Henning Nørhøj: de 10 vigtigste ting at vide om den treenige Gud. Af særlig relevans for den paulinske Kristus Ikon, Doxa, Guds Herligheds SPIRITUALITET vi ejer i Kristus fandt jeg følgende af Henning Nørhøj:
Jesus Kristus bekendes i kristendommen som identisk med Gud og samtidig som menneske. Allerede i oldkirkens bekendelser forstås guddommelighed og menneskelighed i Kristus som udelelig og uadskillelig. Jesu identitet med Gud, hans guddommelighed er, at Guds ansigt lyste igennem ham. I Jesus ses hvem og hvad Gud er.
Jesu identitet med Gud, hans guddommelighed er, at Guds ansigt lyste igennem ham. I Jesus ses hvem og hvad Gud erI Kristus har vi en personlig relation og virkelighed med Gud - vi er i en person til person (interpersonal) samtalende kommunikerende virkelighed med Gud Fader i Kristus (Gud Søn) ved Helligånden.
Dette er noget af det helt essentielle ved den treenige Gudsforståelse som også Henning Nørhøj påpeger det.
Person til person interpersonal samtalende kommunikerende virkelighed med eller til Gud Fader i Kristus (Sønnen) gennem Helligånden.
Vi finder det både i vores 1): BØNs HØRENDE - GUDS ORD - SPIRITUALITET og 2) paulinske Kristus Ikon, Doxa, Guds Herligheds SPIRITUALITET.
1):
Vores BØNs HØRENDE - GUDS ORD - SPIRITUALITET:
I Kristus har vi vores SØN'FADER JEG'DU samtalende kommunikerende BØNS HØRENDE - GUDS ORD - SPIRITUALITET - virkelighed med Gud Fader gennem Helligånden.
2):
Vores SEENDE, LYS og DOXA, GUDS HERLIGHEDS SPIRITUALITET - Kristus Ikon SPIRITUALITET:
I KRISTUS SER vi hvem og hvad Gud er og hvem og hvad vi er.
vores Guds Billede'lighed i Kristus og hele Guds Herligheds Karismatiske Stråleglans og Forklarelse (apropos Forklarelsen på Bjerget)
alle vi, som med utilsløret ansigt i et spejl skuer Herrens herlighed, forvandles efter det billede, vi skuer, fra herlighed til herlighed, sådan som det sker ved den Herre, som Ånden er. 2 Kor 3.
Thi Gud, der sagde: »Af mørke skal lys skinne frem,« han har ladet det skinne i vore hjerter til oplysning og til kundskab om Guds herlighed på Jesu Kristi ansigt. 2 Kor 4.
Lovet være Gud, vor Herre Jesu Kristi Fader, som i Kristus har velsignet os med al himlens åndelige velsignelse. For før verden blev grundlagt, har Gud i ham udvalgt os til at stå hellige og uden fejl for hans ansigt i kærlighed. Efeserbrevet 1
Også jer, som før var fremmede og fjendske af sind med jeres onde gerninger, har Gud nu forsonet med sig ved Kristi legemlige død, for at føre jer frem som hellige og lydefrie og uangribelige for sit ansigt, Kol 1, 21-22.
da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
Så bliver da tro, håb, kærlighed, disse tre. Men størst af dem er kærligheden. 1 Kor 13
-0-0-0-
I enhver levende samtale og kommunikation personer imellem indgår både 1) vores øre høre sans for sprog og tale og vores 2): øjne syns sans for emotionelle følelsesudtryk i ansigtet.
Således burde vi egentlig ikke adskille vores 1): BØNs HØRENDE SPIRITUALITET fra vores 2): KRISTUS IKON SPIRITUALITET. Og det fordi i enhver personlig eller interpersonal - samtale og kommunikation mellem personer indgår begge sanser - både øre høre sansen og øjne syns sansen.
At være i BØN - vores "i Kristus" BØNs HØRENDE - GUDS ORD - SPIRITUALITET omfatter også altid vores "i Kristus Ikon" - Doxa - GUDS HERLIGHEDS - SPIRITUALITET. Således at enhver samtalende kommunikation mellem personer afhænger i lige høj grad af vores øre høre sans som vores øjne syn sans.
Den kristne 'i Kristus" SPIRITUALITET sætter ANSIGT på GUD.
I Kristus erfarer vi en ANSIGTS GENKENDELSE GUD. At være PERSON kræver et ANSIGT - uden ANSIGT ingen PERSON.
Derfor kan Nicolai Berdyaev siger at "i Kristus" har vi vores PERSON'HED.
The face of man is the most amazing thing in the life of the world; another world shines through it. It is the entrance of personality into the world process, with its uniqueness, its singleness, its unrepeatability." Nicolai Berdyaev.
Human love is intimately and profoundly bound up with the human face. The face is the entrance of the spiritual into the cosmos, but also the point of entrance of one soul into the life of the other. The face is an entreaty to love and to honor what love produces. Love is a refutation of the violence that results in death. Nicolai Berdyaev.
“The human face is the proof for the existence of God.” Max Picard.
Mange Kærlige Hilsner HansKrist
PS:
jeg blev så glad og overrasket over Arne's Kristus Ikon oplevelse i sin tid.
Men som tiden gik blev jeg mere og mere måbende overfor hvor hult og ja falsk det hele virkede til at være.
Fx anede han ikke hvorfra den Ny Testamentlige Kristologiske Teologiske legitimitet for Kristus Ikon SPIRITUALITETEN stammede. Se Paulus citaterne ovenfor her fx. Og når jeg fremførte disse, forbandede han Paulus og kunne ikke se at det er hos Paulus vi finder den Ny Testamentlige Kristologiske Teologiske legitimitet for Kristus Ikon SPIRITUALITETEN.
Og han hævdede i vores hidsige debat med hinanden utallige gange følgende forhold:
Arne:
Personlig kommunikation dialog og proces med Gud, som du vist hævder at opleve, det kender jeg ikke til, og det tror jeg faktisk heller ikke på - selvom nogle påstår at have oplevet det.
Jeg tror ikke på, at det er dét, der er meningen med vi menneskers tilværelse.
Jeg har været fuldstændig rystet over disse agnostiske og panteistiske upersonlige religiøse påstande fra Arne igennem årene.
Virkelig et chok for mig.
Men han kunne så forsikre mig at jeg ikke behøvede være så chokeret, da han ikke var kristen.
Jamen hvordan kan du Arne skrive så mange Anti Jesus Kristus udsagn og påstande som du gør, når du flager med et Jesus Kristus Ikon???
Det er og bliver den store gåde og kognitive dissonans jeg erfarer når jeg lytter til Arne, det hænger bare overhovedet ikke sammen det han skriver.
Henning Nørhøj:
Jesu identitet med Gud, hans guddommelighed er, at Guds ansigt lyste igennem ham. I Jesus ses hvem og hvad Gud erArne:
Er det meningen, at vi mennesker skal forstå - hvad vi kalder - Gud?
Jeg tror det ikke!
anser jeg for åndshovmod: at det ikke tilkommer os mennesker at søge at forstå, hvad vi kalder Gud.