangeliet 10, 25-37), der siger, at næstekærlighed er konkret hjælpsomhed overfor den/dem, der har brug for mig – uanset hvem de er og hvilken gruppe, de måtte tilhøre. ogDen kristnes forhold til Gud afspejler sig også i hans måde at handle – eller ikke handle – på over for sine naboer eller næster: I Matthæusevangeliet 25, 31-45 skilles fårene fra bukkene alt efter, om man har givet de fattige mad, vand og tøj, taget sig af de fremmede og syge og besøgt indsatte i fængsel. Jesus siger: »Alt, hvad I har gjort eller ikke gjort imod disse mindste, har I gjort – eller ikke gjort – imod mig.« Så hvis du ikke ser sammenhængen mellem "Gudskærlighed" og "Næstekærlighed" er det mon så ikke, fordi du ikke vil?
Men selvfølgelig giver jeg dig da ret i, at næstekærlighed kan opstå spontant og uafhængigt af de tre abrahamiske religioner.
Dét, der kan undre mig lidt, er imidlertid, at "Gudskærlighed" i disse tre religioner alene fører til "Næstekærlighed" og ikke også til "Verdenskærlighed" - kærlighed til hele skaberværket.
Havde kristendommens Jesus Kristus levet blandt os i dag, tror jeg, han ville have taget dét med. Og det er jo så bare noget, jeg tror
M.v.h. Arne
|
Top
|
Svar
Citer
|
|
|
annonce
|
|