annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 19675501
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2619956
Åndelig Føde 2437460
Et andet syn 2162026
Så er der linet op... 1859794
Galleri
Der var RAV i den/det idag.
Hvem er online?
0 registrerede 819 gæster og 104 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 15 < 1 2 3 4 5 ... 14 15 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#16568 - 03/02/2014 14:20 Re: Død og Liv [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Havde heste og køer haft guder, ville disse ha’ set ud som heste og køer”, skr. Xenophanes (565-470 ”f.v.t.”). Mon Arnes guder har skæg og er til ballader om livet, og er mon også de dyrlæger uden nogen som helst sans for naturvidenskabers formål og virke, eller er der ret og slet tale om himmelnisser, der som landets storbønder gir fanden i de firbenede venners trivsel, når bare der er afkast? – ville mangt en ateist måske ha’ spurgt vores lille ”agnostiker” her på siden, hvis altså forventningen om et fornuftigt (og gerne morsomt) svar havde ligget indenfor mulighedens rækkevidde ;)

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#16569 - 03/02/2014 14:34 Re: Død og Liv [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Jeg er heller ikke i tvivl om hvor Arne´s oprigtige fölelser holder til, bare morsomt at han ikke selv ved det, når han taler med mig er der ingen guder, men når han taler med troende af enhver slags er der guder inde i billedet, selvom han pröver at skjule det".


- Ja, han har altid haft store problemer med at sidde på to stole, og det er bestemt ikke blevet mindre morsomt som tiden er gået ;)
Der er tale om en radikal "vejrhanepolitik", hvor det bare gælder om at please alle og enhver for ikke at komme til at støde nogen fra sig - og da i særdeleshed ikke apologeterne, hos hvem der jo holdes brandtaler for udsigten til evigt liv osv.

"Og hvor er her dödt, ingen gad give et lille pip over mit
" gode" synes jeg selv, indläg om hvor årene blev af".

- Det gir' jeg gerne ord med på vejen en af dagene - været så meget.

mvh
Simon

P.s.: godt at se du står støt, du svenske vokalist ;)
Top Svar Citer
#16570 - 03/02/2014 17:20 Re: Død og Liv [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7545
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Jeg glæder mig over dit billede af "puslespillerne" blinker

Det minder mig om et andet billede (husker ikke længere hvorfra), der handlede om folk fra forskellige religioner, som søgte at nå hver deres højeste niveau.
Det befandt sig på toppen af et bjerg - og da de efterhånden nåede derop, blev de overraskede over, at det var det samme de så smiler

Nu har du taget en gruppe med i "puslespillene", du betegner som:
Citat:
en gruppe, som tror på det, de med deres 5 sanser oplever
Det vil nok ganske mange i denne gruppe anse for at være uhyre dristigt, og jeg gætter, at de ikke tør "lege med" blinker

Men uanset en sådan mistanke så er det da - synes jeg - et inspirerende perspektiv, du indfører, om hvordan vi hver især oplever "dette flygtige univers" - og vores egen tilværelse smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#16574 - 05/02/2014 01:29 Re: Død og Liv [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen Treram..

Jeg kan sgu’ ikke finde dit indlæg, hvad hedder det – smid lige en link ud til mig, så er du god som dagen er lang ;)

Men for nu at færdiggøre ræsonnementet om Arnes guder, viser denne evige dvælen ved de religiøse symboler allerede tidligt i debatforløbet Arne som en kristen aflægger. Som så mange af andre af nutidens ”popkristne”, kræver jo også han eksklusivitet i sit forhold til viden, kundskaber, ret og vrang og i særdeleshed overfor betragtninger om ”det hinsidige” – ordet ’hinsides’ viser her til en religiøs kontekst med idéer om efterliv. M.a.o ekskluderer han sig altså også fra viden om døden som livets afslutning, sin egen forgængelighed – denne kristne aflægger har m.a.o. bare anbragt sig i en potte, du såmænd kan placere i en hvilken som helst religion, men altså ikke verificere som ateist/agnostiker o.lign. Altså en skabskristen der er rædselsslagen for at støde nogen, og derfor ”respekterer” alle og enhver. Oppegående mennesker med lidt bakkekontakt aner jo ikke hvad fanden overtroiske mennesker mener, når de flagrer rundt med hænderne over hovedet i benovelse over de er i live – rent faktisk ku’ man bedre forstå dem, hvis de var kommet ud af en nylig overstået krig.

