0
registrerede
35
gæster og
1484
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Anonym
Emne: Re: Jesu ord taget efter pålydendet.
|
Dette er respons til Kræn-P, som citeres af Anne.
"Min mening med det indlæg, som du svarer på, var ikke at tilkendegive mit eget standpunkt, men derimod at demonstrere, at man ikke blot kan gengive Jesu-ord fra evangelierne og tage dem for pålydendet, som Thomas gør. De må ledsages af en fortolkning, hvor man gør rede for, hvordan man forstår dem. Det er dét, som du gør, og tak for dét. Du har dermed givet Thomas noget at tænke over, som han ikke kan affærdige med sine ’rådne æg og tomater’."
De 'rådne æg og tomater' var mit svar på personangreb om, at jeg skulle være psykisk syg og deslige. At du ikke kan gennemskue dette bekræfter for mig, at jeg har gjort klogt i at stille dig på 'lydløs'.
Hvad angår det med Jesus-ordene: De behøver ikke en fortolkning. Jesus talte disse ord, nøjagtigt som de skulle siges. Han er ét med Gud, og de, som har hørt og lært af Gud, kommer til ham. Som han siger: Lad dem, der har ører, høre.
"Personlig er jeg som nævnt ikke kristen, og jeg har derfor den kætterske anskuelse, at det er tvivlsomt, at Jesus i sin tid har udtrykt sig netop sådan."
Det handler om at kunne tage imod ÅNDEN i ordene, ikke hvorvidt 'kommaerne er sat korrekt'. Jesus vidner om den fantastiske kærlighed, der omfatter de svage og undertrykte, de der ikke har noget at give igen, ja selv vores fjender. At tage imod disse ord kræver ikke en masse teologi, 'fortolkning' eller en nøjagtig transskription. Det handler om hjerte.
|
|
|
|