1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ALH
Emne: Re: Jesu ord
|
Kære Ole Bjørn
Her tager du helt og aldeles fejl, som mange troende gør. Alle mennesker, ateister inkluderet, har været gennem stadier af tro i deres udvikling, om end ikke nødvendigvis gudetro, men alle kender til det problem, det kan være at redegøre for deres tro og følelser. Når selv fagsprog mangler præcise ord for det man føler, så søger man selv som digterne at anvende hverdagssproget på symbolsk vis til at formulere sine inderste tanker.
Jeg formoder, at du kender det "debatelement", at når man kender den anden debattør rimelig godt, tillader man sig at skrive noget, hvorpå man på forhånd kender reaktionen. Det gjorde sig gældende i dette tilfælde. Dit udsagn ovenfor har jeg mødt før, og det der undrer mig er, at jeg som troende ikke kan sprogliggøre noget uden, at du allerede VED det. Det er muligt, at du ved meget om menneskers trosforhold, men da min tro er inde i mig formoder jeg, at jeg kender til det, at teologiske terme nogle gange må vige for troen? Når dette så er sagt, kan jeg godt følge dig i, at alle kender til det at anvende hverdagssproget på symbolsk vis for at redegøre for tro, følelser, intuition, længsel og lign.
Thomas må som alle andre tro, hvad han vil. Det vedkommer ikke os, ligesom vores tro og og andre opfattelser ikke vedkommer Thomas. Hvad der derimod vedkommer os alle, er vores indbyrdes forhold, d.v.s. den måde vi opfører os på overfor hinanden.
Det er jeg på sin vis ikke uenig i. Hertil mener jeg - hvilket nok ikke overrasker dig - at du er for grov over for Thomas. Jeg står gerne ved, at jeg ikke bare forholder mig nøgternt, idet der er følelser involveret, og da disse hører til menneskelivet og relationerne er jeg ikke altid hardcore nok til bare at lukke af. Det er der så andre der er, og jeg har nok valgt at vende den anden kind til. Desuden har jeg valgt ikke at debattere Thomas. Der er forhold, jeg gerne ville belyse, men jeg kan ikke rigtig samle impulserne..
P.S. Min opfordring var blot baseret på nysgerrighed vedr. det teologiske fakultets holdning. De har utvivlsomt allerede en mening om det, for mennesker som Thomas er jo ikke et nyt fænomen.
Det teologiske fakultet består af en række teologer, der hver især arbejder med deres felt. Nu har min nylige debat med Thomas faktisk været givende, og jeg vil ikke give ham en etikette som ren gnostiker el. lign. Det, jeg selv finder interessant, er spæændigsfeltet mellem hæretikere og kristne - dvs. mellem kristendommen og gnosticismen. Her kan man så skelne mellem tidlig kristendom og kristendommen, som den har udviklet sig.
Mvh Anne
|
|
|
|