0
registrerede
20
gæster og
948
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#17243 - 04/05/2014 14:22
Re: At forholde sig til demens.
[Re: Ove]
|
bor her
|
Registeret: 30/03/2008
Sted: Sverige/Danmark
|
|
Kære Ove, det ved jeg ikke, men jeg gætter på, at demente blev behandlet lige så dårligt før i tiden, som man behandlede psykisk syge eller aftægtsforældre, og de blev behandlet meget dårligt i de såkaldt kristne lande.
Så vidt jeg ved er demenssygdomme ikke et civilisationstegn, men forekommer også hos naturfolk, omend i noget mindre grad, hvilket kan skyldes en sundere levevis eller en kortere gennemsnitlig levealder. Men i højtudviklede teknologiske kulturer har videnskaben jo opfundet så mange livsforlængende teknikker, at det rent statistisk må medføre en øgning af forekomsten af demens qua den øgede gennemsnitlige levealder.
Men den historiske vinkel på demenssygdomme finder de færreste nok vigtigere end de aktuelle problemer, de oplever med demens. Jeg håber på flere indlæg om dette.
Mvh
Ole Bjørn :o)
|
|
Svar
|
|
|
#17279 - 06/05/2014 11:09
Re: At forholde sig til demens.
[Re: ole bjørn]
|
ny
|
Registeret: 25/04/2014
|
|
hej Ole!
Du "gætter på, at demente blev behandlet lige så dårligt før i tiden, som man behandlede psykisk syge eller aftægtsforældre, og de blev behandlet meget dårligt i de såkaldt kristne lande..."
Fra gammel tid var det vigtigt at få et antal sønner, der kunne forsøge én i alderdommen (aftægt). Så helt så ringe har det ikke været. I katolsk tid kunne ensomme, demente, udstødte og andre stakler søge til kloster- og munkevæsen for at få hjælp til livets opretholdelse. Efter reformationen forsvandt denne mulighed, hvilket resulterede i skarer af omkringvandrende hjemløse.
Ifølge luthersk teologi er det troen alene, der frelser. Den troende kan ikke fortjene sig til frelsen ved "lovgerninger". Det var sikkert en årsag til, at Luther hurtigt fik så mange tilhængere: Frelsen er gratis og ikke afhængig af bestemte gerninger. Helt så nemt er det dog ikke, idet den sande troende forventes at "følge Kristus" og derfor udøve barmhjertighed, hjælpe fattige og andet.
Det er påfaldende, at det moderne afkristnede samfunds forsorg og omsorg for ældre og demente i høj grad er baseret på den lutherske forkyndelse om næstekærlighed.
Med venlig hilsen Ove
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|