Man skal vist have en så krøllet tankegang som komiske Arne for at mistolke min definition af virkelighed som, at mennesker ikke er virkelige. Det skal selvfølgelig ses som modstykke til Arnes ofte fremhævede afvisning af en rationel realistisk erkendelse af verden.
At man fjerner en del af den virkelige verden ændrer ikke den fjernede dels virkelighed. Hvis man skærer et stykke af en kage, vil stykket fortsat have kageegenskaber, og det bliver samtidigt lettere at se, hvad kagen egentlig består af, men så langt strækker Arnes forståelse sig altså ikke. Med Arnes mangelfulde forståelse af dansk, burde jeg selvfølgelig have skrevet
fysiske med fed skrift.
Virkelighed er ikke en menneskelig tankeforestilling om et kærlighedsfyldt univers, som Arne og Thomas agiterer for. Virkelighed eksisterer uafhængigt af menneskelige fantasier. Vi lever i en fysisk verden uden åndelige dimensioner, men det er netop det, som troende mennesker har så svært at forlige sig med.
Er guder virkelige? Det tror et flertal af menneskeheden jo på, mens ateister er klare over, at fjerner man menneskene, så er guderne også væk - alle 5.000 af dem. Selv Arnes bemalede træstykke ville ikke have eksistens i virkeligheden, hvis der ikke var mennesker til.
Siden jeg nu har været så venlig at efterkomme Arnes ønske om en definition på virkelighed, som han dog åbenbart ikke kan anerkende, så kunne det være relevant at høre Arnes egen definition af virkelighed. Jeg venter spændt på resultatet.
Ole Bjørn :o)