Hej Simon og Zenia
Jeg følger jeres debat og kan sagtens se debatten fra både den ene og den anden side ... tro kontra ikke-tro.
For mig er troen kun noget, der kan værdilades og siges at gøre godt for det enkelte menneske(/gruppe/relationer), hvis man af den ene eller den anden grund har "stiftet bekendtskab" med troen, følt sig talt til og tiltalt og på den måde har åbnet både hjerte og hjerne for det.
Jeg ville aldrig kunne sige eller udtale mig om, om det er bedre at tro på Gud end ikke at tro på Gud ... sådan bredt. Men jeg kan kun berette og udtale mig om, hvad der skete og sker i mit trosliv, og noget om den betydning, det fik og har for mig ... For mig er troen en ekstra dimension i mit liv. Det har aldrig været noget tilstræbt eller noget, jeg har følt, jeg skulle eller burde, fordi det ville være bedre og bedst ...
Sker det i et menneskes liv, ja, så sker det og er forhåbentlig noget positivt og givtigt ... og sker det ikke, ja, så sker det ikke, og man har måske heller ikke brug for det ... og kan alligevel få et stærkt, dybt og inderligt liv.
Derfor mener jeg, at man kun sige "at tro på Gud er godt for mig for og i mit liv." ... og "Jeg tror ikke på Gud og har heller ikke behov eller gør mig nogen som helst forestilling, om at jeg nogensinde kommer til at tro på Gud."
Det der for mig at se er vigtigt i begge sider vil altid være at kunne sige "Jeg tror på mennesker, jeg tror på mit medmenneske, og jeg tror på mig selv som et medmenneske." Og det gør i vist begge to ...
... det er ikke usædvanligt at se romantikere forskønne verden med små historier de godt ka' lide..;)
Næ, det er det ikke, and so what?
Jeg holder meget af positivitet og imødekommenhed, men begrebet "positiv tænkning" er jeg dog noget betænkelig ved, og jeg opfatter slet ikke begrebet udelukkende positivt i og blandt mennesker ... for mig kan det alt for hurtigt blive en virkelighedsflugt med røgslør og lig i kassen. Den tankegang har en alt, alt for stor bagside ... som hedder skyld ... egen skyld for noget, som kun er og kan være livsvilkår ...
DR P1's udsendelse Eksistens fra i går tog emnet op
Eksistens den 10. september 2012 Må jeres Gud være med jer ...
RoseMarie