Da Arnes og mit seneste indlæg krydsede hinanden, skal jeg gerne besvare de kommentarer, som Arne har.
Det svarer jo næsten til, at kun producenten må vurdere sine produkter
Næh, det svarer til, at kun mennesker med indsigt i produktfremstilling kan besvare spørgsmål om, hvorledes produkterne fremstilles. Det ved brugerne jo sjældent noget om.
Mit link til Nordisk Sommeruniversitet affærdiges med at forfatteren ikke har tilstrækkelig indsigt, mens det generelle indhold (om naturvidenskabens anvendelighed) ignoreres totalt.
Der var overhovedet ikke tale om naturvidenskab generelt, men kun om nogle få fag. En grov fordrejning af sandheden, Arne.
Jeg havde dog gerne set, at forskningen ikke alene handlede om, hvordan verden opfører sig, men udvidede til hvordan verden er.
Og at naturvidenskab har til formål alene at forbedre menneskenes livsbetingelser, gør mig ked af det (Hvad med de andre dyrearter, planterne og det geologiske?).
Verden er, som den opfører sig! Længere er den ikke.
Med til menneskets livsbetingelser hører også det økologiske system, som vi lever i, og kendskab til alle naturens fænomener er en nødvendighed for at sikre vor egen eksistens bedst muligt.
Man kunne også spørge om, hvad naturvidenskaben ikke har svar på?
Hvad videnskaben kan forventes/håbes at finde svar på?
Og om der er noget, naturvidenskaben ikke kan ventes at give svar på?
Tidligere troede man, at der var spørgsmål, der unddrog sig menneskelig erkendelse. Siden har man brudt stribevis af disse grænser, og der er intet der tyder på, at vi ikke vil kunne finde brugbare forklaringsmodeller for de fænomener, som vi endnu ikke har styr på.
At noget forekommer ufatteligt for den menneskelige erkendelse er altså ikke ensbetydende med, at vi ikke kan opstille en forklaring, der baserer sig på observerede fakta, og kan bruges til at forudsige den fremtidige udvikling.
Man kan da også have god grund til at spørge, hvordan det kan være, at vi mennesker mishandler kloden, selvom naturvidenskaben påviser, at vi derved ødelægger vort eget eksistensgrundlag?
Hvorfor opfører vi mennesker (en del af naturen) os som idioter?
Det er jo faktisk et livsvigtigt spørgsmål.
Mennesket er som alle andre livsformer egoistisk i sine bestræbelser på at overleve. Vi er også som følge heraf kortsynede, skønt vi som den eneste art med videnskabens hjælp kan beregne følgerne af den sandsynlige langsigtede udvikling. Religiøs tro er ikke en hindring for rovdrift på klodens ressourcer. Kun hvis vi kan lære os selv at lade videnskabelig rationalisme styre vores opførsel, kan vi undgå den fortsatte rovdrift og skabe en verden i økologisk balance.
Det åbner jo også spørgsmålet:
Kan naturvidenskaben give os en etik og en moral, som vi vil følge?
Naturvidenskabens opgave er at afdække fakta om naturen. En moral baseret på en rationel vurdering af disse fakta, kan give os et bedre grundlag for sameksistens end alverdens religiøse dogmer, som er opståede i gamle kulturer med en stærkt begrænset viden om almenmenneskelige forhold og om miljøets betydning for den psykiske udvikling.
Sandsynligheden er stor for, at vi skal igennem stribevis af selvskabte katastrofer, før menneskeheden bliver klog nok til at skabe et globalt samfund i økologisk balance med de overlevende livsformer.
Mvh
Ole Bjørn :o)