Hej Arne
For hvem skal afgøre, hvem der er "seende" og hvem der "har den rette medicin"?
Det gør missionæren jo selv - på egen hånd! - og uden respekt for, at andre måske mener noget andet!
Det ser jeg ikke nødvendigvis noget respektløst i. Det er jo ikke sikkert, at de andre ved, at dette menneske har noget, der kan gøre dem sunde og raske, glade og lykkelige.
Hvis du havde noget, der kunne gøre andre sunde og raske, glade og lykkelige, ville du så ikke dele det med dem?
Jeg er selv enormt glad for, at et andet menneske gjorde mig opmærksom på Jesu ord fra Det Nye Testamente. Jeg havde aldrig åbnet biblen og havde egentlig heller ikke tænkt mig at gøre det, hvis det ikke var fordi, at et andet menneske gjorde mig opmærksom på, hvilke smukke og livsbekræftende ting, der står i den.
Det er fair nok, at præsentere sine idéer og meninger for andre, men det er, som jeg ser det, ikke fair at påstå, at man selv ved bedre end andre!
Det kommer vel an på situationen.
Der findes da mennesker, der på nogle områder ved bedre end andre. Hvorfor skulle de ikke have lov til at hjælpe andre mennesker med deres viden?
Jeg oplever ikke Jesus som et ærgerligt fænomen, selv om han prædikede og vandt disciple. Jeg er glad for ham og hans virke.
Kærlig hilsen
Thomas