annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15941211
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2404944
Et andet syn 2008064
Åndelig Føde 1624589
Jesu ord 1536995
Galleri
Nørresundby Rødhus
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 46 gæster og 151 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Skriv et nyt svar.


Smilies Opret hyperlink Opret link til e-mailadresse Tilføj billede Indsæt video Opret liste Fremhæv noget tekst Kursiv tekst Understreg noget tekst Gennemstreg noget tekst [spoiler]Spoiler tekst her[/spoiler] Citer noget tekst Farvelæg noget tekst Juster skifttype Juster skiftstørrelse
Gør tekstruden mindre
Gør tekstruden større
Indlæg ikon:
            
            
 
HTML er slået fra.
UBBCode er slået til..
Indlæg valgmuligheder








Som svar til:
Skribent: Tikka
Emne: Re: Tanker om tro, omvendelse og ånd


Jeg har gennem tiden tænkt på Saulus/Paulus Damaskus omvendelse fra flere sider.

For hvad skete der?

Ja bibelen fortæller selv derom, men jeg har haft flere tanker om dette.

Var det et stunt, så han kunne ødelægge den jødiske retning der blev kaldt Vejen indefra … fik han solstik eller var der tale om et epileptisk anfald?

Som jeg forstår skriften var Saulus før sin omvendelse opvokset som diaspora jøde, og oplært til farisæisk skriftlærd sandsynligvis kommende fra en velhavende familie, da han havde romersk statsborgerskab.

Set i dette lys kan det måske forstås hans had mod den lille jødiske apokalyptiske trosretning, som ikke fulgte det han selv anså for korrekt tilbedelse af den sande gud, men da der jo er tale om en adfærd og fremfærd så voldsom mod disse, har jeg tænkt, den er helt gal.

Hvorfor kunne han ikke bare passe sine egne sager?

Han havde vel sit på det tørre(?) … eller regnede han mon at modtage en ”præmie” for sit forehavende?

Vi læser i Apostlenes gerninger 9:1-2
https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/apg/9

Citat:
Saulus fnyste stadig af raseri og truede Herrens disciple med mord; han gik til ypperstepræsten og bad ham om breve til synagogerne i Damaskus for at fængsle dem, der hørte til Vejen, og som han kunne finde, både mænd og kvinder, og føre dem til Jerusalem.


Så han har virkeligt gået til den med hud og hår - ” … truede Herrens disciple med mord … ” - og dårligt får man det jo, når man ter sig sådan, så kollapsede han ”bare” på vej til Damaskus og ikke orkede mere, og - fandt ud af, han kunne mikse dét af den farisæiske tro, som måske var blevet for meget for ham, med det noget friere hellenistiske livssyn han var opvoksede i, så han beholdte sin gud … men alligevel underligt, for farisæerne var jo lovtro jøder strengt og havde vel ikke apokalyptiske trosforestillinger om verdens ende.

Nu skriver bibelen jo, at det var den opstandne Kristus, der slog ham til jorden – da gud ville bruge ham som redskab - men hvorfra fik en farisæer den ide der fandtes en opstandelse og en himmelsk ånd der kunne kontakte ham?

.
Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
20/05/2024 13:44
Spiritualitet
af Arne Thomsen
17/05/2024 19:05
Kristi himmelfart
af Arne Thomsen
14/05/2024 16:36
Min ”religion”
af Arne Thomsen
08/05/2024 22:42
Blanke sider
af Tikka
08/05/2024 13:37
Nyheder fra DR
Irans tidligere udenrigsminister skyder ..
20/05/2024 19:19
Biden kalder ICC-anklagers ønske om Net..
20/05/2024 19:03
Michael Cohen erkender at have stjålet ..
20/05/2024 18:37
Israels præsident angriber ICC efter h..
20/05/2024 16:55
Skib endelig på vej i havn efter brokol..
20/05/2024 16:31
Nyheder fra Religion.dk