2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
822
gæster og
181
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#23965 - 11/11/2017 23:35
Re: Poetisk fryd..
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Nu vi langsomt men ganske absolut nærmer os nulpunktet, og måske derfor ka’ håbe snart at få snekastende træer at se, ku’ man jo synge Lorelei for efteråret med Heine, vandrefuglens absolutte nulpunkt:
Mein Herz, mein Hetz ist traurig, Doch lustig leuchtet der Mai; Ich stehe, gelehnt an der Linde, Hoch auf der alten Bastei.
Da drunten fliesst der blaue Stadtgraben ind stiller Ruh’; Ein Knabe fährt im Kahne, Und angelt und Pleift dazu.
Jenseits erheben sich freundlich, In winziger bunter Gestalt, Lusthäuser und Gärten und Menschen, Und Ochsen und Wiesen und Wald.
Die Mägde bleichen Wäsche, Und springen im Gras herum; Das Mühlrad stäubt Diamanten, Ich höre sein fernes Gesumm’. Am alten grauen Turme Ein Schilderhäuschen steht; Ein rotgeröckter Bursche Dort auf und nieder geht.
Et spielt mit seiner Flinte, Die funkelt im Sonnenrot, Er präsentiert und schultert – Ich wollt’, er schösse mich tot.
- Heinrich Heine.
I brev fra samme herre (1840):
I grunden, hvad er dybt? Er gruben dy- bere end det flade spejl, der reflekterer den med dens dybeste dybde?
*
Anderledes højstemt og smukt, fra Anubis:
Cypresser under natlig himmel
Føl Jorden ulme under tynde Saaler, mens Penslen jager hvileløs af Fryd, og Synet som en Brændeglas samler Straaler fra Himmelrummet, fyldt af Lys og Lyd, som sorte Flammer stiger højt Cypresser og Stjærner raser, rykket nær, som Hjul, for Sjælen lagt paa haarde Skaberesser er intet Hjem mer, intet naadigt Skjul; den skuer Rummet, vældigt, uformidlet, den hamres sprængt i Stjærnehjulets Billed og straaler vildt, umenneskelig sand som Stjærner er; saa maler han besat til ør Cikadelarm den lange Nat, en salig, søvnløs, gudsforstyrret Mand.
- Thorkild Bjørnvig. *
Endnu en højsang, fra Mod & Andethed:
Øjenlåget
Øjenlåget er en tynd hud af bark, en tynd skrift står dér, utydelig, usikker, altrummende.
*
Helt solsort
Halvt sne halvt regn helt solsort fordybet i klang
Bakkens linjer skybuer hård luft og en stemme
Det pisker mod øjnene fløjtende det er helt af tid og udenfor
Selvkredsende uden selv halvt sne halvt regn helt solsort
- Poul Borum
mvh & nisselig søndag ;) Simon
Redigeret af Simon (11/11/2017 23:36)
|
|
Svar
|
|
|
#23968 - 12/11/2017 14:15
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Hej RM..
Ja jeg lurer også på himlens mave, om den mon ikke er fyldt med de mest pragtfulde små fnug..;)
Historien
Den så så fin ud i sin pose for et par år siden nu er den grimt støvet til. ikke andet at gøre end at stikke hovedet derned som en hund. Den glemmer ikke. Den er ikke bange for sine egne spor. Den graver dem frem – forsigtigt som en arkæolog – og så pisser den på dem. Besegler dem en gang til. Den skal ikke have kort til automaten. Den smider ikke alting væk så snart batterierne er brændt ud. Den dyrker intet forbrug af sorte reklamehuller. Den sender ingen e-mails fra Mongoliet. Den styrter ikke hovedløst rundt efter ungdom mistet for evigt. Den er fra et andet land.
*
Da jeg var barn var alting enkelt Jeg tvivlede ikke på noget som helst Mennesker var og dyr og planter og ting som de var til jeg mødte tvivlen Det var poesien der viste mig den tror jeg nok Dens forstillelser dens affekterthed dens naturlige skønhed når den er mest tvivlsom og fremmed Det er månen spejlet i søen der er mig liv
*
Spændt som en hund der venter på mad
*
Jeg blir ikke ramt af sorg den er der hele tiden Jeg forsker i den hver nat og hvis forskel opstår er den glæde De vandre til håbe som Kingo de følgis og ad og med kalket ansigt blir klovnen hvid Men den nedbrændte træstub med solsort er altings fløjtende hjerte - Peter Laugesen.
*
Bekendelseslitteratur om forældre skrevet af børn, hældt på ølflasker og solgt som biodynamisk selvterapi, som rideturen på ryggen af den far der aede barnets: når han er død, vil han ikke brokke sig over en offentlig dissektion; det vigtigste er jo, trods alt, at fremvise hans organer for verden, der selv kan se hvor ærlig man kan være, for 240 kroner, som fars anstændige skygge.
I Onkel Danny fortæller på talløse opfordringer findes en mageløs lille historie, fyldt med liv og forældres overgivelse, Kære lille Lotus, hedder den.
mvh Simon
|
|
Svar
|
|
|
#23969 - 12/11/2017 16:55
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Hej Simon Jo, jeg tror også, at himlen smager herligt af snefnug :)) Hold godt øje med de små glimt af nisser M/K her og der og alle vegne, for ser vi dem, så ved vi, at sneen er på vej ... og julen også :)) Selv på sådan en grå og kold novembersøndag eftermiddag, kan man glæde sig over at møde et par levende nisseøjne ... https://www.dr.dk/tv/se/hugo-pa-bas/-/hugo-pa-basNisseligst RoseMarie
Redigeret af RoseMarie (12/11/2017 16:59)
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|