1
registreret
(1 usynlig),
28
gæster og
1453
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Ove
Emne: Re: Debat-etik?
|
Ole: "Selv er jeg kommunikationsforsker, og har i en halv snes år forsket i hvorledes folk udtrykker sig på de sociale medier..,"
hej Ole!
Mange tak for redegørelse og velkomst. På efteruddannelse (DJ Update) er jeg blevet belært om, at der i email og på hjemmesider (for eksempel debatforum..?) sker en såkaldt forstærkning, for eksempel: I dagliglivet på arbejdspladsen kan jeg sige "dovne hund" til min chef - det vil blive opfattet humoristisk i en afslappet stemning. Det ville dog være utænkeligt at skrive "dovne hund" i en email til samme chef. Altså sker der i email'en en "forstærkning" af ordvalget. Kan det tænkes, at samme forstærkning gør sig gældende på et debatforum..? Ja, det tror jeg.
Det er mit indtryk, at skrivepædagoger, der er tilknyttet DJ Update (journalistforbundet), ikke benytter sig af danske, men fortrinsvis amerikanske kommunikationsforskere. Er det også dit indtryk, Ole..? Har du eller dine fagfæller kontakt til for eksempel DJ Update..?
Det er vist typisk dansk, at forskellige sagkyndige sjældent udveksler viden på tværs af traditionelle faggrænser. Arne kan måske svare på, om læger og dyrlæger udveksler viden - det kunne måske være aktuelt, idet grise og mennesker har et næsten ens fordøjelsessystem.
Med venlig hilsen Ove
|
|
|
|