1
registreret
(1 usynlig),
32
gæster og
1458
søgemaskiner online. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
Skribent: Arne Thomsen
Emne: Re: Debat-etik?
|
Hej Treram.
Jeg er jo enig med dig i, at vi selvfølgelig skal have lov at være uenige, altså at have hver vore egne meninger - med ret til at udtrykke dem.
Men jeg er uenig i, at det kan være rimeligt, at debattører rakker hinanden ned personligt. Det er set med mine øjne komplet latterligt, at nogle debattører hengiver sig til den sport - for de ved jo ikke, hvem det er, de smæder I princippet er der jo også taget højde herfor med "Papirkurven", som jo netop er beregnet til "smædeskrivelser og skænderier" (men til tider kan en moderators opgave her jo nok blive uoverkommelig)
Nu er det jo så heller ikke mit indtryk, at du går ind for personlige smædeskrivelser - jeg mindes i hvert fald ikke, at du selv har gjort det i nævneværdigt omfanng - og det glæder jeg mig selvfølgelig over.
Imidlertid - når du skriver, at Trosfrihed.dk er et forum:
hvor gränserne jo netop vil blive trukket stärkt op, det er jo enten for en (5000) gud, kontra slet ingen gud, så her vil modsätningerne mödes i bravalla slag, det er umuligt andet så er jeg ikke helt enig.
Som jeg ser det, kan spørgsmålet ikke reduceres til: Er der gud(er) eller ikke?
For det første er ordet og begrebet: Gud ikke noget, jeg bryder mig om at bruge. For vi ved jo ikke, hvad vi mener med det ord - og er der nogen, det påstår at være vidende, så tror jeg dem ikke.
I den ortodokse kristendom har jeg set ordene: En Gud, som er begribelig, er ikke Gud! De mener med andre ord, at Gud er et mysterium.
Men det er universet og tilværelsen jo også!
Set på den måde bliver striden mellem teisme og ateisme jo så noget nær "en strid om kejserens skæg"!
Men generelt, så jo, lad os da bare være skarpe i debatterne, når vi vil fremhæve egne synspunkter - og når vi vil analysere andres - men så lad os dog give hinanden plads til forhåbentlig inspirerende forskelligheder.
Det er netop hér, jeg synes, jeg har - og har haft - glæde og inspiration til egen videreudvikling ved at deltage her i Trosfrihed.dk
M.v.h. Arne
|
|
|
|