2
registrerede Arne Thomsen
,(1 usynlig),
822
gæster og
181
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
#26808 - 07/02/2019 10:53
Re: Mellemrummet
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Morn' RM..
Jeg var da lige ved at tro du havde opgivet ævred, selv om det jo ikke er videre nisset og derfor ikke ville ligne dig..;)
Ja, den Inger Christensen & Borum; hvor man dog tit vender tilbage til deres billeder. Læste forleden tidlige poster og digte, lagt ind her i det mellemste, og undrede mig lidt over tiden og indtryk fra poesi, der stadig virker som første billeder lagt på; at enkelte poeter nærmest forankrer sig i os, at man tar disse med sig ud i egne forandringer, hvor imens kun en smule anden litteratur får samme indflydelse ved gensyn. Sjovt var det i øvrigt også at gense nogle af de gamle debattørers poster - apropos, efter en fest med Halfdan Rasmussen, Sonja Haugen og Piet Hein, hvor Morten Nielsen foreviger en glød der stadig brænder, trods hans tidlige død..
Jeg er Cigarettens Glød og Jazzmusikkens Rytme, hurtig, let, men med en Underklang af Død.
Jeg er Restauranters Rum og Dansegulve - Ekko af den Dans der gaar der, langsom med en Underklang af Skabelsens Rytme, haard og hed og stum.
Jeg er Ilingen af Ild i jeres Nerver - Døgnets golde Mening med den Vej, hvor I gaar vild.
Jeg er Rytmen i mig selv - munter - uden Lykke - haard og hed og stum. Aldrig mere Rytmen i en Blomsteraabnings hvide Skælv.
Ikke Jordens Rytmespil eller Sangen gennem Kornet, ikke Rytmen hvortil Vaaren foldes ud og bliver til.
Ikke Klodens, ikke Vækstens gode Rytme, der er nær og mild og evig stor og streng - jeg er Hungrens, Tidens, Dødens Dansemelodiers Rytme og Refræn.
- Morten Nielsen.
Ja hun bliver hos os, Inger Christensen, samme gør gemalen Poul Borum og en hulens masse andre fine "billedkunstnere", som sukkede de lidt endnu..;)
mvh & god regndans - sagt med håb om snarlig pause, suk... Simon
|
|
Svar
|
|
|
#26814 - 07/02/2019 23:38
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
En pause i regnen i samvær med Knud Sørensen ...
Opsamlingsheat
Starthullerne er blevet lidt slidte, cinders fra kanterne er drysset ned i bunden og bagvæggen har de sprøde punkter der sinker afsættet de tiendedele sekunder der måske kunne have været afgørende, alligevel er der altid noget der kan samles op en tiøre fra dengang sådan nogle var begyndelsen til en formue en pibeudkradser fra dengang det at ryge pibe hørte sig til hvis man ville skilte med et rolig og tænksomt udseende for slet ikke at tale om en A4 blok fra ens middelalder. Det er sådan det er og indimellem kan man forsøge at samle sig selv op når man forvilder sig ind i en ellers glemt fil i computerens indre.
Solen som for nogle dage siden forsvandt stikker nu et ben ned gennem skyerne for at minde mig om at den stadig bærer rundt på sin eksistens deroppe.
Kun i stilheden mellem os lever de ord, vi har fælles
Ingen bader to gange i det samme ansigt
Der var engang en dreng en dag kiggede han ind i sit enogfirsindstyvende år for at se om der nu også var en fugl der ventede derinde.
Hvornår var det det var i går og vi gik ind i huset og sagde i morgen, ja i morgen
Septemberaften. Vorupør
Det er længe siden der har været et vindpust her det sidste blev sikkert opfanget af fyrretræerne nordvest for huset. Solens stråler kommer vandret til os og puffer varmen ind over land det mærkes på glassene, der stadig står kvartfyldte på bordet, men selv er vi stadig omgivet af en kappe af fastklæbet opsparet varme og kan forlænge denne septemberaften under en himmel der langsomt mister sin farve. Det er næsten idyl, det her kun en svartbag jamrer igennem fl ere horisonter.
Naturligvis ved jeg at mit træ derude ikke vokser ind i himlen, for efterhånden som væksten er blevet tung og mest optaget af at lægge årring uden på årring er det ikke længere højden der øges, stammen har mistet lysten til at sende frodigheden til de højeste niveauer, men sommetider
er det som om himlen blir utålmodig og fortætter sig i grå klumper der samler sig om træets top og så sker det
får jeg lyst til at klatre op i himlen op over den gren som var tænkt som fæste for den østlige ende af en hængekøje, forbi de to spættehuller jeg kender, forbi resterne af allikereden, som i efterhånden mange år ikke har givet lyde fra sig, forbi den gren, der en majmorgen var underlag for en fasan, og længere oppe
vil jeg så klatre igennem himlen for endelig at få at se hvad der er på dens anden side så jeg har noget konkret at berette når jeg kommer ned igen og de næste linier skal skrives
Smiler til dig RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
#26817 - 08/02/2019 02:53
[Re: RoseMarie]
|
veteran
|
Registeret: 04/04/2008
|
|
Højsasa i natta.. Jeg holder meget af regn, at undvære lyden at dens fald på træernes blade, ville være udtrykt fattigdom. En fortællings meget smukke indgangsparti er begyndelsen af filmen Julia, hvor en kvinde i skumringen med fiskestang og sydvest, sidder i robåden og genkalder sig fortiden. Regn er umådelig stemningsskabende. Apropos stemninger kvitteres her for Knud Sørensens "himmelstige" med et digt, der lyser som en lampe… https://www.svtplay.se/video/20872024/helt-lyriskt...fors?start=automvh Simon
Redigeret af Simon (08/02/2019 02:54)
|
|
Svar
|
|
|
#26818 - 08/02/2019 07:32
[Re: Simon]
|
bor her
|
Registeret: 02/05/2009
|
|
Godmorgen Simon ... igen og også i dag :)) Tak for en meget skøn udsendelse med skønne billeder i lyrikkens poetiske univers. Og ja, lyden af regn er aldeles uundværlig. Man ser lyden og hører synet. Tag et kig og lyt her: https://www.dr.dk/radio/p2/stines-soendag/stines-soendag-2019-02-03... også her findes regnens liv og frodighed i både lyd og billeder. Bedste hilsner i regndansen RoseMarie
|
|
Svar
|
|
|
annonce
|
|