Jeg er ikke helt sikker på, jeg forstår, det du skriver, men her er et svar.
*
Demokrati er styret "nedefra" ... af "folket" ... og teokrati er styret ovenfra af gud.
Man kan ikke være demokrat og kristen på samme tid.
Er man kristen skal man følge landets love og regler, hvis ikke det strider mod guds ord, og ellers skal man ikke være en del af denne verden.
Sådan ved jeg godt, det ikke fungerer i folkekirken, som jeg i øvrigt ikke anser for kristen, men det kalder vi den ... den danske kristne folkekirke.
Når demokratiet har såkaldte kristne helligdage i deres kalenderen, er det efter min mening for det første forkert at disse dage figurerer i kalenderen, da jeg ikke kan se hvor i bibelen det fremgår at disse dage skal helligholdes som kristen.
For det andet kan jeg undre mig over at et styre "helligholder" et andet "parti"s "helligdage"
*
*
Kirken og kongehuset er fedtet ind i hinanden fra "tidernes morgen" og har været en nødvendighed for at tvagskristne danskerne så magten blev bevaret ...
... og ang. krænkelsen af dronningens/regentens religions frihed, så er der ikke tale om hendes/dennes eget valg, da det er et
krav til den til enhver tid siddende regent i kongehuset at være medlem af folkekirken.
Kravet gælder ikke andre i kongehuset.
Ja ordet regent skurrer også i mine øre, når vi nu har demokrati …
... ... men det da klart, at så længe der er religionsfrihed i landet så gælder denne menneskeret
alle borgere i landet, men det betinger jo ikke, at de helligdage de såkaldte kristne ønsker at ha’ skal figurerer i kalenderen.
*
*
*
(Tikka):
”NB: Så er jeg i øvrigt hverken til alkohol eller sol og naboen har nok i sig selv, men ellers taler og hjælper jeg da gerne med de som "krydser min vej" ... da jeg har god tid i hverdagen, og ellers tager den, hvis jeg vurderer, det er nødvendigt, da vi jo kun har nuet”.(Simon):
- Et udmærket eksempel på den individuelle frihed demokratier skaber grundlag for: man ka i frihed til- eller fravælge sine rettigheder og personlige behov, uden dermed at begrænse naboens tilgang til kolde øller ;)Tikka: Der var ikke tale om
den individuelle frihed Du skrev: Lad du bare hverdagen gå i stå på helligdage, drik en kold øl med naboen og nyd solen varme hår eller isse, det har alle godt af, uanset livssyn eller mangel på samme – sagt i håb om at det netop var dagens udbytte..;)Min fremhævning.Det der var tale om var, at du mente, du vidste hvornår, hvordan og hvad jeg og alle andre har godt af, og det mener jeg ikke, du kan udtale dig om.
¨¨¨¨