GAMLE GULERØDDER SÆLGES SOM NYENej, dette er ikke
"1001 Nats Eventyr" med en genopførelse af
"Alladin eller den forunderlige lampe", opført af muslimske grønthandlere, men såmænd blot gamle Ole, der for tusinde gang gentager sig selv som en anden
"grøntsag". Lad mig straks indrømme, at jeg, trods mit mentale ignorerfilter, kom til at læse overskriften i Ole Bjørns vrøvlefilosofiske analyse, hvor han sammenstiller begrebsfilosofi med gulerødder.
Det må stå sløjt til med fantasien og kreativiteten i bjørnehovedet, når det bedste denne videnskabsteoretiker, næsten psykolog og
holosof kunne præstere, var at servere nogle gamle mukne gulerødder for debattørerne - grøntsager som for længst er blevet hakket til gulerodssalat efter at have været igennem min begrebslogiske hakkemaskine for 8 måneder siden.
Som jeg skrev om
SPRADEBASSERS TVANGSHANDLINGER i det indlæg, som de mugne gulerødder er et slags forkølet selvafslørende svar på:
"Tvangshandlinger kalder man almindeligvis et sådan stereotypt adfærdsmønster hvor der aldrig sker nogen personlig udvikling, hvor alt er færdigstøbt og derfor uforanderligt. Sådanne spradebasser er som regel højt begavede, men begreber der relaterer til menneskelige værdier så som etik, empati, følelse for fairness (reciprocitet) ligger principielt uden for spradebassens mentale univers. Begreberne opfattes derfor som rene subjektive abstraktioner, som noget dybt irrationelt og foruroligende der vækker dyb angst hos spradebassen, fordi han qua sin intelligens erkender, at der findes et område af tilværelsen hvor andre boltrer sig lystigt og beriger hinanden, som er totalt lukket land for den mekanistisk tænkende spradebasse. Det er vel dybest set denne angst, som sandsynligvis er er uerkendt fordi den er sublimeret ned i det underbevidste, der leverer den psykiske energi til udfaldene mod alt det forkastelige og de forkastelige personer, som ikke må være."
Som meddelt deltager jeg ikke i bjørnens selvscenesatte forestillinger - da bjørnen er sat på den permanente ignorant liste.
Men på den alternative religionsdebat lykkedes det dog bjørnen at holde liv i tåbelighederne i et stykke tid med 15 indlæg, der tog en bid af guleroden. Blandt andet med bidrag fra land- og skovejer Petersen og en vis Anne.
Da jeg allerede havde gennemskuet hvad bjørnen havde gang i da han første gang serverede sine gulerødder, var mit svar kort og kontant. Det lød:
"Re: OM BEGREBSFILOSOFI OG GULERØDDER. [Re:ole bjørn #17197]
Så sandt som skrevet står i et P.S:
Da jeg selv lægger meget vægt på at forstå virkeligheden, har jeg ingen problemer med at forstå bondemænd, og de har ingen problemer med at forstå mig.
Problemet for oplægsholderen er tydeligvis ikke at forstå bønder, men derimod hvad begrebsfilosofi er.
Og i betragtning af hvor mange "bønder" der har givet deres uforgribelige mening til kende om "gulerødder" og demonstreret deres totale uvindenhed om begrebsfilosofi, har tråden utvivlsomt en vis underholdningsværdi for de der foretrækker uforpligtende chat, skæg og ballade - og det skal der jo osse være plads til
--------------------
Oh min sjæl, tragt ikke efter udødelighed, men udtøm det muliges rige. (Pindar).
Redigeret af Ipso Facto (27/11/2007 17:03)
Hvordan det gik med bjørnens gulerødder på den alternative kan læses her:
http://onlinedebat.religion.dk/printthread.php?Board=etik&main=17197&type=postMeget mere er der vel ikke at sige til et så ubehjælpsomt forsøg på at latterliggøre noget skribenten end ikke har det fjerneste begreb om hvad er. De fleste der er forudsætningsløse inden for et fagområde afholder sig som regel fra at udstille deres egen dumhed ved at gøre nar af det de ikke forstår. Sådanne overvejelser synes aldrig at have afholdt bjørnen fra at dumme sig den ene gang efter den anden.
Jeg skal opfordre Ole Bjørn, der i mellemtiden er avanceret i det filosofiske hieraki til også at være
holosof, til at fremsætte en kritik af begrebsfilosofien på et
holosofisk grundlag.
Hvis en sådan analyse skulle dukke op midt i al bjørnevrøvlet tror jeg næsten jeg både vil læse og kommentere den, hvis den er uden de sædvanlige stereotype personangreb.
Her og nu kan bjørnen godt stikke gulerødderne i lommen igen og tænke på noget andet - måske laks eller sild?
Hilsen
Ipso Facto ------------------
Hønsefødder og gulerødder
og halsen af en svane!
Den som kysser pigerne,
har har en hæslig vane!
Jeg er født i Engeland
og du er født i Skåne
vil du være min lille mand,
så vil jeg være din kone. - En passende vrøvlevise af afslutte halløjet med.