Jeg forstår mennesker, der i kraft af særlige livsomstændigheder påvirkes og slides på sindet, og af dén grund må afarbejde deres indtryk i eksempelvis poesi eller ved at skrive dagbøger eller romaner, altså simpelthen bruger sproget i en eller anden form og med det formål, at få bearbejdet indtryk de pådrog sig. Men jeg begriber en himmelnisse af mennesker, der synes det er åh så elskværdigt at forklare selve livet med poetiske spidsfindigheder og i øvrigt ikke begriber, at man ikke forklarer noget som helst med symbolik ud i ren overtro.

Hvorfor anbringer så disse skøre planter evig og altid ”livet” i centrum for deres opmærksomhed, ku’ nogen med rette spørge?
Ja for det første, er livet jo ikke nødvendigvis noget særlig kønt syn, og det interessante ved livet opstår nu engang først når man præciserer livets indhold, m.a.o. er livet som ramme mindre væsentlig – for igrunden er det jo med livet som det er med kaffekander: kaffekander kan i udgangspunktet være interessante nok, men det er nu engang selve kaffens egenskaber vi kvalificerer som noget interessant. Det er det i livet der påvirker os, der har eller kan få betydning. For det andet, findes der jo mia af biologiske livsformer som slet ikke trives og har det rigtig rædselsfuldt. Men altså, for overhovedet at vide hvad vi taler om, når vi taler om livet, må vi jo snævre livet ind til noget overskueligt, og det er ganske enkelt en metode Arne slet ikke behersker, idet han jo har gjort det til sin livskunst kun at fokusere på det han ikke ved – samt det han mener mennesker aldrig vil vide. Så vi er altså allerede dér ude i problemer.

Problemet med Arnes snak om ”livet” er simpelthen, at man slet ikke kan værdsætte livet uden at tale om selve livsforbruget, hvorfor al den snak om glæden ved livet foruden et særligt livsindhold, selvfølgelig bliver det rene nonsens – det svarer til at værdere æbler uden at ha smagt dem.

Så vi har igrunden kun Arnes stemningsrapporter at forholde os til, uden at vide noget nærmere om hvad det præcist ér der skaber disse stemninger i ham. Stemningsrapporterne har vi så til gengæld i hobetal, ja vi ku’ efterhånden fodre svin med dem! ”Joh…”, ville den ludfattige indiske dreng sige, ”det såmænd meget godt at høre om Arnes mange stemninger, dér i Skandinavien, men hvad har hans stemningsrapporter egentlig at sige om livet som det kommer til udtryk hos os fattige mennesker her i Indien; hvad er det ret beset for et udsnit af livet han er så forstemt på, ku’ han dog idet mindste ikke konkretisere sin egen livssituation lidt, hvis der skal være noget substantielt at debattere?”, ville drengen naturligvis tilføre.

Det er altså m.a.o. umuligt at vide hvad Arne taler om, hvad han igrunden mener med det han så snakker rigtig meget om. Eksempelvis udtrykker han sig som regel gennem andre menneskers meninger, for dermed at undgå det personlige ansvar for egne meninger, men dermed også den kritik vi mennesker netop lærer noget af, når vi sætter ord på det vi betragter. Og når debattører har påpeget denne sære debatteknik, ja man ku’ også kalde det en ’debatetik’, da fraskriver han sig endog også ansvaret for dén. Idet hele taget, ka’ det være ret svært at se pointen med at ville forholde sig upåvirket af kritik til meninger man fremsætter i debatter, det holder simpelthen ikke vand – medmindre naturligvis, man reducerer idéen med debat til bare en udbredelse af sine trosbekendelser, altså en slags JV-praksis, de er jo lige så stokdøve og begriber heller intet af den kritik de får. Han resignerer bare, men påvirket bliver han nok alligevel – det er mit gæt ;)

