3
registrerede Hanskrist, Arne Thomsen
,(1 usynlig),
53
gæster og
748
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#23901 - 31/10/2017 10:29
Re: Poetisk fryd..
[Re: Simon]
|
veteran
|
Registeret: 16/04/2008
Sted: Sydsjælland
|
|
Lille øjeblik
Farvel lille øjeblik - farvel. Du kommer ikke igen - du kommer aldrig igen, Far vel.
Farvel lille øjeblik - farvel. Du blev, som jeg var. Far vel.
Goddag lille øjeblik - goddag. Lad os gøre det godt. God dag.
Goddag mit sidste øjeblik - goddag. Evigheden står lodret. Og nu?
M.v.h. Arne
|
|
Svar
|
|
|
#23903 - 31/10/2017 14:05
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
”Uden at ha’ øje for det uendeligt små, ka’ man ikke ret få syn for det uendeligt store”, skrev G. Brandes engang i Kritiker og Portrætter – og det må jo siges at være en træffende sætning, i betragtning af små lægprædikanters store vildfarelser, flagrende rundt i store tankeuniverser uden at få det mindste med sig! Vil man derimod ha’ en gyngetur i detaljen, må man fx. på tur i J.P. Jacobsens Mogens, for hermed at se noget uendeligt småt vinde noget uendeligt stort i kunsten og livet.
Eller ta’ på tur i ridehjulets lille historie:
Avanti
På side 1 i min barndom står en trehjulet cykel med fladt træsæde, afskallet rødt stel, rustne pedaler, formodentlig jern.
På dette vehikel startede livets rejse gennem konfuse men velbeskrevne årtier.
Barnet voksede, nye cykler kom til, men ellers var der intet forandret.
Nu står den sidste cykel og samler støv i en kælder i hovedstaden og vil en dag blive fjernet af fremmede hænder,
og drengen fra side 1 være ude af bogen.
- Peter Poulsen.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
#23904 - 31/10/2017 14:20
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Tilsvarende nydelser:
I vores gård er rådhusvinen gul, okker, rød, oliven, brun. Blade daler på de våde varebilers tage. Duerne kurer på røven ad fedtet skiffer mod de svingende fulde tagrender. I nabogården står en forladt klapvogn. En gynge svinger dryppende i sit stativ. Farven på himlen er ubeskrivelig. Den bør ses. Det er allerede nødvendigt at arbejde ved elektrisk lys. I dag har min elskede syet en bluse, igennem hvilken man aner konturerne af hendes bryster og ser de arrogante brystvorter stirre igen. Om nogle timer får vi besøg. Vi åbner en flaske rødvin i tusmørket. Jeg drømmer ikke om andre steder. Jeg er helt rolig i dag.
*
Historiens vingesus
Her rider Ceaușescu på den blå elefant tilfreds med en vellykket galamiddag endnu rørt til tårer af deres taler.
Berømte tyranner i børnekyser ser troskyldigt ind i den pantsatte fremtid.
Ny bro over Styx. Karon på overførsel. Oboler lægges i automaten.
Jeg ligger rundt om skelettet og passer på, som var jeg Ramses II i Cairo, en gravballemand fra næste årtusind.
Måtte jeg slumre til duften af roser, til lyden af tenorer, som søger at deflorere den stjernemyldrende sommerhimmel.
Som at stå med et brev i hånden og vente på, at de får bygget et posthus.
- Peter Poulsen.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|