1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Debat-etik?
|
Ja, Arne, jeg forsker i høj grad i kommunikationen på trosfrihed.dk, og jeg eksperimenterer da også med forskellige udtryksformer som en del af min medvirken.
Det er en væsentlig del af den meste videnskabelige forskning at anstille eksperimenter, hvis det er muligt. Astronomer er af gode grunde afskåret fra at gøre dette, men i den forskning, som giver mulighed for gennemførlige eksperimenter, er forskeren altid selv en del af eksperimentet. Det blev som bekendt fastslået af Niels Bohr.
I mit materiale indgår selvfølgelig både mine egne eksperimenter og min iagttagelse af, hvordan kommunikationen forløber mellem andre deltagere. Det ideelle ville være, hvis jeg også havde et grundigt kendskab til hver enkelts baggrund, men der har jeg valgt at respektere privatlivets fred, så jeg kun forholder mig til de oplysninger, debattørerne selv fremkommer med.
Jeg gør dog en undtagelse med troldevirksomhed. Jeg har intet imod at bruge min viden til at afsløre f.eks. Thomas, når han prøver at skrive under forskellige pseudonymer eller anonymt, for at give et indtryk af, at han er en anden.
Uanset hvad der står i min profil, hvad der i øvrigt også er korrekt, så har jeg jo aldrig lagt skjul på, at jeg er kommunikationsforsker. Det har jeg oplyst mange gange, så det er der næppe nogen, der er i tvivl om.
Om hvorvidt mine eksperimenter er gavnlige eller skadelige for trosfrihed.dk har du ingen kompetance til at afgøre. Jeg har fra starten frasagt mig enhver redaktionel indflydelse, for netop at kunne forske som deltager på lige fod med alle andre. Men mine mange indlæg som videnformidler er i hvert fald ikke skadelige. De tiltrækker både læsere og højner videnniveauet hos mange. Det har jeg fået masser af tilkendegivelser om.
Det ville have været gavnligt, hvis mit oprindelige design havde kunnet gennemføres, for det kunne have givet værdifuld viden om, hvorvidt man kan kombinere fuld ytringsfrihed og seriøse debatter. Hidtil har det ikke vist sig muligt på grund af troldevirksomheden.
Det skulle vist være et fyldestgørende svar på alle dine spørgsmål, Arne.
Ole Bjørn :o)
|
|
|
|