Det går selvfølgelig ikke an at fraskrive sig kritik, alt imens man gør sig til fortaler for en respekt for religioner der rent faktisk medvirker til at fastholde mennesker i overtroen om et liv efter døden. For det er nemlig fuldstændig uacceptabelt at se hvordan religioner fastholder mennesker rundt om i verden i en armod med henvisning til, at de nok får det bedre i et andet liv – som er et kneb man også brugte i Nikea år 325!
Vil vi skabe bedre leveforhold for mennesker globalt, da må vi naturligvis gøre op myter fra religiøs overtro, i en erkendelse af hvordan livet faktisk folder sig ud for mennesker. Vi kan ikke forklare meningen med deres liv med fantasier vi propper nedover hovedet på dem, det sir sig selv. M.a.o er der altså ingen socialisme at hente i religionerne, for også dét er blot en skrøne dyb som en brønd, som kun apologeter har skabt – nåja, de små paulusfixerede pseudomarxister dratter sikkert i med hovedet først!

En verden hvor fornuften råder, kræver en masse kundskaber, og det bliver som vi så ofte har talt om næppe en oplevelse vi får, at se en verden hvor disse kundskaber vokser og se religionerne erstattes af livsanskuelser forankret i virkeligheden. Der er simpelthen for store penge på spil, hvorfor en minimal del af Indiens befolkningen vil fastholde de traditioner man i umindelige tider har naglet hovedparten af landets befolkningen i fattigdom med. Jo mere uvidende man kan gøre folk, desto større vil sandsynligheden være for at de ikke vil kunne formulere deres fremtid med politiske krav. Den taktik kendes i utallige versioner rundt om i verden. Og man skaber ingen politiske forandringer for disse mennesker med forsøg på at snakke deres virkelighed i søvn med kristen kærlighed – ej heller med Arnes hengivenhed til religiøse symboler. Dertil skal ska’ der i stedet anvendes kundskaber baseret på viden om denne virkeligheds indretning. Så også her kan vi udelukke meningen med Arnes snak om livet som et politisk manifest. Dybest set er bare svært at se meningen og idéen med de meninger han fremmer, hvorfor mit bedste gæt stadig er, at han bare er en religiøs fætter der udbreder sin tro uden at sætte noget som helst til debat. Det er jo også legalt, men man kan da bare være ærlig omkring det ;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (05/02/2014 02:14)
Top Svar Citer
#16575 - 05/02/2014 08:31 Re: Død og Liv [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon.
Har du väret på ferie, eller bare holdt ferie fra debatten?? det kan man godt af og til behöve, der kommer desvärre ikke mange nye input her, men vi få må så pröve at holde gejsten oppe.

Jeg er meget enig i dit indläg og forstår ikke at Arne ikke selv kan se eller vil indrömme at han ikke kan bläse med mel i munden, uden der sker noget. Han dobbelt gardere sig, for at väre på den sikre side, muligvis helt uvidende.

Mit indläg er det der hedder : The Back Nine, ikke mine egne ord, men synes de passer fint, kom fra USA venner.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 15 < 1 2 3 4 5 ... 14 15 >


Seneste indlæg
Nemesis
af Hanskrist
14/11/2024 10:23
Bøn
af Hanskrist
13/11/2024 12:46
ALKOHOL
af Anonym
05/11/2024 03:29
Vigtige præciseringer
af somo
04/11/2024 05:38
ARABISKE RACISTER JAGER GRØNLÆNDERE UD AF GELLERUP
af Anonym
02/11/2024 14:51
Nyheder fra DR
Efter angreb med syre og kniv: Mestervæ..
14/11/2024 17:38
Bomber ved Brasiliens højesteret efterf..
14/11/2024 17:17
Påkørt bro skal rives ned
14/11/2024 16:41
Satiremedie køber konspirationsteoretik..
14/11/2024 16:39
Partier optimistiske inden nye forhandli..
14/11/2024 16:16
Nyheder fra kristeligt-dagblad.dk
Yoko Ono vinder retssag om John Lennons ..
14/11/2024 16:16
Spansk klimastrid sender ny EU-Kommissio..
14/11/2024 16:00
Man får apostelknogler i metermål i Er..
14/11/2024 16:00
Kun fem procent ryger i Sverige. Men vi ..
14/11/2024 16:00
Jesper Bacher: Mille Sørensen var fornu..
14/11/2024 16:00