1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Debat-etik?
|
Tja Ove.
Nu ved vi da i hvert fald, hvor du står. Hanskrist er en forfulgt uskyldighed, og teologer og Arne har ret i, at jeg og andre med et naturvidenskabeligt verdensbillede mangler den åndelige dimension i vores liv. Det må Einstein og Bohr og alle de stakkels forskere på Niels Bohr instituttet og nogle hundrede nobelpristagere så også gøre, for de ser ligesom jeg og andre på verden ud fra en naturvidenskabelig vinkel. Hvor er det dog synd. Guds veje er i sandhed uransagelige.
Du har set helt klart. Vi ateister bruger et forfærdeligt sprog mod de troende uskyldigheder, så det er godt vi ikke forpester debatten på skabelse.dk, jesusnet.dk, religion.dk og andre sider for troende mennesker, for det er jo utænkeligt, at du skulle tage fejl af situationen, når du ser på verden gennem den troendes klare øjne.
Så her fra mit åndelige armods sæde i Dovregubbens hal kan jeg kun med Ibsens troldesyn sige:
I venstre øjet jeg risper dig lidt, så ser du skævt; men alt du ser, tykkes gildt og gævt. Så skærer jeg ud den højre ruden - Her ser du glarmestertøjet. Spjeld skal du få, som den olme studen. Da vil du skønne, hun er dejlig, bruden, - og aldrig vil synet dit kverves, som før, af trippende purker og bjeldekør.
Ja, Ibsen manglede helt sikkert den åndelige dimension, når han kunne fælde en så hård dom over kristentroen, som gennemtrænger alle hans værker fra "Brand" til Gregers Werles krav om at "leve i full sannhet" (den ideale fordring) i "Vildanden", og det må Edward Grieg også have gjort, når han på sin ejendom "Troldhaugen" kunne skrive en musik, der forherliger Ibsens troldesyn. Men den kan vi ateister desværre ikke nyde, da vi jo mangler den åndelige dimension.
Men ikke mere om det, Ove. Du vil helt sikkert befinde dig bedre på dine religiøse sider, end her på denne åndelige ødemark, hvor ateistiske "trolde" lugter kristenblod og skånselsløst jagter dem med løgne og intimideringer og automatiske DEM-OG-OS reaktioner. Hvor afskyeligt.
Hyg dig med dit "kristne" teologiske menneskesyn. Det skal jeg ikke prøve at tage fra dig. Jeg vil lade dig hvile i fred.
Mvh
Ole Bjørn :o)
P.S. Som Ibsen sagde på linie med Einstein: "Religionen vil i sin Tid også ophøre og vige Pladsen for noget Andet." Det må vi så bare vente på.
P.P.S. Nu må du for alt i verden ikke forveksle Ibsens trolde med internet-trolde. Der er en verden af poesi til forskel.
|
|
|
|