0
registrerede
14
gæster og
218
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#18925 - 06/12/2014 10:45
Re: Konfirmationen på rette vej.
[Re: treram]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Treram.
Som du ved, er jeg enig med dig i, at præsteskabet i den dominerende religion i Danmark ikke skal have monopol på at orientere de unge om de livsindstillinger, der eksisterer blandt mennesker her på denne klode.
Tværtimod skal der efter min mening gives en fordomsfri orientering, som giver de unge det frie valg mellem de mange forskellige måder at opleve tilværelsen på, som vi kender til.
Her synes jeg til gengæld nok, at vi i vores del af verden lider ganske meget af "åndelig fattigdom"
M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#18926 - 07/12/2014 06:51
[Re: Arne Thomsen]
|
bor her
|
Registeret: 29/03/2008
Sted: Sverige/ Thailand
|
|
Hej Arne. Og hvad mener du så helt eksakt med åndelig fattigdom?? jeg er ikke helt med, jeg klarer mig desuden fint uden ånder,men vi kan da skabe et par nye at tilbede, hvis det skulle kunne hjælpe og hvis så- på hvad?? Ok nogle mennesker behøver noget "åndeligt" hvordan så end behovet er opstået, andre vandrer sorgløst gennem livet uden at kere sig om noget åndeligt, her hører jeg 100% til, "åndelig" påvirken bider ikke på mig, det nærmest virker frastødende på mig, hvilket vist ikke er nogen hemmelighed, mens du ligesom mangler noget åndeligt??? De der har noget åndeligt i rygsækken vil så til gengæld af al magt kraft prøve at overbevise vi andre snusfornuftige, at vi mangler noget, og det er netop her at kirkens håndlangere kommer ind i billedet og prøver, at med deres sidste kræfter, at erobre nye tilhængere blandt de helt små børn i skolen, men en skønne dag må de indse at slaget er tabt og de må trække følehornene til sig og gemme sig i kirkens mørke uvirkelige verden.
|
Svar
|
|
|
#18928 - 07/12/2014 13:35
[Re: treram]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Hej Treram.
Jeg ser, at jeg nok har brugt et uheldigt ord, når jeg skrev "åndeligt". Det, jeg tænker på, er alt dét, som ikke alene er materielt (såsom penge, ting og sager), men som vel alligevel hører med til livskvaliteterne?
Og hvad er så dét? Det er for mig sådan noget som venskab, medfølelse, omsorg, kærlighed - i det hele taget følelser, fornemmelser, inspirationer, intuitioner, visioner, oplevelse af eksistens, tilfældighed, skæbne, indre ro, harmoni, minder, oplevelser af nuet/øjeblikket, menneskers adfærd, naturens skønhed, stjernehimlen - og du kan sikkert selv fortsætte 
At nogle så har religiøse visioner om alt dét, vi ikke kender og ikke er herre over, det behøver vel ikke at betyde, at vi skal forkaste alt ikke-materielt - medmindre vi er bange for at blive svimle
Det sidste tror jeg ikke på, at du er 
M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|