1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: ole bjørn
Emne: Re: Debat-etik?
|
Kære Ove.
"Traditionen", hvis man kan kalde den det, går tilbage til trosfrihed.dk's første år, hvor en række religiøse fantaster søgte at bemægtige sig debatten ved at rakke voldsomt ned på enhver, der havde en anden opfattelse af dem, herunder også troende af en anden observans. De havde helt misforstået begreberne trosfrihed og ytringsfrihed, og betragtede åbenbart portalen som alene et fristed for deres egen tro, så derfor gik de hårdt til værks mod alle andre. Det tiltrak så andre "trolde", som fandt en perfid glæde i at smadre debatterne ved at bruge flere forskellige pseudonymer i deres nedrakning. Debattørerne Thomas og Ipso Facto var nogle af de værste eksempler.
Hvis du går tilbage til nogle af de første indlæg jeg skrev, vil du se, at mine forsøg på at gøre debatten bredere blev udsat for voldsomme angreb på min person og forsøg på mistænkeliggørelse af mine kvalifikationer. Jeg og nogle få andre tog til genmæle for at redde debatten, men som du ser, er det omsonst. Så jeg forstår udmærket, hvis du ikke gider spilde din tid her.
Når du ikke oplever det tilsvarende på de nævnte religiøse debatter, så er det jo enten fordi man knægter ytringsfriheden og smider "upassende" holdninger ud, som det sker på religion.dk, eller det er fordi ateister generelt er ligeglade med at omvende troende til ateister. De indser at det er en opgave, som vil tage generationer, og de er jo ikke medlemmer af noget fællesskab, som byder dem at gå ud og omvende verden.
Personligt har jeg intet imod troende, så længe de ikke slår andre i hovedet med deres tro. Hvis troen gør dem lykkeligere, finder jeg det helt i orden.
Men troldene her har ikke samme indstilling til anderledes tænkende. De ønsker at overbevise alle om, at deres måde at se på verden er den eneste rigtige, så det er da naturligt, at deres "ofre" reagerer ved enten at søge andre græsgange eller forsvare deres synspunkter med samme hårdhed, som de er blevet angrebet med.
Hvad mener du f.eks. om Hanskrists angreb på alle, som holder af poesi? Finder du det også i orden, at Arne beskylder alle ateister for at mangle den "åndelige" dimension i deres liv?
Med mellemrum har jeg gennem årene forsøgt at sprede debatten til mere saglige indlæg, men selv faglige indlæg uden personangreb eller religiøse vinkler bliver forsøgt latterliggjort. Hvis du kan hjælpe til med at hæve niveauet, så er det da fint. Hvis du ikke har lyst, er det også OK. Vi få tilbageværende seriøse debattører må så efter bedste evne prøve at skabe et andet indhold. Men vi har skam prøvet andre metoder som ignorering af troldene eller saglig argumentation mod dem uden personangreb, men intet af det har virket.
Trolde er og forbliver trolde. Det må man bare acceptere. De er en uundgåelig del af de elektroniske medier, og det eneste effektive middel mod dem er at formene dem adgang til medierne.
Mvh
Ole Bjørn :o)
P.S. Nej Ove. Jeg er umådelig træt af Hanskrists sabotage af debatterne og chatten med lange pralende monologer og en evindelig bevidstløs gentagelse af de samme sætninger.
|
|
|
|